Aromaterapia to stosowanie olejków eterycznych, w celu poprawy stanu fizycznego i psychicznego konia. Olejki eteryczne są to esencje oddzielone od resztek roślin, wskutek destylacji. Pochodzą one z kwiatów, żywicy, ziół, korzeni, owoców a także nasion. Posiadają one indywidualne cechy, które mogą leczyć różne dolegliwości zarówno te psychiczne jak i fizyczne, pomagają także w utrzymaniu równowagi pomiędzy duszą a ciałem. Ich działanie może być bardzo szybkie. Można je często zauważyć po pierwszych kilku dniach, a czasem po zakończeniu leczenia.
Gdy koń jest chory, cierpi na zaburzenia fizyczne bądź emocjonalne, poszukując prawidłowej rośliny lub zioła, by przywróciła mu zdrowie. Jako pierwsi dogłębne zrozumienie aromatów wzięli sobie za cel starożytni egipscy kapłani. Były dozowane, aby pomóc ich właściwościami leczniczymi przez dopasowanie kształtu i koloru rośliny do stanu występującego w ciele. Dla przykładu, lawenda posiadająca fioletowy kolor, była wykorzystywana jako lek, o działaniu uspokajającym. Liście, które były uznawane za płuca ziemi, były stosowane w leczeniu zaburzeń układu oddechowego, podczas gdy korzenie były stosowane w uspokajaniu.W XX wieku zostało odkryte, iż mikroorganizmy były powodem wielu chorób. Gruźluca występowała wówczas często. Pewien kwiat rosnący regionach w Francji, poprowadził do pierwszych badań laboratoryjnych o przeciwbakteryjnych właściwościach olejków eterycznych. W 1887, badania z Francji pokazały, że mikro-organizmy mononukleozy zakaźnej i żółtej febry łatwo są zabijane kiedy wystawione na działanie anty-bakteryjnych i anty-wirusowych olejków, zatem olejki eteryczne szybko stały się ważną częścią wyposażenia weterynaryjnego oraz lekarza.Były wybitny francuski chemik Rene-Maurice Gattefosse, wymyślił nazwę "aromaterapia", ze względu na zdolności niektórych olejków do dezynfekcji powietrza. Zrobił wiele badań na temat olejków eterycznych, zauważając, że niektóre z nich miały większą wartość niż wiele antyseptycznych olejów, które zostały syntetycznie stworzone.
Jedno z jego odkryć to było to, że oparzenia potraktowane olejkiem lawendowym uzdrowione są zaskakująco szybko, nie pozostawiając infekcji ani blizn. Napisał również książkę o olejkach eterycznych w 1937 roku.
Stosowanie olejków eterycznych zmniejszyło się w połowie dwudziestego wieku ze względu na produkcję syntetycznych leków, z których wiele zostało faktycznie na bazie struktury cząsteczkowej olejków eterycznych. Pojawiły się nowe leki działające bardziej efektywnie ze zagwarantowaną dostępnością, ale są wykonane z materiałów syntetycznych, więc nie zawierają ważnych elementów dla sił witalnych, które znajdują się w przyrodzie. Jednak nauka jest teraz nowego spojrzenia na olejki eteryczne, ciągle identyfikujemy ich silne właściwości lecznicze.
Aromaterapia - jak działa? Czym jest?
Olejki eteryczne występują jako małe pęcherzyki na powierzchni tkanki roślinnej. Najczęściej są wydobywane przez destylację, ale niektóre, jak na przykład olejki z owoców cytrusowych, są po prostu tłoczone na zimno. Destylacja może znacznie zmienić chemiczne tzw. ,,ubranie'' oryginalnego oleju roślinnego, stwarzając bardzo skoncentrowany i skuteczny środek.
Olejki wpływają na funkcje organizmu na różne sposoby, w zależności tego jakie zostały wybrane i jak są one wykorzystywane. Nakładane na skórę olejki (jeden/kilka olejków) przechodzą przez warstwy skóry i do krwiobiegu. Posiadają również zdolność odparowywania do powietrza umożliwiając zapachowi dojście do nozdrzy a tym samym do emocjonalnego środka mózgu. Nos może wyczuć i zidentyfikować tysiące różnych związków chemicznych. Uważa się, że te zapachy, wysyłane do różnych części mózgu, mają wpływ na nastrój i funkcje ciała.
Każdy olejek eteryczny ma specyficzne działanie na różne zaburzenia. Użycie prawidłowego w prawidłowy sposób często możne skutecznie pomóc. Alergie, choroby skóry, ochwat, zapalenie stawów, bóle i skręcenia, zaburzenia immunologiczne, problemy z oddychaniem i zaburzenia emocjonalne, to tylko niektóre z wielu problemów, które leczy się olejkami eterycznymi. Należy jednak podkreślić, że weterynarz, powinien jak najszybciej przyjechać do konie gdy zobaczymy objawy którejś z powyższych chorób - aromaterapia nie zastąpi weterynarza, owszem jest bardzo pomocna, skuteczna i odgrywa dużą rolę w leczeniu, ale nie wyleczy choroby.
Olejki eteryczne oferują energię, która pracuje jak katalizator*, pozwalając na działanie olejkowi na bilansowanie, pobudzanie, uspokajanie albo leczenie.
Na przykład: olejek różany może pomóc doprowadzić klacze do rui mimo to może móc również uspokajać klacze są zbyt pobudzone przy niej. Stąd olejki mogą spełniać rolę naturalnego korygującego agenta.
Wiele składników obecnych w oleju nie są widoczne w pierwotnej postaci rośliny. Olejki z Niemieckiego rumianku i krwawnika, nie są w kolorze niebieskim, ale podczas destylacji produkują ciemny niebieski azulen. Azulen daje olejkom swoje silne właściwości antyseptyczne i przeciwzapalne.
*Katalizator - substancja chemiczna, która dodana do układu powoduje zmianę ścieżki kinetycznej reakcji chemicznej, na taką, która ma niższą energię aktywacji,
czego efektem jest wzrost szybkości reakcji chemicznej.