"Calar dah pipi kau ni.."kata Sam sambil mengusap lembut pipi Luna itu.Luna hanya diam menahan malu.Kenapa pulak Sam tiba-tiba macam ni.Perjalanan mereka untuk pulang itu banyak tertangguh dengan pertanyaan Sam yang tak berhenti bertanyakan keadaan Luna."Hati-hati.."kata Sam sambil menghulurkan tangannya.
Luna melangkah turun daripada batu tinggi itu dengan bantuan Sam.Terasa peluh menitik kembali di dahi.Melekitnya tubuh mereka berdua usah diceritakan.Belum sempat baju mereka itu kering,kini ia dibasahkan lagi dengan peluh pula.
Tuhh!
Luna meludah ke tanah.Dia bongkok sedikit sambil bertongkatkan peha.Dia kepenatan.Jantungnya berdegup kencang.
"Mintak nyawa.."katanya perlahan.
Sam menghentikan langkahnya.Dia menoleh ke belakang.
"Boleh tak teruskan lagi?Ke nak rehat?"soal Sam.Dia memerhati sekeliling.Dia cukup yakin jalan ini akan membawa ke arah khemah mereka.Puas dia meneliti setiap bentuk geografi yang dia ingati saat mereka masuk sebelum ini.
"Boleh..."balas Luna perlahan.Dia masih berbongkok.
"Ok good.."kata Sam yang ingin kembali meneruskan perjalanan namun dia tersentak.Tangannya ditarik Luna.Sam menoleh.
"Tapi slow-slow jee.."kata Luna perlahan.Dia ingin Sam mengurangkan sedikit tahap kelajuan mereka melangkah.Sam hanya mengangguk.
*****
Entah berapa jam sudah berlalu.Matahari juga semakin lama semakin malap sinarannya namun Sam dan Luna masih meredah hutan.Mereka kehausan dan kelaparan.
"Betul ke jalan ni?"soal Luna lagi.Itulah soalan yang dia tanya berulang kali daripada tadi.Kerisauannya meningkat setelah berjam-jam meredah hutan namun masih tak kelihatan penghujungnya.
"Betul..Firasat aku kuat"kata Sam tenang.
Luna agak terkejut dengan jawapan Sam itu.Boleh pula dia main firasat time-time macam ni.
"Jumlah..Dah nak sampai dah ni.."kata Sam lagi.Dia begitu yakin dengan firasatnya.Dia melangkah semula.
Prakk!
Mereka berdua tersentak.Mereka saling berpandangan.Bunyi ranting patah itu mengejutkan mereka.Mereka memandang sekeliling.
Luna menelan air liurnya.
Slushh!
Kalini bunyi semak diredah dengan laju.Bunyi tapak kaki juga kedengaran tapi tidak pastinya bunyi apa.Mungkin manusia,mungkin tidak.
Sam perlahan-lahan mencari kayu yang boleh dia jadikan senjata.
"Sam.."bisik Luna.Dia ketakutan.Dalam otaknya kini hanya memikirkan bunyi tapak kaki itu adalah seekor harimau.Mungkin harimau kumbang.Jangan-jangan black panther.Fikirannya penuh dengan bayangan-bayangan yang menakutkan.
Sam menyuruh Luna supaya tenang dan senyap.Dia memanggil Luna untuk rapat dengannya.Luna melihat kiri dan kanan.Dia melangkah.
Prakk!!
Kali ini,dia pula yang terpijak ranting.
Suasana menjadi sunyi sebentar.Dunia seakan berhenti ketika itu.
Slushh!
Bunyi semak bergoyang dan dilanggar.Bunyi tapak kaki semakin jelas kedengaran di cuping telinga.Mereka mula gusar.
"Luna..!"jerit Sam sambil menolak Luna ke tepi apabila ada seekor babi hutan yang besar menuju ke arahnya dengan sangat laju.Luna tersungkur ke tanah.
Arghh!!
Sam menjerit.Dia disondol haiwan itu.Rusuk Sam ditusuk tanduk di mulut haiwan ganas itu.Dia cuba melepaskan diri namun gagal.Dia diheret beberapa meter daripada Luna.
"Sam!"jerit Luna.Dia panik dan ketakutan apabila melihat Sam disondol di depan matanya.
Sam menumbuk mata haiwan itu beberapa kali sebelum tusukan tanduk itu terlepas daripada terus menembusi rusuknya itu.
Luna mengambil beberapa batu yang berada berhampiran.Dia membaling ke arah khinzir hutan itu.Dua daripada lima balingan batunya itu tepat mengenai kepala haiwan itu.Khinzir itu kini menukar sasarannya kepada Luna.
"Oiii Babi!"jeritnya.
Luna menggigil.Dia melihat Sam yang terbaring.Cuba bergerak namun gagal.
"Luna.."panggil Sam lalu membaling kayu yang dia jadikan senjata tadi kepada Luna.Dia mengerah semua tenaganya namun balingan itu tidak kesampaian.
Kayu itu tercampak di tengah-tengah jarak Luna dan khinzir hutan itu.
"Shit!"
YOU ARE READING
14 Hari
ActionSetiap hati yang keras boleh dilembutkan asal kena dengan caranya.Cinta yang hadir dalam keadaan yang tidak disangka. 14 Hari. 14 Hari Luna terperangkap di sebuah pulau kecil.Bayangannya tentang hari mendung dengan ombak yang tinggi rupanya benar be...