"Ma. Kenapa bawak Suraya balik rumah? Dia sepatutnya ada dekat hospital!"
Datin Zurina yang baru saja pulang dari tempat kerjanya mula mengeluh perlahan.
"Fizi. Ma baru balik ni. Boleh kita cakap hal ni besok pagi? Ma penat."
Hafizi menggeleng kepala beberapa kali. "No. Fizi nak tahu sekarang juga."
"Fizi. Mama banyak kerja. Papa pun sama. So, tak de siapa yang boleh jaga Suraya dekat hospital tu."
Badan Datin Zurina disandarkan ke sofa empuknya.
"Fizi boleh jaga."
"No. Exam PT3 Fizikan dah nak dekat. Nanti Fizi tertekan."
Hafizi bangun. Dia mula menunjukkan wajah tidak puas hati pada mamanya.
"Ma. Exam tu tak penting punlah! Suraya lagi penting. Hantar dia pergi hospital sekarang."
Datin Zurina mula hilang sabar. Degil betul anaknya ni. Tak faham bahasa.
"Fizi jangan nak malukan mama! Fizi kena cemerlang dalam PT3 tu."
Hafizi diam. Tapi matanya tajam merenung ke arah Datin Zurina.
"Besok pergi sekolah dan belajar." sambung Datin Zurina.
"Tak nak. Fizi nak jaga Suraya di sini." kata Hafizi sebelum mengatur langkah menuju ke bilik tidurnya.
"Daniel Hafizi!" jerit Datin Zurina. Matanya masih merenung tajam kelibat Hafizi yang mula menghilang itu.
Kemudian dia menghempaskan badan ke sofa. Dahinya dipicit perlahan. Fizikal dan mentalnya sungguh penat. Sanggupkah dia menghadapi semua ini?
• • •
Keesokan harinya, Datin Zurina menjenguk ke bilik Suraya. Apa yang dilihatnya betul-betul membuatkan matanya masuk habuk.
Hampir saja dia ingin mengeluarkan esakan tangisnya, segera dia beredar dari situ.
Sampai bila anaknya akan berterusan sampai macam tu. Dia kembali ke bilik tidurnya.
Dia duduk di birai katil dengan fikiran yang bercelaru. Bayangan Hafizi yang sedang tertidur berpegangkan tangan sejuk Suraya itu memang benar-benar menusuk ke jiwanya.
Bahunya dipegang lembut. "Ina, kenapa ni?"
"Bang. We have to do something."
Dato Hisyam mengambil tempat sebelah isterinya. "Buat apa?"
Datin Zurina menoleh ke sebelah. Wajah kacak suaminya dipandang dalam.
"Kita kena selamatkan Hafizi."
"Maksud Ina?"
Tangan suaminya dipegang erat. "Ina tak sanggup nak tengok keadaan Hafizi macam tu. Dan Ina pun tak sanggup nak tengok Suraya macam tu."
Dia menarik nafas lebih dalam. Dia terpaksa melakukan hal ini untuk kebaikan anak-anaknya.
"Kita kena tamatkan riwayat hidup Suraya."
Dato Hisyam terkejut. Kerja gila apa yang isterinya cuba buat!
• • •
YOU ARE READING
Dendam Highschool Prince | C
Teen Fiction×BOOK 1× [ C O M P L E T E D ] Nor Amni Shah seorang budak perempuan yang berani mati menyamar jadi lelaki semata mata ingin masuk ke Highschool Prince. Ya, sekolah yang penuh dengan makhluk yang bergelar lelaki. Tujuannya adalah satu. Untuk memast...