Lawenda najbardziej znana jest z właściwości wyciszających, ale ma także wiele innych cech dobroczynnie wpływających na zdrowie. Zawarte w niej składniki aktywne linalol i terpineol działają bezpośrednio na układ nerwowy, dzięki czemu zmniejszają napięcie nerwowe i uczucie niepokoju. Roślina ta swoją sławę i działanie zawdzięcza olejkom eterycznym, które nadają jej charakterystyczny zapach. Ponadto jest cennym źródłem karotenoidów, polifenoli i flawonoidów o znaczącej aktywności biologicznej. Lawenda wspiera układ odpornościowy, zmniejsza stany zapalne, działa przeciwbólowo i przeciwdrobnoustrojowo. Dobroczynnie wpływa także na układ pokarmowy, działa rozluźniająco na mieśnie. Badania wykazały szybsze tempo gojenia się ran, zwiększoną ekspresję kolagenu i zwiększoną aktywność białek zaangażowanych w proces przebudowy tkanek w ranach leczonych olejkiem lawendowym. Dodatkowo działa odkażająco i hamuje rozwój bakterii i grzybów. Może okazać się pomocna w przypadku wypadających nadmiernie włosów. Lawendę stosuje się jako środek odstraszający owady, a kwiaty w siodlarni czy pośród przechowywanych derek odstraszą mole.
Kiedy stosować ?
- u koni nerwowych, nadpobudliwych, płochliwych
- mających trudności ze skupieniem, łatwo rozpraszających się
- wybrednych, odmawiających jedzenia na tle nerwowym
- mających problemy trawienne, biegunki na tle stresowym
- przy kolkach, bólach brzucha
- przed planowanymi zmianami w stajni, wyjazdami
- przy wzdęciach
- przy infekcjach układu moczowego
- przy braku apetytu
- zewnętrznie przeciwzapalnie, przeciwświądowo i obkurczająco