Oczy stanowią jeden z najważniejszych zmysłów. Umożliwiają dostrzeżenie drapieżnika na czas, a także lokalizowanie pożywienia i schronienia. Dzięki usytuowaniu ich po bokach głowy, koń jest w stanie biec po nierównym terenie i nie stykać się z innymi członkami stada. Duże oko pozwala dostrzec najmniejszy ruch, co ułatwia ucieczkę przed niebezpieczeństwem, ale również powoduje poddenerwowanie w wietrzne dni. Elementami, które składają się na oko konia są : gałka oczna, nerw wzrokowy, powieki, spojówka, rogówka, gruczoł łzowy i mięśnie rzęskowe. Ściana gałki ocznej składa się z trzech warstw : zewnętrznej (włóknistej), środkowej (naczyniowej) i wewnętrznej (siatkówki). Błona zewnętrzna zawiera przezroczystą rogówkę, przez którą widać tęczówkę i źrenicę. Zadaniem rogówki jest skupianie promieni słonecznych. Chroni ona także zawartość gałki ocznej ; jest także unaczyniona. Błona naczyniowa zawiera więzadła podtrzymujące soczewkę. Funkcją soczewki jest skupienie światła na siatkówce. Z kolei siatkówka posiadając receptory wzrokowe, umożliwia widzenie. Oko chronione jest trzema powiekami : górną, dolną i znajdującą się w środkowym kącie trzecią powieką. Trzecia powieka pokryta jest spojówką. Pole widzenia konia to 330 stopni, zaś u człowieka to około 180 stopni. U rumaków istnieje coś takiego jak martwe pole, są to obszary znajdujące się przed czołem, pod głową, na grzbiecie i bezpośrednio za ogonem. Obraz jest płaski i nieostry. Najwyraźniejsze widzenie zwierzę ma z boku. Niektórzy zastanawiają się, czy zwierz jest w stanie widzieć swojego jeźdźca. Jest to anatomicznie niemożliwe, ponieważ jeździec znajduje się w martwym polu. Barwne widzenie jest kwestią sporną wśród badaczy - nie mamy pewności w jaki sposób wierzchowce widzą kolory. Zwierzęta te najlepiej widzą te barwy, które ma ich pożywienie - od zielonego do żółto pomarańczowego. Z kolei najgorzej odróżniają barwy ciemnoczerwone i ciemnoniebieskie. Dobrze widzą w ciemności, około dwa razy lepiej niż człowiek. Ich oczy są w stanie znieść silne oświetlenie, dzięki czemu nie oślepiają ich promieni słoneczne. Jednakże oko konia gorzej przystosowuje się do zmian oświetlenia - potrzebuje więcej czasu na adaptację.