Popis příběhu u knihy:
Vše to začalo u té mlhy, která se kradmo dostávala do měst. Ta ničila úplně vše, půda se stávala mrtvou a voda jedovatou. Lidstvo rychle poznalo, že je to následek nesmyslných rozbrojů, které vedly mocnosti mnoho let předtím. Ostatně nebyla to jediná hrozba. Na spoustě místech na zemi panovala nesnesitelná nukleární zima a lidé umírali hladem. Mlha pomalu kontaminovala veškerý dýchatelný vzduch. Proto museli lidé, pro svou záchranu, začít vyrábět speciální respirační masky.
Postupem času se z masek stala už samozřejmost, do věku 16 let má každý státem přidělenou. Ovšem, jakmile oslavíte své narozeniny a stáváte se tak v tomto věku dospělým, je na vás jakou masku si necháte zhotovit. Lidé se nehodnotí podle barvy pleti nebo podle náboženství, ale podle toho, jak drahou a zdobenou mají svou masku. Dalším ukazatelem jsou bílé a černé pásky na pažích. Musí být vždy jasně viditelné - bílé pro ty z vyšších vrstev a chudině zbývají ty černé.
Společnost už zapomněla na to, jak těžké bylo prožít Poslední válku a vše se vrací do obvyklých kolejí - každý myslí hlavně sám na sebe. Ale co takový Joseph? Chlapec, kterého brzy čekají narozeniny a není schopný momentální systém pochopit.
Popis se mi líbí, zaujal mě a vlastně k němu nemám, co vytknout. Kdybych byla fanouškem dystopie, rozhodně bych knihu otevřela.
Popis příběhu podle autorky a co od něj můžou čtenáři očekávat:
Moje kniha je podle mě takové typické a zároveň netypické young adult dilo. Snažím se hrát si s hlubokými myšlenkami, které se daji aplikovat i na současnou dobu (i když je příběh z budoucnosti). Děj asi nějak blíže specifikovat nebudu.. stejně bych to nevysvětlila tak, jsk bych chtěla. Takže jen zkráceně: Celé to vypráví o světě po 3. světové válce, kde se k moci dostává stredni Evropa (a hlavně Polsko). Vzduch (a tak nějak skoro vše) je kontaminované a lidé tak musí nosit speciální ochranné masky. Jenomže tento systém už je nějakou dobu zažitý a tak si každý člověk svou masku začne upravovat. A podle toho na nej nahlíží společnost - čím dražší a zdobenější maska, tím větší vliv má její nositel. Lidé se hodnotí ještě podle pásek na rukou, které rozřazují populaci - bílé pro boháče a černé pro chudinu. No a od toho se odvíjí náš příběh..
Podle mých čtenářů je to pro milovníky sci-fi, protože ti všichni si to chváli. Určitě pro dospívající (YA) a starsi lidi. Je tam v menší míře popisováno násilí a celkově nějaké přemýšlení o společnosti jako takové, což mladší čtenáři asi nepochopí. Ale zas se bojim, aby to pro starsi čtenáře nebylo příliš jednoduché. Zatím to četli moji rodiče a mamka (vášnivá čtenářka) byla spokojená a Tata (ten přečetl za život tak 10 knih třeba) je spokojený ještě více a hrozně ho to baví.
Co od ni očekávat.. no.. snad minimálně dobré čtivo :) a dal? Podněty k zamyšlení, zkrácení dlouhého času něčím zajímavým a zabavení tím. Doufám, ze lidi to bude bavit a to je to hlavní.
Můj názor:
Začátek knihy mě nebavil a dost jsem při něm trpěla. Styl psaní mi přišel dost nepřirozený a spíše jako pokus o kopírování. Tenhle dojem jsem získala hlavně díky slovosledu, který byl prostě hrozný. Vše se, ale překvapivě zlepšilo v druhé a třetí části, kdy se tyhle chyby postupně odbourávaly a autorčino psaní mě konečně přestalo bavit. Po dějové stránce té knížce nemám, co vytknout. Je chytlavá, pořád se tam něco děje a kromě posledních dvou kapitol, kdy bych trochu zpomalila vztah mezi Josephem a jeho dávnou známou, jsem nenašla žádné chyby. Ta kniha má potenciál, ale začátek je prostě ideální nástroj, jak čtenáře odradit. Rozhodně doporučuji provést korekci a přepracovat první část.
Co bych vytkla:
· Po výpustce by další věta měla začít velkým písmenem.
· Pokud následují dvě přímé řeči za sebou, psala bych je pro lepší přehlednost na samostatný řádek.
· Špatně psaná přímá řeč.
„Budu, ale ještě nevím jakou. Čekám na nějakou inspiraci. Možná mi jí tady.." ukázal na sbírku básní.. „tahle knížka dodá.
Správně: „Budu, ale ještě nevím jakou. Čekám na nějakou inspiraci. Možná mi jí tady," ukázal na sbírku básní, „tahle knížka dodá.
,,Mlč." odvětil dozorce a podíval se na chlapce přísným výrazem.
Správně: ,,Mlč," odvětil dozorce a podíval se na chlapce přísným výrazem.
· Často se objevuje špatný slovosled a to i několikrát v jedné kapitole. A tahle chyba se například vyskytuje, už v prologu, což není dobrý úvod pro nové čtenáře.
Když se z oblak začalo "sněžit", přineslo to jenom zkázu.
· Poznámky v závorkách.
· Některé věty jsou zbytečně rozdělené, ačkoliv by se jednalo o hezké souvětí.
Umíralo tam na miliony lidí a to jen proto, že byly loutkami v té hře. Kterou ani nechtěli hrát.
· Špatné používání výpustky. Výpustku používáme pouze pro vynechání určité části textu, přerývanou nebo nedokončenou řeč.
Ukázka:
Oba tito chlapci toho za život prožili více, než kdejaká bílá páska. A oba na svou černou pásku byli pyšní.
Pak už jen tiše seděli v přítmí kuchyňského světla. Večer pro ně skončil ve chvíli, kdy vypili zbytek pálenky ve sklenici. Odebrali se tiše do svých pokojů, oba ještě chvíli před spánkem přemýšleli. Usnuli, takže neslyšeli tu dunivou ránu kdesi z dálky.Názor čtenářů:
Jednoznačně skvěle napsaný, originální příběh s postavami, které čtenáři přirostou k srdíčku. Asi nejvíce se mi na knize líbí právě ta originalita. Nápad s maskami je prostě geniální a nepodobá se to žádnému postapokalyptickém příběhu, které jsem četla dříve.K vytknutí toho z mé strany moc není, do Generace jsem se vážně zažrala. No... možná velké časové skoky v ději? Ovšem řekla bych, že autorka v tomto případě neměla jinou možnost, aby zároveň udržela čtivost.
ČTEŠ
Říkám tomu recenze 2
RandomStarší, zkušenější a stále odhodlaná poskytovat recenze na knihy ostatních autorů. Žádosti o recenze posílejte do zpráv. Vše, co potřebujete vědět, najdete v kapitolách Nejčastější chyby a Mám zájem o recenzi. Za cover děkuju skvělé @JoyMcGee