PART 21 - Masak

2.2K 126 30
                                    

Alicia naik ke ats dgn membawa beg pakaiannya smbil tercari2 biliknya.

Alicia : Mana bilik aku ye ? Ali x ckp pun kt mana bilik aku 😕😕.

Alicia teruskan berjln sehinggalah dia ternmpk satu bilik yg tertulis " Alicia Kheng " pd pintu itu.

Alicia : Ehh ni nama aku. Yg ni lah kot bilik aku. Siapa je nama Alicia selain aku kan.

Alicia pun membuka pintu bilik itu. Dia teruja melihat biliknya yg begitu luas dn cantik itu.

 Dia teruja melihat biliknya yg begitu luas dn cantik itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Alicia : Waahh !!! Cantiknya bilik ni. Siap ada TV pulak tu. X sangka Ali masih bagi aku bilik yg cantik wlupun dia bencikan aku. Thanks Ali. Inilah yg buatkan saya sayang kt awk 😊😊😀😀❤❤❤

Dia masuk ke dlm bilik itu lalu meletakkan beg pakaiannya di ats katil. Dia mengeluarkan kesemua pakaiannya dn simpankan di dlm almari bajunya. Slps selesainya membersihkan bilik, dia pun menghempaskan badannya di ats katil. Slg beberapa saat, telefonnya pun berbunyi.

Ring......Ring.....Ring......

Alicia : Siapa yg call ni ? Ohh papa lah.

Alicia mengangkat panggilan itu.

Dlm talian........

Alicia : Hello papa 😊😊
G. Rama : Hello icha. Icha tgh buat apa tu ?
Alicia : Icha baru je lps kemas bilik. Besar rumah baru Ali ni. Siap ada swimming pool lagi. Bilik Icha pun besar 😊😊
G. Rama : Tunggu skjp. Bilik Icha ? Kamu dgn Ali x tidur sama2 ke ?

Alicia terdiam mndgr pertanyaan ayahnya itu. Dia pun menipu ayahnya dgn berkata......

Alicia : Ishh papa ni, mestilah Alicia tidur sama2 dgn Ali. Bilik Icha bilik Ali jugak lah. Alicia kn isteri dia.
G. Rama : Klu Icha ckp mcm tu, legalah sikit papa dgr. Icha bahagia ke dgn Ali ?
Alicia : Mestilah bahagia. Icha kan sayang sgt kt Ali 😊😊😊
G. Rama : Hmm ye lah. Apapun nnti Icha dtg lah rumah papa. Nnti papa masak special utk Icha.
Alicia : Ok 😊😊
G. Rama : Papa ade kerja ni. Nnti kita berbual ye. Klu Icha perlukan apa2, beritahu papa ye.
Alicia : Ok papa. Bye 😊😊
G. Rama : Bye 😊😊

Talian ditamatkan......

G. Rama duduk di ats kerusi pejabatnya smbil memikirkan Alicia. Dia sebenarnya tahu yg Alicia x bahagia cuma dia x mahu terus terang sbb takut dia jdi sedih mndgr kesedihan Alicia. Cukuplah dia dgr dri mulut E. Bakar pgi tdi.

Flashback on.......

Di briefing room ( HQ MATA ).....

G. Rama : Mcm mana dgn keadaan Ali dn Alicia ?

E. Bakar menghela nafas berat lalu berkata......

E. Bakar : Susah sayabnk gmbrkan situasi mereka berdua ni general. Sedih ada, geram pun ada 😔😔😔.
G. Rama : Apa yg berlaku ?
E. Bakar : Ali......dia x blh terima yg Alicia jdi isteri dia. Mlm smlm Ali marah dia teruk2 dpn saya 😔😔.
G. Rama : Knp dia marah Alicia ?
E. Bakar : Saya minta Ali utk bawa Alicia ke rumah baru dia sbb general tiada di rumah. Tpi Ali pertikaikan kptsn saya memandangkan rumah yg dia beli tu utk dia dn Moon bkn utk Alicia. Dia juga ckp yg saya seperti bela Alicia. Alicia cuba nk redakan pergaduhan saya dgn Ali tpi dia pun kena marag sekali. Yg paling saya geram bila dia kata Alicia cuma isteri ats kertas shj.

G. Rama terdiam shj apabila mndgr penjelasan dri ejen kombat paling gemuk di MATA. Jauh di sudut hatinya, dia berasa sedih apabila Ali sanggup berkata mcm tu terhdp Alicia. E. Bakar pun menyambung......

E. Bakar : Sedih saya tngok Alicia. Masa dia makan smlm, air matanya asyik mengalir shj sbb terlalu sedih dgn kata2 Ali. Saya bknnya nk bela Alicia tpi Ali sepatutnya berilah Alicia peluang utk dia buktikan cinta dia pd Ali 😔😔😔
G. Rama : Kamu rasa perkahwinan mereka blh bertahan lama ke ?
E. Bakar : Saya x pasti general. Tpi dgn amaran yg general berikan pd dia, saya x rasa Ali berani utk ceraikan Alicia cuma saya risau Alicia terseksa shj.

Flashback off......

Memikirkan apa yg E. Bakar katakan membuatkan dia sedih dn x sanggup utk lihat Alicia menderita. Dia cuma berhrp Alicia tdk diapa2kan seperti dahulu.

G. Rama : Alicia, papa tahu kamu x bahagia dgn Ali cuma papa hrp akn adanya sinar kebahagiaan buat kamu spnjg perkahwinan kamu ni 😔😔.

