Parametry życiowe u zdrowego konia

3 0 0
                                    

U zdrowego konia temperatura ciała waha się w granicach 37,5 – 38,5 C. Temperaturę mierzymy poprzez włożenie do odbytu termometru wcześniej nasmarowanego wazeliną lub oliwką, na głębokość 2-4 centymetrów, kierując go nieco w dół i opierając o przednią ściankę prostnicy. Większość wierzchowców, które są przyzwyczajone do tej czynności, po prostu na nią nie reagują, jednak należy zachować ostrożność i nie stać bezpośrednio za zwierzęciem, ponieważ może kopnąć, warto też poprosić inną osobę by przytrzymała zwierzę. Wyższa temperatura ciała, gorączka może być objawem wielu schorzeń takich jak infekcje, ból, czy odwodnienie. Niska temperatura zaś jest oznaką hipotermii, spowodowanej przemarznięciem bądź wstrząsem.
Tętno powinno wynosić od 28 do 48 uderzeń na minutę w stanie spoczynku, nawet do 200 uderzeń w trakcie wysiłku. U młodych koni i kucy norma ta może być wyższa. Tętno mierzymy za pomocą stetoskopu, jednak gdy go nie posiadamy w stajennej apteczce, możemy wyczuć puls np. dotykając dalszej części kończyny, po wewnętrznej i zewnętrznej stronie, na wysokości trzeszczek bliższych (staw pęcinowy), także pod skórą, bądź pod żuchwą. U zwierząt o wysokiej klatce piersiowej można wyczuć bicie serca, przykładając dłoń do klatki piersiowej, tuż za lewym łokciem. Podwyższone tętno w stanie spoczynku może sygnalizować ból, stres albo wstrząs. Ilość oddechów na minutę  to z kolei 8-14 oddechów w ciągu minuty w stanie spoczynku. Możemy go zmierzyć za pomocą wcześniej wspomnianego stetoskopu, przykładamy go z boku klatki piersiowej lub na tchawicy. Podwyższona ilość oddechów może świadczyć o stresie, bólu czy problemach z układem oddechowym i krwionośnym. Barwa błon śluzowych jest ważną informacją dotyczącą stanu zdrowia naszej pociechy. Normalne błony powinny być koloru jasno różowego, błyszczące i wilgotne, z czasem wypełniania kapilar do 2 sekund. Czas wypełniania kapilar jest czasem, jakim jest potrzebny do tego, by by kolor błon śluzowych wrócił do normy, po delikatnym uścisku palcem. Kolor błon błon śluzowych jest niezwykle ważny, bardzo blady może być oznaką anemii, przy wstrząsie zaś bardzo ciemny kolor, sygnalizujący infekcję lub odwodnienie.

Jeździectwo Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz