_________________________________________
Sepasang mata Zest terbuka dalam keadaan tersentak. Anak mata tengahnya mengecil. Dia kini berada di suatu ruangan putih serta dirinya turut mengenakan serba putih. Dia tak tahu tempat apa yang dia duduki sekarang. Matanya meliar melihat keadaan sekelilingi. Kosong. Sunyi.
Dan tiba-tiba ada seseorang menyapa pergelangan tangannya dan Zest berpaling melihat gerangan itu.
Dia terkesima. Matanya membulat seketika.
Kelihatan Zoth dengan berpakaian serba putih sama sepertinya sedang tersenyum ke arahnya. Senyuman yang cukup tenang.
Lalu tangan Zest dibawa olehnya.
"Zoth..kau..nak bawa aku pergi mana..." tutur Zest yang masih termanggu-manggu dan dalam masa yang sama, hatinya turut gembira apabila dapat bertemu Zoth semula.
Zoth diam tak bersuara. Hanya sunyi menemani di ruangan itu.
Langkah kaki tetap diteruskan mengikut langkahan Zoth.
Dan tiba-tiba langkahan Zoth terhenti di situ. Dan Zoth melepaskan pegangan pergelangan tangan Zest perlahan dan dia terus menapak perlahan menghampiri seseorang di sana.
Matanya buntang. Dadanya kala itu berasa sempit. Dia kenal wajah orang yang Zoth hampiri itu.
"Bonda.." tutur Zest lirih sambil air liur diteguk sekali dengan kelopak mata mula berkaca.
Kelihatan Zoth sudahpun duduk di pangkuan bondanya dengan kepalanya terlentok di atas bahu Emelyn.
Dan beberapa saat itu. Mereka berdua kembali menatap Zest yang berada beberapa langkah dari mereka. Zoth dan Emelyn menampakkan senyuman tenang ke arah Zest.
Emelyn lalu menyuakan tangannya ke arah Zest.
Zest kelu. Air matanya sudah pun jatuh berkali-kali. Dadanya tak boleh menahan sebak itu. Dan pantas Zest pergi ke arah Emelyn lalu memeluknya.
Dia tak tahu bagaimana nak mengungkapkan rasa ini. Sudah terlalu lama dia merindui pemergian bonda.
"Bonda...." tutur Zest lirih sambil menghela nafas yang payah.
"Shh..." Emelyn menepuk belakang Zest lembut untuk menenangkan hati anaknya itu.
Zoth yang berada di sebelah turut tumpang gembira.
Memang mereka berdua sedang menunggu kehadiran Zest.
Beberapa ketika itu..pelukkan mereka terlerai.
Emelyn menyeka lembut air mata yang mengalir di wajah Zest.
Zest gembira tak terkata kala itu serta berbaur tangis air mukanya.
Dan kemudian kedua-dua anak lelakinya terlentok di bahu Emelyn. Emelyn mengucup lembut kedua-dua kepala anak lelakinya. Lama rasanya tak rasa belaian bonda.
Tiba-tiba ada seseorang lagi menerpa datang ke arah mereka.
Wajahnya tidakkelihatan pada mulanya sehinggalah jaraknya hampir beberapa langkah dari mereka bertiga. Dia berhenti.
Zest yang leka dari buai mimpi oleh bondanya tadi tersentak melihat seseorang yang sangat cukup dikenali olehnya.
Dia lalu bangkit.
"Airin..." tuturnya sepatah. Dia terkesima melihat Airin betul-betul ada di depan matanya sekarang ini.
Airin pamer senyum manis di wajahnya.
Zest berjalan buat beberapa langkah namun terhenti seketika. Dan kemudian dia berpaling ke belakang melihat bondanya di sana.
Bondanya mengangguk dengan senyuman terukir di bibirnya.
Zest tersenyum melihat reaksi bondanya lalu dia berpaling semula ke arah Airin.
Dia menapak perlahan-lahan ke arah Airin.
Lalu Zest mengenggam telapak tangan Airin. Airin kembali membalas respon yang sama erat.
Senyuman dari bibir gadis itu tidak lekang dari raut wajahnya.
Lalu Zest kembali semula menoleh ke arah bondanya. Kelihatan Zoth sedang berbaring kepalanya di riba Emelyn. Emelyn membelai lembut rambut anak lelakinya itu. Dan sesekali Emelyn melihat Zest di sana. Dia tersenyum dari jauh.
Zest juga turut membalas senyuman itu.
Dan kemudian anak matanya kembali mematap Airin di sisinya. Dia tersenyum simpul.
Lalu pegangan tangan dibawa dan langkah terus berjalan ke arah suatu cahaya.
-THE...END..-
YOU ARE READING
NAGARAMA
FantasyBila NAGA dan RAMA menjadi satu. Maka jadilah.. START: 1/10/2019 END: 13/5/2020 (In editting.......)