Konie konsumują rośliny trujące na ogół niechętnie. Jeżeli już jednak do tego dojdzie, to zdarza się to tylko w wyjątkowych sytuacjach :
– są jeszcze niedoświadczone (zwierzęta młode, źrebaki)
– rośliny trujące pochodzą z obcych krajów, są im nieznane, a więc nie zostały wytworzone żadne skojarzenia gatunkowe (np. roślinność egzotyczna w parkach, czy przy stajennych farmach)
– występuje niedobór pasz, przede wszystkim objętościowych suchych
– w wyniku suszenia, zakiszenia lub pocięcia, rośliny trujące, zmieszane z inną paszą, nie są wyodrębnione przez osobniki
– Przekąska została podana " z ręki" – czasem zdarza się, że koń z łakomstwa zje podaną mu niebezpieczną roślinę, dlatego tak ważne jest, by unikać karmienia w ten sposób. Warto również unikać sadzenia niebezpiecznych gatunków w pobliskich ogrodach, żywopłotach czy "skalniakach".
Roślina ma właściwości trujące, gdy zjedzenie jej w większych ilościach przez zwierzęta wywoła schorzenia, dolegliwości bólowe, a niekiedy także śmierć. Szkodliwe działanie nie zawsze jest takie samo i różni się zarówno od ilości jak i postaci, w jakiej skarmiane są zwierzęta np. zielonka, siano lub kiszonki. Związki chemiczne występujące w tych pokarmach to między innymi alkaloidy, glikozydy cyjanogenne, saponiny, olejki eteryczne, kwasy organiczne, laktony i inne.
Najczęściej występującym objawem zatrucia u rumaków jest morzysko (kolka), choroba przewodu pokarmowego, objawiająca się brakiem apetytu, silnymi bólami, nieoddawaniem moczu oraz kału i niepokojem. U chorego osobnika można zauważyć oglądanie się na boki, grzebanie nogami lub przystępowanie z nogi na nogę, napinanie się jak do oddawania moczu, przybieranie postawy siedzącego psa, rzucanie się na ziemię, tarzanie. Bardzo często jest wynikiem skarmiania paszą zanieczyszczoną, przegniłą, spleśniałą lub nienadającą się do spożycia.
Rośliny występujące na użytkach zielonych (lasy,parki)
Buk pospolity (Fagus sylvatica L.)
Trujące są dla koni nasiona, które zawierają niebezpieczny alkaloid zwany faginą. Liście i pędy zawierają kwasy fenolowe, które powodują kolki różnego rodzaju, przykurcze oraz porażenie, najczęściej, tylnej części ciała.