Pd mlm itu.......

Alicia masak makan malam utk Ali dn dirinya. Dia masak lauk kegemaran Ali iaitu tempoyak udang.

Alicia : Hrp Ali sukalah masakan aku ni 😊😊.

Slps beberapa minit, dia pun selesai memasak. Alicia menhidangkan lauk pauk yg dimasaknya ke ats meja makan. Tk lama kemudian, Ali pun turun ke bwh. Alicia pun pergi ke arah Ali trnmpk kelibatnya di situ.

Alicia : Awk, jom kita makan. Saya dh masak utk kita berdua 😊😊
Ali : Kau makan je lah sorang. Aku nk kluar ( dingin )
Alicia : Tpi saya dh masak byk. Ada tempoyak udang kegemaran awk lagi. Jamahlah sikit 😕😕
Ali : Peduli apa aku !!! Klu ada tempoyak udang sekali pun tpi yg masaknya dri air tangan kau, aku pun xde selera lah nk makan !! Baik aku makan luar lagi bagus 😡😡

Ali pun kluar dri rumahnya. Alicia menunduk sedih sbb hasratnya utk makan bersama suaminya tdk kesampaian. Dia pun pergi ke meja makan dn memandang ke arah lauk yg dimasaknya.

Alicia : * Penat je aku masak utk dia tpi dia x nk makan masakan aku. Tkpelah yg lbh ni aku buat lah bekal masa latihan esok 😔😔.* ( dlm hati )

Alicia pun duduk di meja makan lalu menjamah makanan yg dimasaknya.

Sementara itu, Ali memandu keretanya sehinggalah dia tiba di lampu isyarat. Dia mengeluarkan telefonnya lalu menghubungi seseorang........

Dlm talian......

Ali : Hello Khai.
Khai : Hello Ali. Knp call ni ?
Ali : Kau free tk ? Aku nk jumpa kau skjp.
Khai : Blh je. Aku pun xde buat apa2 sekarang ni.
Ali : Klu mcm tu kita jumpa kt kedai mamak Rama Maju blh ?
Khai : Blh. Lagi 5 minit aku smpi
Ali : Ok. Jumpa kt sana nnti.

Talian ditamatkan.......

Ali pun memandu keretanya ke Rama Maju. Sesampainya di sana, Khai sdh pun berada di situ sdg menunggu Ali. Ali duduk di hdpn Khai dn mula memesan makanan dn minuman.

Pelayan : Mahu makan apa abg hensem ?
Ali : Bagi saya milo ais dgn maggie goreng telur mata ye.
Pelayan : Wookeeyy.

Pelayan pun pergi dri meja Ali. Slps itu, Khai pun mulakan perckpnnya.

Khai : Ali, sori ye sbb x dtg majlis kau smlm. Aku demam masa tu.
Ali : Tkpe, aku fhm.
Khai : Jdi mcm mana dgn mlm pertama kau dgn Alicia ? Ok ke KO ?
Ali : Entahlah susah aku nk ckp. Tpi apa yg aku blh ckp, aku x bahagia dgn dia.
Khai : Laa baru kahwin kau kata x bahagia. Biar betul kau ni
Ali : Haihh kau pun tahu kan sejarah aku dgn Alicia mcm mana ?
Khai : Tahu Ali tpi kau masih x maafkan dia lagi ke ? Aku bknnya nk bela Alicia. Dulu aku mmg marah dia buat kau mcm tu tpi lama kelamaan aku tngok dia mcm dh lain. Dh insaf. Cara perckpn pun dh x kasar mcm dulu.
Ali : Hmphh insaflah sgt. Dulu pun dia ckp yg dia dh insaf jugak tpi lps tu buat balik. Sakit hati aku bila fikirkan apa yg dia buat pd aku. Aku fikir semuanya dh berakhir tpi general tu tiba2 je minta aku kahwin dgn Alicia. Uncle aku pun ikut je mcm dh lupa apa yg jdi pd aku dulu 😠😠
Khai : Aku pun terkejut juga bila dpt tahu kau kena kahwin dgn Alicia. Sepatutnya kau kahwin dgn Moon bkn dgn dia.
Ali : Sebut pasal Moon. Betul ke dia pergi luar negara ?
Khai : Ha ah dia bercuti dgn kluarga dia. Mungkin dlm bln dpn baru dia balik.
Ali : Lamanya
Khai : Mcm lah kau x kenal dia. Setiap kali cuti sem kan dia mmg duduk sbln kt luar negara. Biasalah anak org kaya. Knp kau tnya ?
Ali : Aku.....rindukan dia lah Khai 😔😔😔
Khai : Ishh kau ni. Mana blh mcm ni Ali. Kau tu dh kahwin. Kau mana blh bersama dgn Moon. Kau kena igt tu.
Ali : Apa gunanya aku kahwin tpi aku x bahagia langsung. Dh lah kahwin dgn org jahat 😒😒.
Khai : Aku fhm perasaan kau. Tpi kau terima je lah Alicia tu. Mungkin agak susah tpi perlahan2. Lama2 ok lah.
Ali : Apa2 je lah 😒😒😒

Tk lama kemudian, makanan mereka pun smpi. Ali dn Khai menjamu selera smbil berborak.







Bersambung.......

Sori klu boring sikit chapter ni. Apapun vote dn komen di ruangan komen ye 😊😊😊

 Ali's Anger ( Ejen Ali Fanfiction )Where stories live. Discover now