7

39 4 4
                                    


Alunan bacaan yang sayup-sayup kedengaran dari dalam rumah ini masuk ke dalam telinga aku. Alunan itu bagaikan muzik yang beralun indah bermain-main di gegendang telinga aku.

Suara yang mengalunkan bacaan bahasa asing tersebut sungguh lembut dan merdu beralun mengikut rentak angin malam yang bertiup lembut.

Untuk seketika, aku bersandar di dinding rumah ini dengan mata yang tertutup rapat. Menghayati bacaan tersebut walaupun aku tak faham bait-bait perkataan yang dialunkan. Hati aku terbuai dengan rasa tenang dan nyaman.

Tak pernah aku rasa ketenangan sebegini Rupa. Bacaan apakah ini? Adakah ia jampi ketenangan?

Tangan di bawa ke dada, merasa jantung aku yang berdegup dengan rentak yang aku tidak kenali.

Zrakkk..

"Eh, Taehyung?" Suara itu mengejutkan aku dan membuatkan aku melompat. Aku menoleh ke belakang, melihat si dia yang memandang aku dengan pandangan yang tertanya-tanya.

"Awak buat apa kat sini?" Dia bertanya lagi sambil matanya melilau ke sekeliling. Aku menggaru kepala yang tidak gatal.

Lama aku mendiamkan diri menimbang untuk bertanya soalan yang bermain di dalam fikiran aku dalam seminggu ini. Dia masih setia menunggu jawapan dari aku sambil bereaksi resah. Aku tak tau kenapa dia bereaksi begitu.

"Kalau tak ada apa-apa urusan, lebih baik awak balik. Nanti orang nampak apa pula orang kata." Dia bersuara lembut. Kalau dengar sekali, macam menghalau aku pun ada. Tapi kalau korang ada dekat tempat aku, korang akan tau yang dia tak nak berdua-duaan dengan aku dekat halaman rumah dia pada waktu malam.

Setelah beberapa ketika berdiam diri, aku membuka mulut.

"Urm.. A-aku nak tanya kenapa kau tak datang sekolah. S-Sebab dah seminggu dah kau takde.." Ya, itulah sebab sebenar aku datang ke rumahnya. Sudah seminggu dia tidak hadir dan ia membuatkan aku resah.

Terrgagap-gagap aku bertanya pada dia namun sedaya upaya aku cuba untuk berlagak selamba. Caranya ialah dengan memasukkan sebelah tangan di dalam poket seluar. Hmm...mungkin cool kot.

Tadi aku yang serba salah nak tanya, sekarang dia pula yang serba salah nak jawab. Hujung telekung putih yang dipakainya dipintal-pintal dengan hujung jarinya.

"Kenapa?" Aku mengulang tanya soalan aku. Kali ini kedengaran lebih yakin setelah aku menenangkan rasa gemuruh dalam hati. Gemuruh sebab aku mencemar duli bertanya pada dia kenapa dia tak datang. Tak pernah aku tanya sesiapa kenapa tak datang sekolah. Sebab ia macam menampakkan yang aku ambil berat pasal orang tu. Dan ia akan merosakkan imej taiko aku yang ego.

Aku pun tak tau kenapa sekarang ni aku terpacak di depan rumah dia, pada waktu malam, semata-mata untuk tau kenapa dia tidak datang ke sekolah.

Mungkin sebab aku rasa bersalah membuatkan dia sedih haritu? Entahlah, aku pun tak tau. Tapi memang, sejak kejadian itu aku asyik terfikirkan tentang dia. Tentang dia yang kesedihan.

"Saya tak berapa nak sihat. Sebab tu tak datang." Dia menjawab acuh tak acuh.

"Oh.." Itu saja respon yang keluar dari mulut aku. Tak tau nak jawab apa. Rasa canggung sebab tak pernah aku buat begini dalam sejarah hidup aku.

Dan ini, adalah kali pertama, tertulis di dalam buku sejarah, seorang Kim Taehyung mengambil berat tentang orang lain.

"Kau sakit apa?" Soalan itu terkeluar dari mulut aku sebab aku rasa terlalu hambar. Dia tersenyum kecil.

"Alah, sakit sikit je." Jawapan itu langsung tak menjawab soalan aku. Dia seperti mengelak untuk memberitahu aku perkara sebenar. Kenapa?

Oh, mungkin dia kekok sebab aku lah orang yang membulinya dari hari pertama dia masuk sekolah. Dan aku jugalah yang menjatuhkan dan memijak barang berharga dia.

Yup, aku rasa itulah jawapannya.

Aku tersentap sekarang ni.

"Okey. Aku balik lu lah." Aku terus memusingkan badan dan mengangkat kaki. Ingin segera pergi dari sini sebab rasa macam; 'kau ni apahal tae?!'.

"Selamat malam." Aku menghentikan langkah dan berpusing ke belakang semula apabila mendengar ucapan itu. Tak percaya dengan apa yang aku dengar. Dia yang berada di muka pintu menghadiahkan senyuman nipis pada aku.

"Selamat malam, Taehyung." Dia mengulang lagi ucapan itu dengan lebih jelas. Masih dengan senyuman nipisnya.

"Urm.. selamat malam..." Aku membalasnya dengan rasa kekok namun terselit rasa gembira. Ucapan mesra itu seperti melambangkan yang dia sudah memaafkan perlakuan aku.

Aku harap begitu...

~~~~~~~~~











SHE : THE MEET | KTH°Where stories live. Discover now