Bab 20

54 2 0
                                    

Seorang doktor perempuan sedang memeriksa Rania sebelum Rania dibenarkan pulang . Rania tidak ditahan hospital kerana keadaannya tidak berapa teruk .

Seorang lelaki berjalan kearah kaunter yang terdapat berdekatan wad Rania .

'Assalamualaikum Doktor Sofia ada ? ' . Tanya lelaki itu

'Eh Encik Faris , Doktor Sofia tengah ada patient dekat dalam . Encik duduk lah dulu ' . Kata jururawat yang berada dikaunter itu .

'Oh ha ok , thankyou ' . Balas Faris.

Tidak lama kemudian doktor itu keluar daripada bilik pesakitnya .

'Eh b , bila sampai tak bagitahu pun' . Kata Doktor Sofia apabila ternampak buah hatinya.

'saja taknak bagitahu . Nak buat surprise' . Kata Faris .

'Eleh surprise lah sangat , jom makan ?' . Ajak Doktor Sofia

'Boleh jom' . Balas Faris

Doktor Sofia berjalan keaeah kaunter .

'Nurse ni report card Rania Mikayla and dia akan discharge harini ' . Kata Doktor Sofia

Jururawat itu mengambil fail yang dihulurkan kepadanya .

Tengku Kamil keluar daripada banglo milik ibubapanya . Dia bergegas kearah keretanya . Telefon bimbit dikeluarkan . No telefon rakannya Faris di dail.

'Hello bro , i need your help' 

'Ha ye bro , tolong apa bro ?' . Tanya Faris

'Tolong carik wife aku ' .

'wife kau ? Wait wait kau tak tau ke yang wife kau ada dekat hospital . Aku ingatkan kau tahu . Aku tahu pun sebab girlfriend aku yang check dia tadi ' . Balas Faris

'Hospital ? Hospital mana n? Aku datang sekarang !' . Kata Tengku Kamil sambil membuka pintu keretanya .

'Babe jom , kau dah siap kan ?' . Tanya Yana .

'Dah jom' . Mereka keluar daripada hospital itu . Rania duduk ditempat duduk penumpang .

Tengku Kamil berjalan masuk kedalam hospital dan menuju kearah satu kaunter .

'Hi , saya nak tanya dekat mana bilik wife saya ?' . Tanya Tengku Kamil

'Apa nama wife Encik ?' . Tanya Jururawat itu

'Rania Mikayla' . Balas Tengku Kamil

'Sekejap ye . Oh wife Encik baru je discharge tadi' . Kata Jururawat itu .

'What ? Discharge ? Ha okk terima kasih' . Kata Tengku Kamil .

Dia berjalan perlahan keluar daripada hospital itu .

'Benda yang aku paling takut berlaku harini . Takut kehilangan wanita yang  paling aku sayang . Wanita yang ada disaat aku jatuh ' . Kata Tengku Kamil dalam hati .

Yana memarkir kereta dihadapan Cahaya Kasih

'eh kereta siapa ni Ran ?' . Tanya Yana

'Entah aku tak pernah nampak sebelum ni . Jom jelah masuk' . Balas Rania .

Mereka berjalan kearah pejabat Umi Zahra .

'Assalamulaikum Umi' . Ucap Rania , dia terus berjalan kearah Umi Zahra dan memeluk wanita itu

'Ran kenapa ni nak ? ' . Umi Zahra terkejut dengan tindakan Rania tang masih menangis dibahunya

'Umi , Ran dah tak tahan hidup dekat dunia ni' . Balas Rania sambil mengangkat kepalanya .

'Ehem , Umi ni siapa ?' . Tanya Yana apabila ada seorang lelaki berbangsa Cina didalam bilik itu . Rania tidak perasan akan kehadiran lelaki itu . Dia terus mengelap air matanya .

'Oh ini lah Carl , dia selalu datang sini . Ran ni lah lelaki yang Umi pernah cerita tu . Dia datang daripada China setiap bulan sebab nak bagi sumbangan ' . Terang Umi Zahra

'Ha Carl ini Rania , dan yang lagi sorang tu Yana ' . Sambung Umi Zahra

'Hi nama saya Carl Lim , tapi you berdua boleh panggil saya Carl . Kata Carl .

