5 | New Enemy

2.3K 306 242
                                    

"Lebih baik aku mati je!" Orang Tua Simon menghalakan pisau yang dipegang ke arah dadanya.

"Okey, okey abah, saya percaya abah! Saya percaya! Saya mintak maaf." Mr. Gerald segera merampas pisau tersebut daripada ayahnya dengan pantas lalu memeluknya untuk menenangkan.

"Adoyaii, drama apalah pulak ni?" Omel Raffael dalam hati.

"Abah, abah dah makan ke belum ni?" Tanya Mr. Gerald mengubah topik.

"Belum, tapi abah dah rasa kenyang bila tengok Eric makan."

"Abah dah makan ubat?"

"Belum jugak. Abah rasa tak perlu dah kot makan ubat. Abah rasa dah sihat lepas dapat jumpa Eric balik."

"Dah, dah 3 pinggan. Ubat pun dah." Evanessa membuat isyarat pergerakan mulut dan tangan di belakang atuknya untuk memberitahu perkara sebenar kepada ayahnya.

"Okey, kalau macam tu mesti abah penat kan? Abah pergi rehat kat bilik ye..."

"Tak nak! Abah nak jaga Eric!"

"Abah kan dah penat jaga Abang Long dari pagi? Takpe sekarang biar saya yang jaga Abang Long ye. Abah rehat je..."

"Betul ni? Okey." Orang Tua Simon akhirnya bersetuju. Mr. Gerald membawa ayahnya yang nyanyuk itu ke biliknya.

"Huh, nyanyuk rupanya orang tua ni." Bisik Raffael dalam hati.

"Wait, kalau aku hilang sekarang ni lepas tu tak balik-baik, agak-agak orang tua tu boleh jadi macam orang tua ni tak eh? Nanti pergilah cari aku kat mana-mana, lepas tu pakai angkut je mana-mana budak dia jumpa kat situ, then claimlah tu aku? Kelakar doh bila fikir orang tua tu jadi gila meroyan macam ni. Baru dia tahu rasa betapa pentingnya aku dalam hidup dia... Hahahahahaaa!"

"Kau siapa eh? Dari mana kau datang?" Pertanyaan Mr. Gerald yang tiba-tiba itu mematikan lamunan Raffael.

"Huh?" Raffael blur seketika.

"Pakcik, ni belut yang pakcik mintak Mary tangkapkan?" Tiba-tiba seorang makcik yang berusia lingkungan 50-an menyapa di muka pintu rumah dengan membawa baldi besar yang penuh dengan belut segar.

"Abah dah masuk tidur Kak Mary." Balas Mr. Gerald.

"Eh, dah sedar dah budak tu?" Tanya Auntie Mary.

"Kak Mary tahu pasal budak ni?"

"Tahulah. Tadi pagi masa abah kau bawak balik dia ni akak nampak. Ni lah ha, abah kau mintak akak tangkapkan belut untuk budak tu makan."

"Belut? Wekkk~ Mendengar perkataan belut saja Raffael sudah mula merasa mual.

"Akak tahu ke macam mana abah boleh jumpa budak ni? Saya ingat abah dah tak pergi laut lagi, rupanya dia masih pergi jugak! Sekarang bawak balik bala pulak!"

"Kurang ajar punya tua keparat! Kalau kaki aku tak patah and tak injured macam ni, dah lama aku smacked down je orang tua ni!" Raffael hanya mampu mengomel dalam hati.

"Akak pun tak pastilah. Cubalah kau tanya terus kat dia tu alang-alang dah sedar tu?"

"Anak muda, siapa nama kamu? Kamu datang dari mana?" Tanya Auntie Mary.

Raffael terdiam seketika, hanya menggerakkan bola matanya ke kiri ke kanan dan kemudian ke atas.

"Kenapa kau diam? Jawablah!" Bentak Mr. Gerald.

Mafia Salah LandingWhere stories live. Discover now