"Omma..I want to tell you something," Kata Hye Mi seraya duduk di atas sofa kecil di dalam bilik ommanya."Boyfriend?" Soal Puan Lee."Eh,omma minat ke group tu? Hye Mi minat! Bias Hye Mi Jo Kwang Min.Omma?" Kata Hye Mi,pura2 tidak faham dengan apa yg disoal oleh ommanya."Lee Hye Mi! Apa yg awak nk ckap sebenarnya?" Soal Puan Lee sambil mengerutkan dahinya."Okay.Peta..ng ..nanti,Ccc..Chanyeol nak datang," Kata Hye Mi tergagap-gagap.Langsung tidak memandang muka ommanya."Jinjja? Baguslah.Oppa nk lepak ngan dia petang nanti!" Kata Hyun Woo yang tiba2 muncul di pintu."Mana kerja sekolah yg Hye Mi nk tunjuk kat oppa tu? Bawa masuk bilik oppa.Pergi ambil dulu.Oppa tunggu," Kata Hyun Woo seolah-olah ingin menyelamatkan keadaan.Hye Mi berasa sedikit lega."Okay,oppa," Kata Hye Mi kmudian berlalu kluar dari bilik Puan Lee.'Diorang ingat aku ni marah sebab Hye Mi bercinta ngan Chanyeol,ke? Anak-anakku hoii..omma cuma tak suka korang berahsia,je,' Kata hati Puan Lee.
#########
"Oppa,gomawo! Hye Mi ingat oppa cuma nk burukkan keadaan,je," Kata Hye Mi kpada oppanya."Oppa dh taknak tidur kat dapur lah yang oii," Jawab Hyun Woo pula."Hihihi..nnti,bila Chanyeol datang,oppa temankan dia,ek? Selalu berada di sisi dia tau," Pesan Hye Mi kpada oppanya."Siapa yeoja chingu dia sebenarnya? Oppa ke Hye Mi?" Soal Hyun Woo smbil berpeluk tubuh."Aishh..kena lah tolong omma kat dapur," Balas Hye Mi.Hyun Woo pula hanya mmpu mengeluh panjang,"Huhhhhhhh..."
PETANG~~~~~~~~
"Hye Mi,turunlah.Chanyeol dah ada kat bawah tu," Kata Hyun Woo yang sedang berdiri di hadapan pintu bilik Hye Mi."Jinjja? Okay.Omma mana?" Soal Hye Mi."Kat dapur.Buat air untuk menantu.Eh,kawan anak dia," Jawab Hyun Woo,ditambah dengan ketawa kecil.Hye Mi terus turun ke bawah untuk menemani Chanyeol.Setibanya di ruang tamu,dia terus melabuhkan punggungnya di sebelah Chanyeol."Oh,jadi rumah kamu dekat saja,lah? Kamu pernah datang sini hari tu,kan? Alah,rumah dekat,knapa tak datang selalu? Hye Mi ni pun asyik bergaduh je dengan oppa dia tu.Nak buat macam mana,tiada kawan nak diajak bermain.Apapun,terima kasihlah sebab selama ni kamu pernah ajak Hye Mi jalan2,kan? Banyak menyusahkan kamu je," Kata Puan Lee dengan panjang lebar."Eh,tiada masalahnya.Biasalah.Kawan..," Perkataan 'kawan' sengaja dipanjangkan oleh Chanyeol.Hye Mi cuba untuk menahan ketawa."Minumlah air tu,Chanyeol," Pelawa Puan Lee."Terima kasih," Balas Chanyeol.Tiba2,telefon Hye Mi bergetar menandakan ada mesej masuk.Ianya daripada Hyun Woo.Mesejnya ditulis begini,
Tinggalkan Chanyeol dengan omma.Oppa rasa ada something yang salah seorang daripada mereka nak katakan.Naik kat atas sekarang.Kita skodeng je.
Tanpa melengahkan masa,Hye Mi meminta diri untuk naik ke atas."Omma ngan Chanyeol borak2 lah dulu.Hye Mi nk naik atas,jap.Oppa ada minta tolong Hye Mi sikit.Jap,eh?" Chanyeol dan Puan Lee hanya mengangguk.
#############
"Mak cik,saya ada sedikit buah tangan ni.Ambillah," Kata Chanyeol sambil menghulurkan satu beg plastik yang besar,berisikan pelbagai jenis buah-buahan."Eh,terima kasihlah.Susah-susah je.Ni yang mak cik berkenan nak jadikan menantu ni," Kata Puan Lee pula.Chanyeol hanya mampu tersenyum."Chanyeol,mak cik tengok lah,kan.Hye Mi tu mcam suka sangat dengan kamu.Kamu ni baik,tau.Mak cik tak nak lepas kat orang lain," Sambung Puan Lee lagi."Mak cik,saya pun mcam tu.Hye Mi tu baik,cantik pula tu.Mak cik jangan bagi dia kat orang lain.Pilihlah yang elok2 untuk dia," Kata Chanyeol dengan kepala yang tertunduk,memandang lantai."Sudah tentu.Tapi,mcam mana dia di sekolah? Mak cik teragak-agak untuk memberikan dia kebenaran untuk bercinta.Tapi mak cik rasa,dia sudah cukup dewasa," Jelas Puan Lee."Dia budak yang rajin.Bukanlah mcam budak2 perempuan lain.Perangai dia memang sdah seperti betul2 matang," Jawab Chanyeol pula."Betulkah? Kat rumah,dia dengan Hyun Woo tu macam budak2 je," Kata Puan Lee kpada Chanyeol.Sebenarnya,dia sengaja berkata begitu kerana dia ingin melihat sejauh mana Chanyeol akan mempertahankan anak perempuannya,Lee Hye Mi."Mungkin kerana Hyun Woo itu abang kandung dia.Lagipun,bukankah Hyun Woo itu jarang pulang ke Korea? Dia belajar di luar negara,kan? Mungkin sebab itulah mereka bermanja dengan satu sama lain," Jelas Chanyeol.Puan Lee ternganga.Hebat! Memang hebat jejaka yang berada di hadapan dia ketika itu! "Betul juga,tu.Mak cik sepatutnya faham dengan mereka.Klau kamu ni perempuan,sudah tentu kamu akan jadi omma yang terbaik," Puji Puan Lee.Perempuan? Mahu sahaja Chanyeol ketawa berdekah-dekah.Tetapi,ditahan sahaja.Selepas hampir satu jam mereka berbual-bual,akhirnya Chanyeol meminta diri untuk pulang."Saya pulang dulu ya,mak cik? Terima kasih," Kata Chanyeol."Sama2.Datanglah selalu,ya? Teman Hye Mi," Balas Puan Lee.Chanyeol tersenyum kemudian terus pulang ke rumahnya.
Malam~~~~~~
"Omma? Mcam mana dengan Chanyeol tadi?" Soal Hyun Woo kpada Puan Lee yang sedang membaca novel di atas sofa kecil di dalam biliknya."Dia okay.Pandai ambil hati," Jawab Puan Lee."Habis tu,kenapa omma mcam tak suka je bila Hyun Woo cakap Chanyeol tu boyfriend Hye Mi?" Soal Hyun Woo.Asalnya cuma berdiri,bila menganggap soalannya itu adalah sesuatu yang serius,dia terus mengambil tempat di sebelah ommanya."Bukan omma tak suka Chanyeol tu jadi boyfriend Hye Mi.Omma cuma tak suka kamu berdua berahsia.Takut omma marah,ke? Tak terfikir klau omma lagi marah bila omma tahu yang korang ada rahsiakan sesuatu dripada omma?" Soal Puan Lee pula.Hyun Woo memandangnya dengan begitu serius."Hyun Woo sebagai seorang abang,kena ajar Hye Mi sesuatu yang elok.Bukan berahsia," Sambung Puan Lee lagi sambil menggosok kepala anak lelakinya itu."Mianhae,omma.Tapi,omma suka Chanyeol,kan? Chanyeol ngan Hyun Woo jdi kawan sebab ni lah.Nak tolong dia pikat Hye Mi.Nasib baik lah menjadi.Janganlah halang apa yang Hye Mi suka.Dia dah besar.Dia pandai," Jelas Hyun Woo.Hye Mi yang mengintai dari luar hanya mampu tersenyum.Selepas menyedari oppanya keluar dari bilik ommanya,dia terus menarik jejaka itu kemudian memeluknya."Gomawo,oppa.Hye Mi sayang oppa," Kata Hye Mi."Adik oppa,kan?" Kata Hyun Woo kemudian mencium dahi adiknya.
Yeayy!! Hope korang suka!! ^_^
YOU ARE READING
Aduhai,Chanyeol!
FanfictionChanyeol merupakan seorang pelajar baru di XOXO High School.Baru sahaja hari pertama di sekolah itu,dia sdah trtarik dgan seorang pelajar perempuan bernama Hye Mi.Hye Mi juga sbenarnya sdah terpikat dngan Chanyeol.Tetapi,dia brusaha menyembunyikan p...