BR ❤️ 46

1.9K 127 15
                                    





Elena merenggangkan lengan dan kakinya yang terasa lenguh. 4 jam perjalanan dari Bandar Sapphire ke Perak agak berbaloi memandangkan Hafez yang memandu. Dia hanya tidur je. Tak membantu langsung.

Dhiana berlari anak menyambut Elena. Dipeluknya sahabat lamanya di perkarangan rumah itu juga. Rindu yang amat.

"Masuklah. Kesian Hafez hantar kau sampai sini. Tak kahwin jugak tak tahu la nak cakap apa."

Elena mencubit lengan Dhiana yang serupa makcik kepoh. Apa budak ni takde insurans ke?

Dhiana tersengih seperti kerang busuk sebelum membawa Elena masuk ke dalam rumah. Hafez pula nak taknak terpaksa la bawa beg baju Elena di boot kereta. Perempuan bila dah jumpa geng macam ni la. Terus tak ingat kesayangan dia. Cis.

Elena memerhati rumah kayu yang Dhiana diami bersama keluarga. Tidak terlalu besar namun tidak kecil juga. Muat la untuk empat orang tinggal. Dhiana, ibu bapanya dan adik perempuannya, Daliya.

"El, beg kau kat situ," Hafez menunjuk ke arah beg di tepi pintu masuk rumah kemudiannya dia mengambil tempat di sebelah Elena.

"mana Dhiana?"

"dapur."

Tika itu juga Dhiana keluar dari dapur diikuti seorang wanita yang agak berusia. Elena dapat rasakan ini ibu Dhiana.

Jangan pelik, Elena tak pernah jumpa keluarga Dhiana. Dhiana memang berahsia sikit perihal keluarganya. Tak tahu la pulak kenapa tapi dia memang tak pernah buka cerita.

"Ma, ni kawan-kawan akak." Dhiana membimbing wanita itu untuk berjalan ke arah Elena. Tangan wanita itu dihulur secara rawak. Tika itu barulah Elena perasan yang mata wanita itu tidak berfungsi.

Pantas, Elena menyambut huluran wanita itu. Disalam dan dicium lama seperti ibu sendiri. Tiba-tiba rindu mak.

"Ni Elena ya? Dhiana selalu cerita pasal kamu. Terima kasih ya datang bercuti di sini." Mata Elena mulai bertakung. Sebak, Elena bertindak memeluk ibu sahabatnya itu.

"Takde apa la makcik. Saya yang kena berterima kasih sebab makcik sudi terima saya kat sini." Mereka berbalas peluk sebelum wanita itu meleraikan pelukan mereka. Tangannya menggagau lagi sehingga terkena bahu Hafez.

"Ni siapa pula Dhiana? Macam gagah je?" Elena dan Dhiana tergelak manakala Hafez hanya tersengih.

"Ni pakwe El- aduh sorry El. Ni kawan akak jugak. Hafez."

Wanita itu ketawa. Terus dia faham sendiri yang lelaki itu berhubungan dengan Elena.

"Kamu sembang la. Makcik nak masuk dalam." Dhiana membimbing semula wanita itu untuk menuju ke bilik yang berdekatan dengan ruang tamu. Mata Elena mengekor wanita itu. Rasa sedih masih tak dapat disingkarkan dari hatinya.

Hafez berdehem apabila Elena masih merenung bilik tersebut. Elena memandangnya dengan pandangan bingung.

"apa?"

"rindu mak eh?"

Elena senyum pahit. Lelaki ini tahu je apa yang dia fikirkan. Macam mana tak sayang!

"Sedekahkan al-fatihah untuk mak. Lepastu, nanti call la mama aku sembang." Hafez memberi cadangan.

"tak kacau mama ke?"

Hafez geleng kepala, "kacau apanyaaaa? Kau bakal menantu dia kot !" Terus memerah pipi Elena mendengar pernyataan Hafez. Lelaki ni memang lah. Tanpa sedar dia akan mengungkapkan kata-lata manis. Cis.

"Hey sweet pulak dua ni eish siapa nak kawin ni sebenarnya?" Perli Dhiana yang mengambil tempat di sofa depan Elena. Elena mencebik bibir. Sibuk.

Lepasni dua bulan kot dia tak jumpa Hafez. Dua bulan cuti semester kalini dia akan habiskan di Perak sebelum menghadapi semester akhir.

Broken Rules ✔️Where stories live. Discover now