PART 2 - Lawat

2K 118 79
                                    

Ali bangun awl pagi utk ke sekolah. Slps bersiap dn solat, dia pun turun ke bwh utk bersarapan. Kelihatan ayahnya, Dr. Ghazali berada di meja smbil melihat tabletnya.

Ali : Selamat pagi ayah 😊😊

Dr. G : Selamat pagi. Mari kita sarapan 😊😊

Ali pun duduk di meja smbil mengambil sekeping roti lalu menyapukan jem strawbbery di atsnya dn memakannya.

Dr. G : Ali, bermula dri hri ini smpi hujung minggu ayah x balik ya. Ayah tidur di hotel minggu ni.

Ali : Knp ? X pernah2 ayah tidur hotel kt Cyberaya. Padahal rumah kita dekat je 🤔🤔

Dr. G : Pilihan raya kan nk dekat. So papa kena lah tolong Dato Othman dgn peneraju lain berkempen 😊😊

Ali hnya me'ohhkan shj kata2 ayahnya itu. Kemudian, Dr. Ghazali menyambung.

Dr. G : Lagi satu, hri ni ayah hntr Ali ke sekolah. Yelah, lps ni dh x jumpa dh. Lagi 2 hri baru ayah balik.

Ali : Ok ayah 😊😊

Dr. G : Dh sarapan cpt. Kjp kita bertolak.

Ali pun teruskan bersarapan mcm biasa. Slps bersarapan, Ali pun bertolak ke sekolah bersama ayahnya.  Beberapa minit kemudian, kereta ayahnya pun berhenti di hdpn sekolah Ali.

Dr. G : Haa dh smpi dh. Igt ya Ali. Belajar elok2. Jgn nakal2 😊😊

Ali : Ok ayah 😊😊

Dr. G : Ohh ya, sebelum kamu pergi....

Dr. Ghazali mengeluarkan dompetnya lalu memberikan duit RM 100 kpd Ali.

Dr. G : Nah, ni duit belanja Ali. Klu x cukup, ayah bank in lagi ya 😊😊

Ali : Baik ayah 😊😊

Dr. G : Ok lah ayah pergi dulu. Jumpa minggu dpn ya 😊😊

Ali hnya menganggukkan kepalanya. Kemudian, Dr. Ghazali pun masuk ke dlm keretanya lalu pergi dri situ. Ali pula membuka langkahnya utk masuk ke kelasnya. Setibanya di kelas, dia perasan meja Alicia kosong.

Ali : * Alicia x dtg ke ? Selalunya waktu mcm ni dia dh smpi dh ? * ( dlm hati )

Ali pun mengeluarkan telefon bimbitnya lalu mndail nombor Alicia.

Di rumah Alicia.......

Alicia baring di ats katil dgn kain di ats kepalanya.

Alicia : * Haihh panasnya badan aku hri ni. Dh lah Pn Munah nk masuk topik baru. Ni semua Ali punya pasal lah. Stress pasal dia smpi aku pun jdi sakit 😡😡.* ( dlm hati )

Tiba2 telefon bimbit Alicia pun berbunyi. Alicia mengambil telefonnya dn terlihat nama Ali di skrin telefon itu.

Alicia : Apa kena lah dia ni ? Pagi2 dh call aku. Arhhh biarlah. Malas aku nk layan dia ni 😒😒

Alicia pun letakkan kembali telefonnya di meja lampu lalu sambung tidur.

Situasi Ali........

Ali : Haihh x angkat plk

Secara kebetulan, Mia iaitu rakan baik Alicia masuk ke dlm kelas. Dia pun memanggil pelajar India itu.

Ali : Mia, sini skjp

Mia pun berjln ke arah Ali. Stlh smpi di hdpnnya, dia pun berkata.....

Mia : Knp ni Ali ?

Ali : Mana Alicia ? Dia x dtg ke ?

Mia : Ohh Alicia demam panas so dia x dtg sekolah hri ni

Ali hnya me'ohhkan shj kata2 Mia itu.

Mia : Knp awk tnya ? X pernah2 awk ambil tahu pasal dia. Awk suka dia ya 😏😏 ?

NITROWhere stories live. Discover now