— Maths —
Kringggg!
Waktu sekolah tamat saat jarum jam menunjukkan pada angka 1:20 petang. Semua murid bergegas berjalan menuju ke pintu keluar untuk pulang ke rumah. Ada juga yang merancang untuk lepak di kedai mamak berdekatan.
Ain, Farah dan Izz berjalan bersama-sama menuruni tangga bangunan blok B sekolah sambil bersembang kosong.
"Lepas ni kita keluar nak tak, Sara? Dah lama kita tak keluar tau." Kata Izz.
"Alaa... kalau boleh I nak je keluar dengan you. Tapi exam trial SPM dah dekat. Lagi 11 hari kan? I nak fokus belajar dulu. Lepas exam baru kita keluar k?" Jelas Ain dengan nada seperti memujuk Izz.
"Tch, you ni kan. Sejak kebelakangan ni you dah macam nak mengelak dari keluar dengan I tau. Kenapa eh? You dah suka dengan Airil eh?"
"Ya Allah, mana adalahhh. Ew, tak kuasalah I nak suka dekat budak sombong tu. Kenapa tiba-tiba ni, Izz? Sorrylahhh. I janji lepas exam nanti kita keluar k? Janji janji." Ain mencangkukkan jari kelingkingnya dengan jari kelingking Izz tetapi lelaki itu cuma menayangkan riak wajah kosong.
"Ala, dia ni. Senyumlah sikit shayang saya ni~ hurm.." tangan Ain menolak kedua-dua pipi Izz ke atas, mengarah pemuda itu untuk mengukirkan senyuman. Izz pun tersenyum dengan perlakuan gadis itu. Suka dia dimanjakan oleh Ain.
Farah yang berjalan di sebelah cuma buat-buat tak nampak.
Ish, dia ni. Tak fikir ke perasaan aku ha? Tak habis-habis nak bersweet depan aku dah kenapa? Sengaja nak bagi aku cemburulah tu!
Gumam hati Farah.
"Okeylah weh. Aku balik dulu. Korang nak bersweet sampai bila ni ha? Tak kesian ke dekat aku yang single ni?" Farah bersuara.
"Eheheh, sorry sis. Lupa yang sis ikut kitorang berjalan haha. Okay bye~" Ain menggaru kepalanya yang tidak gatal lalu melambai ke arah Farah.
"Bye." Farah pun menapak masuk ke dalam kereta emaknya dan menutup pintu.
Layan boyfriend sampai lupa kawan dekat sebelah. Hahah, kelakarlah sial.
Gumam hati Farah lagi.
Ain duduk di sebuah pondok bersama Izz, menunggu papa dia untuk tiba bagi mengambilnya pulang ke rumah. Sementara menunggu, mereka berbual-bual.
"Izz, jom main batu seremban. Ni I dah kutip batu ni. Jom." Ain meletakkan batu-batu yang dikutip dari tanah di atas meja yang terdapat di pondok tersebut.
"Okey. Kalau I menang, you kena keluar dengan I hari ni." Ujar Izz.
"Amboi, macam tu pula eh? Hahaha. Fine, boleh je. I memang pro main batu seremban ni."
"Alright~" Izz tersenyum sinis.
~~~~
YOU ARE READING
Maths
Genç Kurgu『 COMPLETED 』 🏆 WATTYS 2020 WINNER FOR YOUNG ADULT CATEGORY 🏆 🏅 THE BEST TEEN FICTION STORY FOR YOKINA HOSHI AWARD 🏅 Budak poyo lagikan sombong kena ajar aku Matematik. Takut weh... "Everyone wants happiness without pain, But you can't have...