Bliźniacy wśrod koni

25 7 0
                                    

Ciąża bliźniacza u koni to rzadkość. Dochodzi do niej w momencie zapłodnienia dwóch komórek jajowych, kiedy doszło do owulacji jednej komórki po drugiej. Największe prawdopodobieństwo wystąpienia ciąży bliźniaczej możemy zaobserwować u koni pełnej krwi angielskiej - ich odsetek w tej rasie wynosi aż 30%. Największym ryzykiem ciąży mnogiej obarczone są klacze w wieku 6-8 lat. Żywienie ma znaczący wpływ na możliwość wystawienia tego zjawiska - przekarmienie i dostarczenie nadmiernej ilości składników pokarmowych przed kryciem zwiększa ryzyko pojawienia się ciąży bliźniaczej. Ważne jest wczesne wykrycie tego typu ciąży. Jeśli badanie USG zostało wykonane 14-15 dni po kryciu, wówczas większość hodowców decyduje się na usunięcie jednego z zarodków. Po tym zabiegu zazwyczaj jeden z zarodków rozwija się normalnie i zdrowo. W rezultacie oba zarodki umierają i trzeba pokryć klacz z powrotem. Czasami jednak zdarza się, że obydwa źrebaki przychodzą na świat przed terminem. Zazwyczaj jeden źrebak jest słabszy i mniejszy od drugiego.
Najstarszymi bliźniakami wśród koni są Taff i Griff. Ogiery te urodziły się w 1982 roku i całe życie spędzili razem, zabawiając turystów w londyńskim zoo.  Teraz są na zasłużonej emeryturze w Veteran Horse Society w Wielkiej Brytanii. Obydwaj panowie są rzadko spotykanej maści cremello. Obecnie są oni wpisani na księgę rekordów Guinnessa.

Jeździectwo Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz