اقتباس ⁦♥️⁩✨

144K 1.9K 69
                                    

اجتمعت الدموع بمقلتيها الرقيقتين وهي تنظر الي اخيها الواقف امامها يحيط وجهها بكفيه الخشنه المضاده لنعومه بشرتها الملساء الناعمه .... جذبها "تيم" الي أحضانه القويه يربت علي خصلاتها وهو يداري غضبه ودمعاته ساخطا علي تلك العائله ... يلعن داخله ويسب بابشع اللعنات علي ذلك الوضع الذي وقعت به شقيقته الغاليه الرقيقه ...

احاطت عنقه بقوه ثم وضعت قبله صغيره من شفتيها الرطبه اعلي صدغه برقه ليخرجها من احضانه تكور هي الاخري وجهه بين يديها الصغيره الناعمه تبتسم له ببراءه شديده ليزداد غضبه علي نفسه ومن حوله لكن بالتأكيد يستثنيها هي من ذلك الغضب الذي تموج به رماديتيه التي ورثها هو وتلك الملاك عن ابيهما الغالي لكنها لم تكتفي بوراثه عيني ابيها فقط  !!!

لطالما شابهت تلك الصغيره التي جاوزت العشرين عاما امهم الحنون ... طالما كانت غاليته واستثناؤه الوحيد !!! طالما احبها ورعاها تلك الرقيقه المدلله !! كيف لها ان تجابه ذلك الوحش الضاري !!! كيف لها ان تروضه !!!

افاق من شروده بملامحها علي صوتها الرقيق الحنون تردف ببراءه وهدوء كعادتها

- تيم ! انت بخير حبيبي !!!

اغمض عينيه حين همست بتلك الكلمات له يهز رأسه بالسلب منتفضا من فوق تلك الاريكه التي اتخذ مكانه فوقها منذ دقائق ينظر لها بهلع مرددا وهو يجز علي اسنانه بغضب

- لا انا مش هتجوزها ولا انتي هتتجوزي البني ادم ده !! انا مش ممكن اعمل فيكي كده !!

انتفضت هي الاخري تتشبث بذراعه بحزن طاغي ثم اندفعت الي احضانه وقد بدت علي شفا البكاء تحيط عنقه هامسه بصوت متقطع بنشيج باكي

- لا ياتيم عشان خاطري لو بتحبي متعملش كده!! مين قالك اني مش عاوزه ده !!! انا موافقه عليه !!!

أخرجها من احضانه لينظر داخل رماديتيها وهو يقول بنبره صارمه قويه اهتز بدنها لها

- لا لا ياأسيف ..  انا هعيش بذنبك طول حياتي !! مش هقدر اعمل فيكي كده ياحبيبتي !!

كاد ان يلفظها من احضانه ويتجه الي الخارج .. وكادت ان تتركه .. لكن ضربت برأسها صوره "ندي " .. تلك الفتاه الرقيقه المتيمه باخيها والتي تنتظره منذ اعوام بصبر تام فهي تعشقه منذ ان كانت صبيه بالرابعه عشر ... وهاهو حلمها يقترب ... لكنه يتوقف علي كلمه منها هي !!!

اندفعت اليه مسرعه تهتف بخجل وهي تمسك ذراعه متشبثه به تهمهم بكلمات غير مفهومه منكسه رأسها بخجل .. ليعقد حاجبيه بعدم فهم ويمد اطراف اصابعه يرفع وجهها الصغير المستدير ليواجه مقلتيها الدامعه الخجله تهمس له بشفاه مرتعشه

- انا موافقه علي فهد ياتيم !!

اتسعت عيناه بصدمه وكأنها صفعته للتو ليقول باندهاش ووجه مشدوه !!

-أسيف حبيبتي انتي مستوعبه بتقولي ايه !!! مش ده فهد المتوحش زي ما بتقولي !!! ده فهد اللي مبتحبيش تقعدي معاه ف قعدات العيله !! مش ده اللي قولتي انه انسب واحد يتقال عليه اسم عيلتنا " البراري " !!! وانه اتفصل ليه الاسم !! عاوزه تفهميني كل ده اتغير في لحظات !! بعد ما سمعنا قرار جدك تحت !! لا قرار ايه دي مقاضيه .. اجوزه اختي واتجوز اخته !! ده لو اخر رااج...آآآ!!!!

اوقفت استرساله بالكلمات تضع يدها فوق شفتيه وقد بدأت قواها ان تخور امامه لكن لا لتصلح الامر وتطمأن علي اخيها وصديقتها ابنه عمها !! ثم تنهار وحدها برعب من ذلك الكائن !!! بدأت عينيها تذرف الدمعات التي كانت تسقط علي قلب ذلك الماثل امامها تكويه .. لترتمي فوق صدره العريض حتي لا تواجه تلك الثاقبتان التي تكشفاها بلحظات !! وتهمس له بنشيجها الباكي

- تيم صدقني انا عوزاه ورحمه ماما وبابا ما تتسرع لا انا ولا ندي هنرتاح كده !! وبعدين انت معايا مش هتسيبني كل الحكايه هتنقل الدور اللي فوق بس !! ولسه في فتره خطوبه لو مش هتأقلم معاه اوعدك هسيبه ونوقف كل ده !!!

حصونه المهلكةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن