BOOOMMMM!!!
Kesemua yang berada di gua bawah istana cekap memasang telinga memandang keliling gua yang mereka duduki.
Mereka yang mempunyai anak-anak kecil segera didakap dengan penuh ketakutan.
“Ibu..bunyi apa tu..”
“Tak da apa sayang..tak de apa..” balas si ibu cuba meredakan hati si kecil itu sambil dikucup kepala anaknya itu berkali-kali.
Airin memandang persekitaran gua ini yang dipenuhi oleh golongan wanita, orang tua dan juga kanak-kanak.
Asalnya gua ini digunakan untuk menyimpan peralatan-peralatan kuno dan peralatan emas perak di sini. Tapi, kesemuanya telah dipindahkan ke satu tempat. Nasib baiklah gua ini cukup untuk menempatkan jumlah penduduk desa puaknya.
KAAABBOOMMMM!!
Bunyi letupan itu sekali lagi membelahkan lagi suasana yang menyebaBkan penduduk-penduduk yang menginap di situ bertambah ketakutan.Bunyi teriakan bayi juga turut kedengaran.
Airin dah puas duduk di sini lama-lama tanpa berbuat apa-apa. Dalam hatinya membuak-buak ingin keluar berjuang bersama abang-abangnya yang lain.
Saat Airin bersandar duduk di dinding gua, mata Airin tertarik akan sesuatu. Dia melihat ruangan pintu masuk gua itu. Dia memasang niat untuk keluar dari sini secepat yang boleh.
“Tapi….”
Airin melihat bondanya yang sedang mengagihkan makanan kepada penduduk-penduduk desa yang sedang beratur untuk menunggu giliran.
Airin terpaku lama menatap wajah bondanya dan akhirnya dia berpaling dengan perasaan hiba.
“Maafkan Airin bonda..”
Dia menutup mata..menarik nafas sedalam yang mungkin.
Di saat Airin melangkah keluar dari gua itu. Dua pengawal yang menjaga pintu masuk gua tersebut menahannya.
“Tuan puteri nak ke mana?..” ujarnya tegas sambil tangannya menghalang Airin untuk melangkah.
“Saya…Permaisuri arahkan saya untuk mengambil beberapa helai kain selimut untuk penduduk desa..” jawab Airin gagap.
“Tak mengapa tuan puteri..Kami boleh tolong ambilkan..” tambahnya lagi seolah-olah tidak membenarkan Airin sama sekali untuk menapak pergi.
“Eeh..Tak boleh..Permaisuri yang perintahkan saya. Jadi saya yang kena pergi ambil..” jawab Airin cuba untuk hilangkan perasaan gugupnya yang memuncak naik.
Kedua-dua pengawal itu berpandangan sesama sendiri dengan penuh rasa curiga.
“Ok..baiklah kalau begitu..”
Pengawal itu lalu menarik tangannya kembali membenarkan Airin untuk beredar pergi.
Langkah Airin terus tergesa-gesa lari dari tempat itu..
“Ha…ha…haa…”
Airin tercungap-cungap. Tangannya memaut pada sebatang pokok yang tidak jauh dari kawasan istana.
Dah tiba masanya untuk dia terbang pergi dari sini. Harap mereka tak nampak lah.
****************
Kesemua naga-naga bertungkus lumus serang berhabis-habisan ke arah Nagarama tersebut tapi, tak da satupun serangan dapat mengalahkannya.
Kulitnya begitu kebal. Setiap serangan yang dikenakan, langsung tidak menghakis sisik kulitnya. Malah banyak naga-naga tumpas apabila terkena serangannya.
YOU ARE READING
NAGARAMA
FantasyBila NAGA dan RAMA menjadi satu. Maka jadilah.. START: 1/10/2019 END: 13/5/2020 (In editting.......)