ڤوت قبل القراءة❤.
#الفصل_الثامن_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.اسفه ع التأخير ... فصل كبير تعويض اهوه .
❄❄❄❄❄❄❄
دخل وليد الي امه بـ غرفتها و جدها تجلس ع كرسي و تقرأ آيات الله عز وجل ... عندما سمعت صوت الباب رفعت رأسها وتصدقت ثم اغلقت المصحف وقالت : تعالي يـ حبيبي ... جيت امتي من السفر.
جلس بـ جوارها ع حافة الكرسي ثم امسك يدها قبلها ثم قبل رأسها و قال بـ تردد: جيت من يومين بس ...
لم يستطيع ان يكمل حتي لا تغضب والدته عليه ولكن سمعها تكمل كلامه بـ هدوء: رحت لـ وعد مش كدا ... ثم ربتت ع يده وقالت بـ حنو: انت لسه بـ تحبها يـ وليد.وقف وليد وجلس ع ركبتيه امامها وامسك يدها وقال: ايه الا بتقوليه دا يـ امي ... وعد تبقي مرات اخويا ... مستحيل افكر فيها .
رفعت يدها و ربتت ع وجنته بها بينما الاخري يمسكها وليد بين يديه وقالت: بجد يـ حبيبي ... يـ عني انت نسيتها .
وليد: يـ امي انا ما حبتش وعد الا انا حبيتها كانت سراب و اقدر اقولك كمان ان كانت مشاعري مجرد تعلق بـ البنت الا كنت رسيمها ف خيالي و لقيتها ف الواقع ... بس كل دا سراب ... امي انا لقيت الا بحبها بـ جد من كل قلبي وبتمني اتجوزها انهارده قبل بكرا ... وعد هتفضل طول عمرا بـ النسبالي مرات اخويا.
عفاف بـ لهفه: بـ جد يـ حبيبي يعني انت عايز تتجوز ...طب هي مين و اهلها مين ... طب هنروح نطلبها امتي ... اخدت معاد مع اهلها.
وليد بـ ضحكه خفيفه: بس ... بس يـ امي واحده واحده ... اولاً يـ ستي هي مين ... تبقي قريبة وعد ... اهلها مش من هنا اهلها فـ امريكا ... اما المعاد الا هطلبها فيه ... مش لما توافق يـ امي دي مطلعه عيني.
عفاف : اسم الله عليك يـ حبيب امك ان شاء الله هي ... وبعدين هي تطول تتجوزك.
ربت وليد ع يدها وضحك قائل: خلاص يـ امي ... براحتها شويه وصدقيني لو ماطلت كمان شويه ... هخطفها واتجوزها واجيبهالك كمان ترييها عشان تعرف ازاي ترفضني.
ضحكو الاثنان معاً ثم هدأ وليد وقال: هاا.. كنتو عاملين ايه من غيري الفترة الا فاتت.
تنهدت امه بـ حزن قائله : اخوك زي ما هو كل مادا حالته بـ تسوء ... ام اختك رجعت امبارح و كمان جايه بـ عريس ف ايديها.
وقف وليد بـ لهفه وقال: بـ جد هايدي هنا ... ثم وقف حتي استوعب كلمة امه فـ قال بـ حذر : عريس ايه الا جايباه مش فاهم.
سردت له عفاف ما حدث و رائي جاسر و موافقته وصدم وليد عندما عرف ان فادي هو من يريد ان يخطب اخته ولكن مع سرد امه وسماع رأي جاسر قال: مش انتي يهمك سعادتنا يـ ست الكل.
عفاف بـ حب: انا ليا مين غيركو يـ حبيبي ... انا بفرح لـ فرحكو.
اقترب وليد منها ثم جلس امامها كما كان وامسك يدها وقال: خلاص سيبيها تختار شريك حياتها عشان ما نندمش بعدين ان احنا وقفنا ف طريق سعادتها مع الا اختاره قلبها ... كفايا جاسر يـ امي.
أنت تقرأ
سجينة قسمه لـ "ميرا جبر"
Romanceدائما ما نراه لا يكون الحقيقه. فماذا اذا انتقامنا من برئ ذنبه انه حب ان يساعد غيره . هو اقسم ان تكون سجينته حتى يريها جحيمه بسبب ذنب لا علاقه هى به. ( وعد )فتاه بسيطه عفويه ومحجبه تتفائل دائما بالقادم ولكن لا تعرف ان تسكت عن حقها ومساعدت الاخرين فه...