'Erm kalau Rania nak bincang dengan Umi saya boleh tunggu dekat luar dulu ' . Kata Carl .

'Ha yelah , Carl jangan balik dulu tau , makan dulu baru baik ' . Kata Umi Zahra

'Okay Umi ' . Balas Carl dan keluar daripada bilik itu .

Yana duduk di tempat Carl duduk tadi.

'Ni Ran okay ke ?' . Tanya Umi Zahra .

Rania menceritakan semuanya kepada Umi Zahra .

'Ya Allah , betul ke ni Ran ? Jadi Ran nak buat apa sekarang ni ?' . Tanya Umi Zahra .

'Ran nak pergi jauh dari sini' . Kata Ran

'Ran nak pergi mana ? Ran jangan buat Umi risau boleh tak ? Ran tu dah lah mengandung' . Kata Umi Zahra . Sungguh dia risau akan Rania sekarang . Tidak pernah Rania buat hal macm ni

'Ran taktahu Umi, tapi Ran kena pergi jugak' . Kata Rania lagi .

Tiba tiba Carl yang terdengar perbualan mereka menyampuk .

'Erm Umi , Rania . I think i can help you ' . Kata Carl .

Mereka yang berada didalam bilik itu memandang kearah Carl .

'okay look , Umi pernah bagitahu saya yang Rania ada degree of Medical . And dekat China mendiang Mama saya ada buka klinik tapi klinik tu dah lama tutup sejak dia mati . Jadi saya rasa Rania boleh uruskan klinik itu ' . Jelas Carl .

'Erm takpe lah Carl , saya rasa saya tak layak nak ambil klinik tu tiba tiba ' . Balas Rania .

'It's okay Rania you try usahakan dulu klinik tu , kalau you berjaya baru you bayar sikit sikit dekat i . Lagipun i kesian dekat klinik tu , dah lama sangat terbiar. I nak uruskan tapi i tak pandai bab medical ' .

'kalau you tak percaya dekat I , it's okay you boleh bawak sesiapa untuk teman you ' . Sambung Carl

Rania memandang kearah Yana dan Umi Zahra .

'Aku tak boleh ikut kau Ran , aku kena tolong company ayah aku , sorryyyyy ' . Kata Yana

'Takpe Yana aku faham , aku boleh pergi sorang . Don't worry' . Balas Rania .

'So you setuju ke ? ' . Tanya Carl

'Ya i setuju ' . Balas Rania .

Rania dan Carl berjalan kearah sebuah kereta besar . Disebabkan Umi Zahra risau akan Rania berseorangan di China , dia menyuruh Farrah mengikut Rania pergi ke China .

'Umi takpe ke uruskan Cahaya Kasih sorang sorang ?' . Tanya Farrah .

'Takpe , Umi okay . Lagipun Cik Gayah kan ada ' . Kata Umi Zahra .

'Korang berdua jangan risau aku boleh tolong tengok tengok kan Umi' . Kata Yana yang berada disebelah Umi Zahra .

'Dah , pergi lah nanti terlepas flight pula' . Kata Umi Zahra yang cuba menahan airmatanya. 

Rania dan Farrah memeluk Umi sebelum mereka masuk kedalam kereta .

Kereta yang dipandu oleh pembantu Carl perlahan keluar daripada perkarangan Cahaya Kasih .

'Ya Allah kau permudahkanlah segalanya . Aku sejujurnya tidak tahu apa yang aku lakukan ini betul ataupun tidak . Kau bantulah aku , kau berikanlah aku kekuatan untuk melupakan segalanya dan dapat membesarkan anakku dengan sempurna . Aku memohon kepadaMu Ya Allah ' . Rania beedoa didalam hati . Sungguh dia buntu saat ini . Dia terlalu bencikan suaminya .

'Hi guys , salam maghrib ! Next chapter ? Hehehe here you go ! Thankyou for keep supporting me ! I love you guyssss ! 💙

Beg For a Second Chance (SLOW UPDATE )Where stories live. Discover now