Amazonki

19 5 0
                                    

Amazonki były wojowniczkami, dziś zaś to kobiety dosiadające konie, tym mianem określa się również kobiety zmagające się z nowotworem piersi. Według legend obcinały sobie one prawą pierś, by ta nie przeszkadzała im w naciąganiu łuku. W mitologii greckiej były plemieniem kobiet wojowniczek, wywodzących się od boga wojny Aresa i nimfy Harmonii. W Iliadzie Homera są opisywane jako atianeirai co znaczy te, które walczą jak mężczyźni. Z obyczai Amazonek możemy się dowiedzieć od Heroda, że gdy Amazonka mogła poślubić mężczyznę, ta musiała wpierw zabić wroga, bo w przeciwnym razie pozostawała dziewicą do końca swego życia.
Znane grekom jako równe mężczyznom Amazonki były uważane za równie odważne i zdolne do walki co mężczyźni. W greckiej sztuce i literaturze zaś Amazonki były przedstawiane  jako odważne i piękne, ale uzbrojone i niebezpieczne. Zanim Iliada została napisana przez Homera, każdy mężczyzna, kobieta, chłopiec czy dziewczynka znali ekscytujące opowieści o słynnych Amazonkach.
Zakłada się, iż żyły one nad brzegiem Morza Czarnego. Najsłynniejsze królowe z Amazonek to Penthesilea (porywcza), uczestniczyła ona w wojnie trojańskiej i jej siostra Hippolita, których magiczny pas stał się celem Herkulesa.
Kobiety były wożone w powozach lub na koniu prowadzonym przez służbę. Modę na damskie spacery na koniach wprowadziła królowa Katarzyna Medycejska na przełomie szesnastego wieku. Kobiety na początku ubierały te same suknie, w których chodziły na co dzień. Siodło damskie pochodzi od siodla fotelowego, w którym transportowano dzieci kobiet oraz osoby duchowne. Siedziało się w nim bokiem i nie można było w nim jeździć chodem szybszym niż stęp. Dopiero Katarzyna Medycejska udoskonaliła siodło poprzez dodanie do niego kuli czyli specjalnego zakrzywionego bolca, trzymającego prawą nogę, stało się wówczas możliwe siedzenie bokiem, lecz nie okrakiem. Siodło wraz z upływem lat było doskonalone i dodawano do niego kolejne kule. Oprócz kuli i bezpiecznego strzemienia niezwykle ważnym elementem, który jest niespotykany w żadnym innym siodle jest przeciwwaga, czyli dodatkowy pas przebiegający tuż pod brzuchem konia.

Jeździectwo Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz