Wrzody żołądka u koni

16 4 0
                                    

Na wrzody żołądka cierpi około 80% koni sportowych. Jest to spowodowane ich żywieniem i użytkowaniem. Rzadziej chorują na nią konie rekreacyjne i nieużytkowane sportowo. Koński żołądek składa się z części gruczołowej i bez gruczołowej. Pierwsza z nich z pomocą śliny tworzy kwas żołądkowy. Żołądek wyścieła błona śluzowa, która ma za zadanie ochronę jego przed działaniem kwasów żołądkowych. Gdy następuje jej podrażnienie mówimy wtedy o wrzodach żołądka.

Przyczynami są stres, zła dieta, intensywne treningi i nadmiar leków.
Objawami, które możemy zaobserwować u wierzchowca dotkniętego tą chorobą jest apatia, nerwowość, zgrzytanie zębami, niechęć do ruchu i przyjmowania posiłków, wodnisty i śmierdzący kał, wybrzydzanie, częste kolki o niewyjaśnionej przyczynie, biegunka, częste pokładanie się ale również pogorszenie samopoczucia przy zmianach warunków atmosferycznych szczególnie jesienią i wiosną.

Zapobiegać możemy ograniczając do minimum stres u koni bądź podając preparaty uspokajające, zapewniając stały dostęp do siana, unikając pasz, które mają wysoki poziom węglowodanów, ostrożnie podając leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, dając mu stały dostęp do pastwiska.

Lecząc należy wykonać gastroskopię.
Przed gastroskopią koń nie powinien spożywać jedzenia 12/24 godziny przed badaniem i nie pić 2/3 godziny wcześniej. Podstawą w żywieniu wierzchowców dotkniętych tą chorobą jest dieta włóknista. Polega ona na dodaniu do każdego posiłku zbożowego sieczki najlepiej z lucerny. Przy chorobie wrzodowej zaleca się wyeliminowanie owsa. Wrzody występują zarówno u źrebiąt ale również i u koni dorosłych.

Jeździectwo Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz