PART 6 - Ali dn Moon

4.3K 224 81
                                    

Ali duduk di dlm biliknya smbil menangis. Di tangannya, trdpt gmbr dia bersama ibu bapanya ketika dia masih bayi lagi. Ali memandang gambar itu dgn hati yg sayu. Sungguh dia x sangka yg kedua2 ibu bapanya sdh meninggalkan dia buat selamanya.

Ali : Ayah.......mama....hisk....hisk...knp mama dgn ayah tinggalkan Ali hisk....hisk....Sekarang Ali dh jdi anak yatim piatu 😢😢😢

Tiba2 seseorang menekan loceng rumahnya.....

Ding......Dong.....

Ali : Siapa pulak yg dtg ni ? Tkpelah aku turun kejap.

Ali turun ke bwh lalu membuka pintu. Rupa2nya Moon yg dtg ke rumahnya. Moon memandangnya dgn senyuman bercampur sedih.

Moon : Hi, Ali. Kau sihat ?
Ali : Hi. Aku sihat. Ada apa dtg sini ? Mana Khai dgn Iman ?
Moon : Aku dtg nk lawat kau. Khai dgn Iman ada hal jdi diorang suruh aku smpikan sumbangan ini pd kau.

Moon memberikan sumbangan berupa wang kpd Ali.

Ali : Aku xde pun mintak korang buat sumbangan utk aku.
Moon : Tahu tpi kitorang yg nk buat. Kamu amik ye.
Ali : Hmmm ye lah. Terima kasih
Moon : Sama2

Ali mengambil duit sumbangan itu. Slps itu, Moon pun berkata....

Moon : Ali, aku, Khai dgn Iman nk minta maaf ats apa yg jdi pd ayah kau. Kitorang tahu disbbkan kitorang, kau jdi anak yatim piatu dh sekarang. Kau maafkan kitorang ye.😔😔
Ali : Tkpelah Moon. Aku x salahkan korang. Korang dh berusaha tpi nk buat mcm mana. Korang pun tahukan Rizwan tu bekas ejen terhebat MATA. Mesti susah utk ejen2 muda mcm korang nk kalahkan dia. Even E. Bakar pun x blh nk lawan dia.
Moon : Tpi kitorang still rasa bersalah dgn kau 😔😔

Ali tersenyum melihat Moon. Slps itu, dia berkata.....

Ali : Tkpelah. Jgn salahkan diri korang . Bkn kau bunuh ayah aku pun kan 🙂🙂
Moon : Thanks Ali 😊😊
Ali : Welcome 😊😊
Moon : Btw Ali, aku ada bwk ayam goreng McD. Jom kita makan sekali 😊😊.
Ali : Ok 😊😊

Mereka berdua pun makan ayam goreng mereka di meja luar rumah Ali. Semasa makan, mereka tdk berkata apa2 kerana masih bersedih dgn apa yg berlaku. Hnya bunyi kicauan burung shj sbg peneman mereka. Keadaan menjdi senyap sehinggalah Moon membuka bicaranya.

Moon : Ali, apa plan kau lps ni ?
Ali : Entahlah. Mungkin aku x kan jejakkan kaki aku ke MATA utk tempoh yg lama.
Moon : Huh !!! Knp ?
Ali : Kau tahukan apa yg MATA buat kt aku. Diorang sisihkan aku lps tu pndg rendah pd aku. Kononnya blh slmtkan ayah aku. Sekarang kau tngok apa dh jdi ? Ayah aku selamat ke ? Tk kan. Aku rasa seperti org x berguna dlm MATA tu. Lagipun rakan2 kita kt akademi bkn suka kt aku pun. Semua kata aku ni bergantung pd iris.
Moon : X semua yg x suka dgn kau Ali.  Kau masih ada aku, Iman dgn Khai. Kitorang sentiasa ada dgn kau. Klu kau nk ckp yg kau lemah dn kau hnya bergantung pd iris, kau rasa rakan2 kita di akademi tu hebat sgt ke masa mula2 masuk ke akademi ? Diorang pun mcm kau jugak Ali cuma diorang x nk mengaku je. Jdi kau hiraukan je lah kata2 diorang tu.

Ali tersenyum dgn kata2 Moon lalu berkata......

Ali : Selama ni hnya korang bertiga lah yg selalu ada dgn aku sewaktu susah dn senang. Aku syukur sgt dpt kawan mcm korang. Terima kasih sbb sudi sentiasa dgn aku walaupun aku ni x lah sehebat seperti org sangkakan.
Moon : Siapa kata kau x hebat ? Kau hebat Ali cuma kau kena yakin pd diri kau. Aku yakin kau mampu jdi antara ejen terhebat di MATA klu kau berusaha. Percayalah ckp aku.
Ali : 😊😊😊
Moon : Haa mcm tu lah. Senyum je. Tk pyh nk sedih2. Klu kau perlukan seseorang, kau kan ada aku. Aku akan sentiasa dgn kau Ali 😊😊
Ali : Baiklah 😊😊

Mereka pun terus menjamu selera dn berbual sehingga ke lewat petang.

