الفصل السابع والعشرون.

23.3K 540 36
                                    

ڤوت قبل القراءة❤.

#الفصل_السابع_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.

❄❄❄❄❄❄❄

بـ امريكا.

_داد بليز دا قراري ومش هغيره.

هتف فادي بـ حزم لـ احمد الذي اعترض ع زواجه من هايدي و منعنه ان يتحدث بـ هذا الموضوع مره اخري.

احمد: انا فهمك يـ فادي كويس انت محبتش هايدي انت عتيز تنتقم لـ وعد بس مفكرتش ليه انك ممكن تظلم بنت ملهاش ذنب ف اي حاجه من الا بتحصل.

توتر فادي واظلمت ملامحه ولكن اخفها مسرعاً وقال: مين قال اني بنتقم اختي وخلاص اخوها بعد عنها وسبها ف حالها ... داد انا بحبها واحنا بقلنا فترة مع بعض عشان نتأكد من مشاعرنا ... ثم برقت عيناه بحب دون ان يشعر ونظر الي والده يخبره: انا حبيتها ... معرفش ازاي هي كانت هنا بـ تناقش رسالة الدكتوراه واتقبلنا هنا صدقني يـ داد اني عايز اتجوزه مش هضحك عليها.

ابتسم احمد وارتاح نفسياً عندما شاهد وهق عينين ابنه بـ الحب و قرر ان يوافق حتي يسعده .

قال احمد بـ هدوء: تمام ف موافقة ابتدائيه ... فرح فادي وابتسم ولكن بهتت الابتسامه عندما سمع : بس لازم تعرف عشان تخطبها لازم تاخد الموافقة من وعد نفسها ... متنساش ان هي لسه مرات جاسر.

عم الصمت قليلاً ثم قال فادي: متقلقش يـ داد وعد هتوافق ... مستحيل ترفض سعادتي.

❄❄❄❄❄❄❄❄

كانت تجلس ع سريرها منذ ان جائت وتركت والدتها تأبي ان تخرج من غرفتها تتذكر بين الحين والاخر مشهد حسن و امها كلاً منهم بـ احضان اخر ... تنفر من علاقتهم وتشمئز منهم تتمني ان تبعدهم عن حياتها نهائياً فاقت من افكارها ع نشاز نغمة الهاتف فـ امسكته و نظرت الي اسم المتصل وجدته امها ... ظلت تنظر له تنفر من ان تتحدث لها ولكن مع الحاح الرنين اجبت بـ حده: ايوه عايزه ايه ... ابعدي عن حياتي بقي وخليكي فـ القرف الا انتي فيه انتي و جوزك وابعدو عني.

ع الجه الاخري كانت زيزي تنظر الي حسن الجالس امامها بعد مواجهتهم بـ بخيانة بعضهم ثم قالت: انا هطلق ... لازم تيجي عشان هنفض الشراكه الا بينا احنا وحسن لازم كل واحد يـاخد حقه عشان نبعد نهائيا عن بعض.

نور بـ اشمئزاز: ماليش دخل بـ فلوسك وابعدو عني نهائيا قولتلك .

زيزي: نور ... انا عايزاكي جنبي ... انا جنبك طول العمر مسيبتكيش لحظه ... انا موافقتش ان ابوكي ياخدك ويبعدك عني ... نور انتي بنتي الـ ...

قاطعتها نور الساخره : معلش يـ زيزي هانم بس ... باين عندك فقدان ذاكرة ... انا مش بنتك الواحيده فـ وعد الا كنتي ديماً بتكرهيني فيها ... مع ان هي عمرها ما اذتنا ف اي شئ ... غير بس ... ضحكت بتهكم متابعة: غير ان هي ماطلعتش بـ واسختك وطلعت نضيفة نقيه جداً و بريئه ... معرفتيش توسخيها و تبني الحقد والغيره جواها زي .

سجينة قسمه  لـ "ميرا جبر"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن