Aiman

3.2K 147 1
                                    

"Ayah,esok Aiman ada tusyen kat sekolah. Ayah boleh hantar tak? Balik Aiman rasa Aiman boleh tumpang Zahid kot. Takpun Farhan." Aku menyoal Ayah yang sedang menonton tv. "Esok tak bolehlah Man. Ayah kena pergi site untuk replace kawan ayah. Abang-abang kamu tak boleh hantar ke?"

Aku berfikir seketika. Angah pagi-pagi lagi kena pergi Putrajaya ada seminar apentah. Kahwin kot. Cis suka hati aku je haha. Along? "Abang ngah ada kursus esok." Kataku. Tiba-tiba abang long muncul dengan mug Milo di tangannya.

"Along esok boleh tolong hantarkan Aiman tak?" Ayah mendahului ku. "Esok hari apa,yah?" Ish abang long ni boleh pulak tanya soalan tak bermoral. Macam mana nak kahwin ni? "Ya Allah,hari Selasa lah" Umi menyampuk. Baru lepas solat Isyak lah kot. "Oh esok along kena prepare untuk meeting. Sampai office nanti ada benda nak kena draft. Rasanya tak boleh. Bukan rasa,memang pun" ujarnya panjang lebar.

"Macam mana ni umi? Siapa nak hantar Aiman? Dahlah tadi tak pergi" Aku mengadu pada umi. Ehem ehem. Bukan bermaksud anak mak tau,cuma aku kan anak lelaki bongsu jadi wajarlah. Kahkah. "Bang chik tusyen lagi hari Khamis kan? Khamis tu ayah boleh hantarkan" umi mencadangkan solusi.

Oyeah tak pergi lagi. Automatik sengihku melebar. Umi dah buat muka 'suka aje kalau tak pergi sekolah'. Aku ambil handphoneku dari dalam bilik untuk mesej Zahid.

[Zahid]

Me : oi aku tk gi tusyen esok tau

Zahid : pehal?

Me : no transport no talk

Zahid : cis untunglah

Me : hahahaha takyah jeles

Zahid : khamis dtg?

Me : InsyaAllah. Esok aku nak gi main takraw dengan Afiq. #justsaying

Zahid : biadal betul kau ni saje je bagi aku jeles

Me : kahkah. Selamat berjaya menghadapi kelas chemist esok.

Mesej tersebut aku send. Haha kesian Zahid. Mesti dia jeles tak dapat join takraw esok. Handphoneku vibrate tiba-tiba.

Nadia sent you a message

Nadia : assalamualaikum

Me : waalaikumussalam

Nadia : tngh buat ape?

Me : tngk tv

Dengan jawapan dua patah tu aku langsung tak harap dia balas. Tolonglah. Vibrate lagi. Satu keluhan panjang aku lepaskan,menarik perhatian abang long. "Apa lagi kau nak?" Aku bermonolog,harap tak kuatlah.

Nadia : nak tanya sesuatu boleh?

Me : boleh. Tnyalh

Nadia : pagi tadi abang tk pergi tusyen eh?

Aku mengeluh lagi buat kesekian kalinya. Sucha nuisance. "Agak-agak kau nampak aku kat sekolah tak? Kalau tak nampak maksudnya aku tak pergilaahh". Aku tengok skrin phone tu dengan rasa annoying yang amat. "Hoi kau cakap dengan siapa tu?" Aku memandang abang long. Eh? Dia dengar ke? "Takde papelah"

Me : tak nmpak abang kat skolah tadi kan? Maksudnya tk datang lah tu :)

Tujuan aku bagi smiley tu bukan ape,cuma taknak menampakkan yang aku rasa annoying ngan dia dan taknak menampakkan aku ni senior handsome yang kejam.

Nadia : oh haha okay okay

Me : em dh ngantuklah. Nak tidur. Bye.

Patutnya aku cakap dari awal lagi. Takdelah dia banyak tanya. Bagi salam punyalah bnyak. Haih. Tapi takdenya aku nak tidur,baik aku tengok tv sampai lewat malam oyeah.

PelangiWhere stories live. Discover now