Sposobów na określenie wieku o konia mamy kilka. Najłatwiejsze z nich do zajrzenie do paszportu wierzchowca lub ksiąg stadnych są jednak sytuacje gdy nie mamy takiej możliwości. Wtedy najlepszy sposobem jest rozpoznanie tego, ile lat ma nasz podopieczny po zębach.
Młode konie posiadają 28 zębów mlecznych, nie mają zaś zębów trzonowych. U tych starszych liczba zębów wynosi już (najczęściej) 40, dodatkowo ogiery mają dwie pary kłów. U klaczy kły z reguły nie występują w ogóle, a jeżeli już to tylko w łuku górnym bądź dolnym będąc silnie uwstecznione.
Wiek wierzchowca jest określany głównie na podstawie wymiany i ścierania się siekaczy. Konie posiadają trzy rodzaje siekaczy: cęgi (jedynki), średniaki (dwójki), okrajki (trójki). By, określić wiek trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników:
1. To czy koń posiada już zęby stałe, czy jeszcze mleczne. Siekacze stałe wyrzynają się od 2,5 do 4,5 lat. Mleczne zęby różnią się od stałych tym, że są bielsze, mniejsze i zaokrąglone. Stałe są koloru żółtego, a ponadto są większe i bardziej kanciaste.
2. Kształt siekaczy, który zmienia się podczas ścierania się zębów. Na początku są one owalne, później bardziej okrągłe, przez trójkątne i wreszcie podłużnie owalne.
3. Zmiany w rejestrze zębów. Rejestr jest czarnym zagłębieniem, stopniowo podczas ścierania się zębów rejestr zanika. Na siekaczach dolnych w wieku 6 lat, na bocznych w wieku 7 lat. U koni ośmioletnych rejestry zaczynają zanikać w zębach zewnętrznych dolnych. W późniejszych etapach pojawia się gwiazda Girara, choć zaczyna być już powoli widoczna u pięciolatków.
4. Gdy koń osiąga 10 lat na zewnętrznej powierzchni siekaczy górnych zaczyna się tworzyć Bruzda Galvayne'a, inaczej nazywa bruzdą zstępującą. U koni mających 13 lat sięga ona 1/3 górnej części zęba, a w wieku 17 do 2/3 wysokości zęba. Gdy koń osiąga 20 lat, bruzda zaczyna zanikać w górnej części zęba, a gdy ma 30 lat jest już nieobecna.
5. Z wiekiem zmienia się także ustawienie zębów konia. U młodzików zęby schodzą w linii prostej, a od 8 roku życia ustawiają się pod coraz to mniejszym kątem i wysuwają się coraz bardziej do przodu. U wierzchowców mających więcej niż 15 lat można odnieść wrażenie, że zęby się wydłużają i jest to spowodowane cofaniem się dziąseł.