Keesokkan harinya.......

Ali bangun awal pagi dn mandi membersihkan dirinya. Memandangkan sekarang adalah cuti sekolah jdi dia bercdg utk tdk ke mana2 melainkan bermain permainan video utk menghilangkan rasa bosan dn sedih ats pemergian ayahnya. Dia bermain permainan video sehinggalah E. Bakar menelefonnya. Dia terus mengangkat panggilan itu.....

Dlm talian......

Ali : Ye uncle, nk apa ?
E. Bakar : Ali, dtg ke akademi sekarang. General dgn mentor nk jumpa.
Ali : Klu saya x nk ?
E. Bakar : Ali, bnda ni penting. Ali dtg ye. Skjp je. Lagipun kita bkn nk buat misi ataupun latihan. Cuma nk bincangkan sesuatu.
Ali : Hmmm ye lah. Saya gerak sekarang.
E. Bakar : Ok, uncle tunggu ye.

Talian ditamatkan......

Ali menutup permainan videonya lalu bergegas ke akademi MATA.

Sementara di akademi.....

Alicia, Rudy dn Mika duduk di ruang legar smbil berbual2. Mereka berasa hairan kerana dipanggil hri ni memandangkan semua ejen bercuti pd hari ini.

Mika : Kau tahu tk knp kita kena panggil waktu2 cuti mcm ni ?
Rudy : Entahlah, nk kata ada misi, mentor kata hnya diorang dn ejen dewasa shj yg jlnkn misi spnjg waktu cuti ni. Ejen2 muda yg lain x terlibat.
Mika : Tulah aku baru je nk tidur. Tahu2 kena panggil.

Alicia hnya diam shj semasa mereka berbual. Dia sebenarnya sdg bersedih dgn apa yg berlaku pd Dr. Ghazali. Dia berasa kesal sbb x dpt nk selamatkan Dr. Ghazali hari tu. Mika yg dri tdi duduk di sblhnya menegurnya....

Mika : Alicia, kau ok ke ? Diam je dri tdi.
Alicia : Tkde apa cuma aku......sedih dgn apa nasib yg menimpa Ali. Kau tahukan yg hari tu Ali nk ikut utk selamatkan ayah dia tpi tk dpt sbb perbuatan kita.

Mika dn Rudy tersentak dgn kata2 Alicia itu. Mereka sedar yg mereka tlh berlaku kejam terhadap Ali.

Rudy : Aku pun serba salah dgn apa yg berlaku sebenarnya. Aku fikir bila Ali x terlibat, kita mampu lawan mereka tpi x blh jugak.
Mika : Tk guna kita nk menyesal sekarang. Kita bkn blh putarkan masa utk perbetulkan kesilapan kita.
Ali : Korang rasa Ali akan marah ke lps apa yg dh jdi pd ayah dia ?

Mereka terdiam seketika. Slg bebrapa saat, Ali pun tiba di akademi

Mika : Ehh tu Ali lah
Rudy : Ye lah.

Alicia yg melihat kelibat Ali terus memanggilnya.

Alicia : Ali !!!

Ali tdk menjawab sebaliknya terus berjln menuju ke tmpt perjumpaan. Rudy dn Mika hairan dgn kedatangan Ali di akademi.

Rudy : Ali pun kena panggil jugak ke ?
Mika : Ye lah kot tpi sbb apa ye ?

Alicia pun tertanya2 mengapa Ali berada di akademi sedangkan general berkata tiada apa2 misi utk ejen muda spnjg cuti ini.

Alicia : * Knp Ali dtg ye ? Kita kan mana ada misi spnjg cuti ni. Mesti ada sesuatu ni.* ( dlm hati )

Slps itu, speaker pun berbunyi.....

" Perhatian kpd Ali, Alicia, Mika dn Rudy, sila ke briefing room dgn kadar yg segera. "

Mereka bertiga pun bergerak ke briefing room. Sesampainya di sana, kelihatan general dn semua mentor memandang mereka dgn renungan yg sgt menakutkan. Ali juga sdh berada di situ.Mereka juga terkejut yg E. Fit juga berada di situ. Sesuatu yg jarang mereka lihat memandangkan E. Fit bertugas di HQ MATA. Slps bebrapa saat, Alicia pun bersuara.......

Alicia : General, ada apa general panggil kami ke sini ?







Bersambung.........

 Ali's Anger ( Ejen Ali Fanfiction )Where stories live. Discover now