Popis příběhu u knihy:
Máte také někdy ten pocit, že už se vám nějaká událost jednou stala? Jedno takové déjà vu zažívá i Matheas nebo si to alespoň myslí. Až po několika hodinách dělání stále stejných činností si uvědomí, že to co prožívá, není déjà vu. Matheas se vrátil v čase.
Popis se mi líbí, ale v poslední větě bych vynechala jméno hlavního hrdiny a nahradila ho zájmenem.
Popis příběhu podle autorky a co od něj můžou čtenáři očekávat:
Vrať se, cizinko je příběh, do kterého si myslím, že se každý z nás dovede dokonale vcitít. Hlavní hrdina je samotář, zvyklý být sám se svými knihami. Do života mu ale cizím přičiněním vstoupí dívka. Kvůli jejímu zmizení se kdoví proč vrátí v čase.
Je to teenfikce, takže je určená hlavně pro tento věk, ale myslím, že nepohrdnou ani čtenáři young adultu, popř. new adultu.
Čtenáři mohou očekávat náhled do hlav středoškoláků, také ale do jejich rodin, ve kterých to není vždy zrovna dvakrát jednoduché. Doufám, že i nejnáročnější čtenáři najdou v knize potěšení a odpočinek.
Můj názor:
Nápad na knihu se mi líbí, ale abych řekla pravdu, tak mě nezaujala. Postavám chybí charakter a jejich chování je vlastně obhájeno jen tím, jakou roli v příběhu mají. Sportovec bude pohledný a nafoukaný holkař a knihomol bude snílek, co žije ve svém světě. K tomu se váže i chybějící popis prostředí, děje a myšlenek. Celý děj stojí většinou na informacích, které jsou několikrát opakovány a přímé řeči. Kapitoly byly jako horská dráha- nic se neděje, pak se stalo něco, co nás posune v příběhu a pak zase dlouho nic. Od toho se i vyvíjí nelogicky vzniklý vztah mezi Matheasem a Zoye, který vlastně vzniká z ničeho. Jako čtenář nevím, jestli měl k ní předtím Matheas nějaké city nebo se prostě rozhodnul, že s ní začne mluvit. To, že cestoval časem je naprosto odhozeno bokem, ačkoliv by to mohl být ten prvotní impuls, který by ho nakopnul k tomu, aby se se Zoye spřátelil. Od knihy jsem očekávala nějakou detektivku, která bude napínavá a kdy budu muset společně s Matheasem pátrat po Zoye a objevovat, kdo vlastně je. Takto se vlastně zahodil celý potenciál a zápletka a máme z toho běžný, romantický příběh.
Co bych vytkla:
· Prolog uvádí knihu z pohledu autora, ale následně jsou další kapitoly z pohledu Mathease. Přiznám se, že mi to dohromady spolu moc nejde.
· Špatné používání výpustky. Výpustka se používá pro označení vypuštěného slova nebo slov v textu, často na konci věty.
· Doporučuju dělat kratší odstavce pro lepší přehled v textu.
· Chybí vývoj postav. Vše se děje bez nějaké logiky nebo předešlé situace, která by vysvětlila proč postavy jednají, jak jednají.
· Moc informací na začátek o Zoey. Raději bych uvítala, kdyby se ty informace objevovaly postupně.
· Kapitoly z pohledu Zoey jsou pro příběh sice důležité, ale více by mě bavilo, kdyby to zjistil Matheas a musel s tím nějak pracovat. Pro příklad uvedu situaci, kdy se Zoey ztratí, on by se rozhodl po ní pátrat a postupně by zjišťoval, jak vypadá její život. Nebo naopak by to mohl zjistit před tím, než se ztratí.
· Postavy nemají charakter. Máme pět hlavních postav, které představují typické hrdiny knih. Sexy sportovci, co se zajímají jen o sex, knihomol, který se zajímá jen o knihy a šedá myška, která nám představuje oběť celé knihy. Kdybych vzala jejich repliky, tak nepoznám, kdo co říká. Postavy jsou jenom černé a bílé a chybí větší propracování jejich povahy. Díky tomu jsem si k žádné postavě nevytvořila vztah a kdyby tam teď někdo umřel, tak je mi to naprosto jedno. Trochu jsem nepochopila zmínku v první kapitole, která tvrdí, že po Zoey nikdo nebude plakat dlouho, protože není roztleskávačka. Na druhou stranu chodí s úspěšným sportovcem školy, takže by mi i dávalo smysl, kdyby tu popularitu měla.
· Občas se v příběhu vyskytla nějaká pobídka k sexu a ne vždy mi to připadalo úplně vhodné. Například Hank s Lindou na večeři, zvláště za situace která je, by se asi měl chovat jako dospělý muž, který je připraven se starat o partnerku a jejího syna a ne jako nadržený chlapec v pubertě.
Ukázka:
Zbytek hodiny utíkal jako vždycky, na příští týden připadal test, který si Matheas naštěstí velice živě vybavoval, jelikož nad učením na něj strávil celé hodiny, denní i noční. Ještěže jsem při tom skoku zpět neztratil paměť. Co by za moje vědomosti asi dali ostatní studenti. Popravdě by nejspíš obětovali i oblíbenou babičku.
Názor čtenářů:
Nejvíc se mi líbí propracovanost postav. Člověk s nimi soucítí v podstatě od první stránky. Stejně, jako dokáže milovat hlavní hrdiny umí i stejně nenávidět postavy vedlejší. Navíc miluju středoškolské prostředí. Ráda se vracím do těchto let.Co mi možná maličko vadí je, že se hlavní hrdina vrátil do minulosti a zatím se vůbec nesnaží napravit minulost, aby byla lepší budoucnost. Já se takhle vrátit do minulosti tak napravuji takových věcí
Líbí se mi zpracování tématu a hlavního hrdiny ,,zvyky". Chození na střechu, má knihu vždy po ruce a přesto není nudný šprt. Naopak bych kolikrát nejradši zabila Scotta, který si dokonce spletl i jméno své vlastní holky, když u toho nebyla! Zároveň toho postavy mají hodně. Ovšem emotivní zpracování zde také nepokulhává, naopak přímo vynikají emoce Zoey, která to má nejen doma, ale i s přítelem jednoduché. Líbí se mi různé perličky, které autorka do děje dokáže vložit. Čtení mě baví a je to pro mě víceméně oddechové, protože normálně čtu akční příběhy, thrillery a fantasy/ sci-fi. Je ovšem příjemné zabrouzdat do vod života teenagerů ❤️
ČTEŠ
Říkám tomu recenze 2
De TodoStarší, zkušenější a stále odhodlaná poskytovat recenze na knihy ostatních autorů. Žádosti o recenze posílejte do zpráv. Vše, co potřebujete vědět, najdete v kapitolách Nejčastější chyby a Mám zájem o recenzi. Za cover děkuju skvělé @JoyMcGee