13 | Broken Angel

1.7K 257 81
                                    

"Okey semua, sebelum kelas terakhir kita ni berakhir, saya nak ucapkan selamat maju jaya kepada semua pelajar kat depan saya ni. You have come this far and you will make it big after this! Semua pun dah ada tempat internship masing-masing sama ada di firma-firma guaman ataupun prosecution office. So all the best everyone! Okay, I think everyone can dismiss now as our class have ended. Thank you." Dr. Tobias menyampaikan pesanan terakhir kepada pelajar tahun akhirnya yang akan mula berlayar ke alam baru.

"Eva, nah. Aku dah belikan tiket flight." Mark menghulurkan tiket yang sudah dibelinya.

"Thank you Mark. Cukup kan duit yang aku bagi tu?"

"Cukup, don't worry."

"Tak sabarnya nak start intern kat prosecution office weh! Memang dream aku dari dulu lagi kot and finally... like dream come true!"

"Tulah, tak sangka pejam celik pejam celik je dah empat tahun dah kita belajar! Lepas ni mesti kau nak terus sambung study lagi untuk jadi prosecutor kan?"

"Of course lah. Kau tu, kata lepas ni nak bukak law firm sendiri, tapi asal kau nak intern kat prosecution office eh, bukan law firm? Kau nak ikut aku eh?" Evanessa berseloroh.

"Ish, kau jangan nak perasan eh! Takde masa aku nak ikut kau! Aku saja jelah nak try, kau tu excited sangat pasal prosecution office so aku nak tengok jugaklah best ke tak..."

Bunyi deringan telefon bimbit.

"Hello. Ya ayah? Eva ada kat uni lagi ni. Kenapa ayah? Apa dia? Okey, Eva datang sana sekarang jugak!"

"Kenapa Eva?" Mark turut risau melihat reaksi terkejut Evanessa.

"Atuk, atuk aku sakit!"

༛༛ ༛ ༛༺༻༛ ༛ ༛༛

"Ayah, apa dah jadi?" Evanessa bertanya cemas sebaik saja tiba di ruangan hospital.

"Atuk kamu pengsan tadi. Ayah teruslah cepat-cepat balik bila dapat call dari Auntie Mary kamu. Adik-adik kamu semua pun kat sekolah lagi tadi."

"Uncle Simon memang dah macam tak sihat dari pagi tadi. Auntie dah ajak dia pergi hospital tapi dia tak nak. Dia cakap dia cuma nak Eric..." Terang Auntie Mary.

"Macam manalah orang tua nyanyuk yang tak ingat pun apa yang dia makan pagi tadi boleh ingat budak dia jumpa baru beberapa bulan je? Tak faham betullah saya!" Rungut Mr. Gerald tidak puas hati.

"Itulah yang dipanggil heart-bonding Gerald. Bukan tempoh perkenalan yang menentukan. Kadang-kadang orang asing yang kita baru kenal boleh jadi lebih bermakna dalam hidup kita lebih daripada apa yang kita sangkakan." Auntie Mary memberikan analoginya.

Seorang doktor lelaki berusia lingkungan 40-an keluar dari bilik Orang Tua Simon dirawat.

"Doktor, macam mana keadaan ayah saya?" Mr. Gerald lantas meluru dengan soalannya.

Doktor tersebut hanya terjeda seketika, kemudian merespon, "Encik Simon mengalami rheumatoid arthritis pada bahagian lutut atau bahasa mudahnya masalah keradangan sendi. Dia mesti dipindahkan ke hospital yang lebih cukup fasiliti untuk jalani pembedahan secepat mungkin."

"Apa dia? Teruk sangat ke keadaan ayah saya doktor?"

"Encik boleh ikut saya ke bilik saya untuk penerangan lanjut."

Mafia Salah LandingWhere stories live. Discover now