Układ krwionośny konia

4 0 0
                                    

Układ krwionośny konia

Układ krążenia tworzą serce, naczynia krwionośne, w których krąży krew, (układ krwionośny) oraz układ chłonny. Serce oraz naczynia krwionośne są układem zamkniętym.
Serce ma kształt zbliżony do stożka. Razem z osierdziem zajmuje u przestrzeń od trzeciego (lub nawet drugiego) żebra aż do szóstego.
Z zewnątrz narząd ten okryty jest workiem surowiczym, tj. osierdziem.
Serce składa się z dwóch przedsionków oraz dwóch komór.
Jeżeli chcemy wyczuć serce wierzchowca, musimy włożyć wyprostowaną dłoń między klatkę piersiową a przednią kończynę z lewej strony mniej więcej na wysokości stawu łokciowego.

Praca odbywa się w fazach:
- skurcz obydwóch przedsionków,
- skurcz obydwu komór,
- rozkurcz obojga przedsionków, a następnie komór

Serce wykonuje od 25 do 48 uderzeń na minutę. Nie pobiera ono bezpośrednio substancji odżywczych i tlenu z krwi, znajduje się ona w przedsionkach i komorach, jest odżywiane przez specjalne tętnice wieńcowe. Jego waga to przeciętnie w granicach 4 kilogramów, stanowi około 0,7 % masy ciała, dla porównania u krowy waży zaledwie 0,5 %.
Serce u koni pełnej krwi angielskiej tzw folblutów jest większe, czyli ma większe przedsionki i komory, aby mogło szybciej pompować krew. Serce znanego konia wyścigowego Eclipse, ważyło aż 7,5 kg.
Naczynia krwionośne, z których wypływa krew nazywamy tętnicami, a te, którymi wraca - żyłami.
Ściany tętnic są grube i sprężyste, natomiast ściany żył - bardziej wiotkie. Ciśnienie krwi płynącej w tętnicach jest duże i dlatego trudniej zahamować krwotok tętniczy niż krwotok żylny.
Najdrobniejszymi naczyniami krwionośnymi nazywamy włosowatymi-  łączą one końce tętnic z początkami żył i właśnie w ich zasadniczo zachodzi realizacja funkcji krwi.
Układ krwionośny dzielimy na 2 obiegi:
- płucny (czyli mały), który prowadzi krew od serca do płuc i z powrotem do serca i zapewnia natlenienie.
- duży, zaopatrujący organizm w utlenioną wcześniej krew.
Krew spełnia wiele funkcji w organizmie, a przede wszystkim :
- dostarcza tlen do komórek organizmu,
- dostarcza substancje odżywcze komórkom,
- odprowadza produkty przemiany materii z komórek, jak również wszystkie szkodliwe i zbędne produkty do narządów wydalniczych,
- bierze udział w obronie organizmu ( najwięcej ciepła oddaje krew przepływając przez naczynia krwionośne skóry),
- bierze udział w regulowaniu gospodarki wodnej ciała.
Skład krwi zmienia się pod wpływem różnorakich czynników (żywienie, duży wysiłek). Jeszcze przed rozpoczęciem zawodów u koni sportowych i wyścigowych można zaobserwować pewne zmiany, jak przy wysiłku fizycznym, właśnie na skutek bodźców warunkowych (tj. widok toru wyścigowego, przeszkód, widzów)

Informacje do grafiki

1. Tętnica szyjna, 2. Żyła szyjna, 3. Tętnica płucna, 4. Krwioobieg płucny,5. Żyła płucna, 6. Aorta, 7. Aorta brzuszna, 8. Aorta udowa, 9. Tętnica ogonowa, 10. Żyła udowa, 11. Żyła podudzia, 12. Tętnica podudzia, 13. Tętnica śródstopia, 14. Tętnica piszczelowa, 15. Żyły jelit, 16. Żyła główna, 17. Żyły ścian jamy brzusznej, 18. Lewa komora serca, 19. Żyła piszczelowa, 20. Prawa komora serca, 21. Żyła ramienna, 22. Żyła szyjna, 23. Żyła piszczelowa, 24. Tętnica jamy czaszki.

Jeździectwo Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz