"Ainul! Datang sini sekejap!" laung mak ngah dari dapur.
"Sorry guys. Aku kena pergi dapur jap. Korang berbual lah dulu." ujar Ainul sebelum dia melangkah ke dapur.
Aku jeling sedikit pada Rayyan. Amboi, tengok Ainul sampai bayang dia tak nampak. Cuba kalau aku? Kau mesti terus blah kan.
Dari luar aku ternampak kelibat Aisy, terus aku melambai dengan senyuman lebar. Rayyan pun pandang ke arah Aisy.
"Wey, sorry aku lambat datang. Tadi ada hal sikit." Aisy merapati aku.
"Isy, its okay lah. Lagipun rumah awak kan sebelah jek."
"Siapa ni?" soal Rayyan dengan nada cemburu. Aku pandang Rayyan dengan meluat. Kau cemburu? Kau masih layak ke terima perkataan cemburu tu? Tak sedar diri.
"Aku Aisy. Dan kau?" Aisy menghulurkan tangan. Berpura-pura tidak mengenali Rayyan.
Rayyan menyambut huluran tangan Aisy. "Aku Rayyan. Tunang Elaina."
Aku ketawa sinis. Tunang? Tunang tahi kau.
"Aku rasa macam aku pernah nampak kau sebelum ni. Tapi dekat mana eh? Yang pasti, aku nampak kau dengan seorang perempuan."
Dengar saja Aisy berkata, aku terus pandang ke arahnya. Aku bulatkan mata beserta dengan gelengan kepala yang perlahan. Kau jangan buat hal Aisy! Sempat juga aku jeling reaksi Rayyan, nampak dia mula menggelebah. Takut ke tu?
Aku tahu dia nampak reaksi aku. Tapi dia buat tak tahu. Isy, si Aisy ni tak makan samanlah.
"Ouh ha! Aku dah ingat! Aku nampak kau dekat wallpaper phone Elaina lah. Aku baru teringat." kata Aisy dengan ketawa.
Aku lepaskan keluhan lega. Kalau aku dapat dia ni, memang kena dengan aku. Saja nak bagi aku marah la tu.
"Err... El, saya nak pergi dekat kereta saya jap. Nak ambil barang." ujar Rayyan sambil pandang ke arah aku.
"Ouh, ye ke. Nak saya teman tak?"
Rayyan geleng kepala. "Tak payahlah. Lagipun jauhlah saya parking. Takut awak penat pula."
"Okaylah macam tu. Awak pergilah."
Rayyan senyum sebelum melangkah keluar dari rumah. Aku terus memukul bahu Aisy dengan kuat. Aisy mendengus geram.
"Apehal kau ni?!" dia menggosok bahunya yang terasa sakit.
"Awaklah! Kenapa cakap macam tu dekat dia?"
"Saja. Nak main tarik tali. Teringinlah juga nak tengok siapa yang menang." ujar Aisy selamba.
Aku memutarkan mata ke atas. "Lantak awaklah. Janji jangan sebut pasal benda tu. Saya tak sedia lagi."
Aku berpaling dan mula melangkah ke arah dapur.
"Elaina."
Aku toleh ke belakang semula. Kening diangkat sebagai tanda pertanyaan.
"Aku nak gambar semalam. Mana? Kenapa kau tak bagi aku?"
Aku kerut dahi. "Gambar semalam? Kita ada ambil gambar ke?"
Aisy meraup wajah. "Hoi, kau amnesia ke apa. Semalam kau ambil gambar dengan si Intan tu kau ingat tak?"
Aku cuba ingat kembali. "Ouhhhhh... Baru saya teringat. Aik, bukan ke awak kata awak tak suka gambar tu."
"Aku bukan tak suka, cuma aku tak suka ada gambar aku dalam galeri kau."
Aku mencebik. Ceh, bontot dia tak suka. Habistu yang dia minta tu apehal.
"Nanti saya sendlah dekat whatsapp. Sekarang ni saya busy."
"Sekaranglah. Nanti aku takut kau jampi aku pula. Lebih baik aku ambil tu dulu, nanti senang bila kau da jampi aku, aku jampi kau balik." ujar Aisy selamba.
Aku membuntangkan mata. "Hoi, apa awak ingat saya tak ada agama ke? Walaupun ada orang jahat sekali pun yang buat benda dekat saya, saya takkan balas balik dengan perbuatan bomoh tau. Syirik!"
Aisy buat bahu ditangan, mata ke atas. "Dah tu, bagi gambar tu cepat."
Aku jeling tajam. Tak reti sabar betul lah. Aku keluarkan telefon dan tunjuk gambar yang dah disend depan mata dia.
"Puas?!"
Aisy mengeluarkan telefon dan mengangguk kecil.
"Bagus bagus."
"Dahlah. Layan awak ni sampai ke besok tak habis. Saya nak pergi dapur dulu. Bye." Aku berjalan ke dapur tanpa memandang Aisy di belakang. Banyak benda lagi aku kena buat. Malas aku nak layan dia.
• • •
"Elaina, boleh ambilkan tong air warna merah dekat stor?" pinta mama.
Elaina pandang seketika sebelum mengangguk dan melangkah ke arah stor belakang. Agak jauh sedikit dari rumah ke stor. Tapi disebabkan mama yang minta, jadi digagahkan juga diri ni pergi stor belakang.
Rasa macam diekori oleh seseorang dari belakang. Kau jangan main-main. Tengah malam macam ni, takutlah. Kalau hantu boleh diterima, kalau manusia? Kau nak lari celah mana?
Tak ada apa kut. Husnuzon jelah. Elaina buka lampu stor dengan perlahan. Di tinjau kawasan stor dari luar, mata sudah melilau cari tong air berwarna merah.
"Ouh tu dekat hujung."
Baru je nak melangkah masuk ke dalam stor, tiba-tiba ada satu tangan menekup mulutnya dari belakang. Elaina meronta-ronta.
"Tolong! Tolong!" dengan sisa tenaga yang ada, dia cuba menolak bahu si manusia di belakangnya. Dan tiba-tiba...
YOU ARE READING
Saya Pilih Awak!
Genç Kurgu* P E R T A M A * Kehidupan Elaina Amanda sebelum ini memang sangat indah apabila hati sudah dimiliki dengan ikatan tali pertunangan tetapi apabila si dia melukai hatinya, dia sudah tekad yang dia takkan bercinta lagi. Hatinya sudah mati. Kehadiran...