Terlihat sebuah keluarga bahagia sedang enak menjamu selera di ruang makan tersebut..
Permaisuri Aira kemudiannya melihat satu persatu wajah anaknya itu..
"Aik anak-anak bonda ni..Jauh termenung je semua...fikir apa tu..." kata Permaisuri Aira apabila melihat anaknya-anaknya itu seperti dirunsing masalah..
Semua tersentak dari lamunan masing-masing apabila Peermaisuri Aira memecahkan suasana..
"Ooh..Bonda..tak de apalah..biasalah...Sejak dah jadi ketua tentera ni...Makin banyak pula kerja Rel...Ye lah...Rel pun rasa masih belum cukup layak nak pimpin tentera-tentera baru ni semua..." jawab Rel sambil garfunya melilit kesemua mi tersebut sehingga menjadi satu gumpalan..
"Biasalah tu Rel..Ayahanda pun macam kamu juga...Tapi jauh lebih muda la dari kamu..Umur belasan tahun lagi ayahanda dah ditugaskan untuk jadi ketua tentera...Bayangkan belasan tahun tau..Kamu rasa....Ehemhemhem.." kata Eren sambil ketawa mesra sambil mengalihkan pandangannya pada wajah isterinya...
"Ala..Bonda tau..anak-anak bonda semua hebat-hebat... Bonda yakin Rel boleh handle.." kata Permaisuri Aira lagi dengan reaksi nada percaya yang anaknya itu lebih dari mampu..
"Bonda....Ayahanda...."
Tiba-tiba Ayden pula memecahkan suasana ceria tadi kembali bertukar ke situasi serius...
"Haa...Ayden...Kenapa dengan anak bonda yang sorang lagi ni..Ada masalah juga ke..Serius je bunyinya.." kata Permaisuri Aira lembut..
"Ayden....Ayden nak jadi salah seorang dari pasukan Rel boleh tak..." kata Ayden dengan ragu-ragu sambil tertunduk..
Lalu semua mata bertumpu ke arah Ayden...Seperti tidak percaya dengan apa yang di dengarnya..Kecuali Airin..Dia masih dalam duniawinya...
"Kau nak masuk jadi tentera ke Den??.." kata Rel membulat matanya mendengarkan kata-kata Ayden yang keluar dari mulutnya sendiri...
"Well...Nampak gayanya begitulah..."jawab Ayden selamba dengan matanya tertumpu ke arah mi goreng miliknya itu..
"Haa...Baguslah dua-dua orang anak teruna ayahanda ni dah berjaya capaikan matlamat ayahanda..Bagus-bagus..." kata Eren dengan senang hati sehingga menampakkan senyuman lebarnya hingga menampakkan gusinya itu..Mana taknya..Sejak dahulu lagi..puas dipujuk Ayden untuk menyertai kem tentera dengan Rel tapi ditolak mentah-mentah saja...
"Waw...ok...nanti aku masukkan nama kau dalam senarai kumpulan aku and aku ada banyak baju yang bersesuaian dengan kau...hehehehe...." kata Rel dengan senyuman meleret..
"Aah..kau bang...aku tak nak baju kau..yang koyak-koyak tu.." riak muka Ayden tiba-tiba bertukar merah padam..Ingin saja dia cekik abangnya itu..
Lalu Permaisuri Aira menenangkan situasi yang kian anak-anak lelakinya ingin membuka langkah dengan pergaduhan kecil...
YOU ARE READING
NAGARAMA
FantasyBila NAGA dan RAMA menjadi satu. Maka jadilah.. START: 1/10/2019 END: 13/5/2020 (In editting.......)