[15/12]
HIDUP di kampung, lepas Maghrib sahaja suasana dah bertukar sunyi. Bunyi cengkerik menyanyi-nyanyi itu sajalah yang buatkan malam tak terlalu sepi. Lagu kampungan, kata orang.
Selepas solat sebentar tadi, cepat-cepat Cempaka berlari ke luar, duduk di atas beranda rumah. Malam ini bulan penuh, jadi memang rutin kebiasaan dia untuk duduk mengadap bulan. Kebiasaan yang tak boleh nak ditinggalkan. Sudah sebati sejak daripada kecil lagi dengan diri dia. Bukan apa, cahaya bulan nampak indah sangat-sangat. Damai sahaja jiwa dia apabila tiap kali boleh menatap bulan mengambang. Kata Eton, dia ni jenis jiwang. Ah, tak adalah! Dah memang bulan tu cantik, dan dia suka, apa salahnya?
Kalau tengok bulan, kadang-kadang dia boleh rasa sebak. Walaupun tak faham kenapa, tapi dia tetap seronok. Rasa puas dan rasa selamat. Kadang-kadang lagi, dia rasa terlebih teruja. Terlalu bersemangat! Dan semua perasaan yang dia rasa, semuanya bagi dia bermakna belaka. Tak ada satu pun perasaan yang perlu dia buang walaupun dia tak faham kenapa perasaan tersebut timbul.
Bagi Cempaka, jiwa manusia terlalu unik dan hebat. Banyak yang boleh kita rasai walaupun dalam satu masa yang sama. Cuma kita sahaja yang perlu bijak menilai dan mengurus jiwa sendiri supaya tak terbabas ke mana-mana.
Zaman sekarang, kalau tak diurus perasaan dengan baik, banyak mudaratnya. Boleh menyebabkan sakit dan kemurungan. Banyak punca kemurungan sebenarnya, dan salah satunya adalah tak bijak mengurus perasaan. Pagi tadi dia ada terbaca berita, katanya 1/10 daripada orang muda mengalami stress. Aduhai, belum lagi bercakap pasal depressed dan anxiety. Topik hangat zaman sekarang! Banyak kes bunuh diri disebabkan penyakit mental tersebut.
Cempaka tinggal di kampung, jadi topik begitu agak taboo di sini. Tak ada satu pun yang boleh dibawa berbual pasal benda-benda macam tu. Kalau dengan Eton, setiap hari bercakap pasal makan, pasal baju yang kena basuh, pasal rumah lama ini yang kena jaga sana dan sini. Dan tak lupa juga pasal bunga-bunga yang ditanam di sekitar rumah dia ini.
Teringat pasal bunga, pagi tadi dia ada semai pokok bunga matahari. Dah lama dia berkenan nak tanam bunga matahari yang kembang besar itu di laman rumah dia ni, jadi apabila dia ke pekan kelmarin, dia belilah benih pokok bunga tersebut. Teruja dia nak tunggu benih tersebut naik dan membesar.
Sedang asyik mengelamun, suara Bulat mengembek buatkan mata menyorot ke bawah pokok mangga berdekatan pangkin di bawah sana. Bibir merekah dengan senyuman apabila melihat Bulat menggeleng-geleng kepala. Kambing busuk dia sekor tu memang tak reti nak tidur lagi waktu-waktu macam ni. Ada ajelah perangai tu nak menegur dia dekat sini.
"Tidurlah, Bulat. Dah malam ni. Tak payah nak main lagi dah," tegurnya dengan tawa kecil. Lucu melihat telatah Bulat yang selalu sahaja banyak perangai.
Malas nak hiraukan lagi keletah Bulat, dia kembali menyangkut dagu dan merenung bulan dan bintang di atas sana. Dulu, Tok Nek dia pernah pesan - sifat orang wanita kena lembut dan tenang. Perlu bijak dan yakin diri. Jadi seperti bulan, walau di malam kelam, ia tetap bersinar walaupun bersendirian. Dan bila dia dah besar sekarang ini, dia banyak berfikir sendiri, macam mana nak jadi wanita seperti Tok Nek yang sentiasa dihormati orang ramai.
Hidup yang sejak daripada remaja berdikari seorang diri, tak banyak inspirasi yang boleh dia dapat. Ibu meninggal sewaktu umur dia empat belas tahun. Seterusnya, dia hanya hidup dengan ayah sebelum ayah pula pergi waktu dia habis SPM.
Sedih dan pilu, sudah banyak diratap sendiri. Ada Eton, tapi apalah sangat yang Eton boleh buat. Wanita yang sudah nak masuk 40-an itu tak normal macam orang biasa. Jadi semuanya dia simpan seorang diri. Menyimpan rasa sudah jadi sebati dengan dia. Sudah tak rasa terbeban langsung. Habis teruk, dia menangis seorang diri. Tapi biasanya, kerja-kerja mengurus ladang dan kebun banyak buatkan dia jadi bijak mengurus diri sendiri.
YOU ARE READING
Bakawali, Bunga Suci (Love Novel Publication)
RomanceCempaka, gadis kampung yang tertimpa dengan satu 'sumpahan'. Semuanya bermula apabila suami pertamanya meninggal akibat kemalangan di hari perkahwinan. Manakala suami keduanya pula meninggal di malam pengantin. Disebabkan nasib tersebut, Cempaka di...