Hoi ik ben Pifte mijn broer heet Herbert en we zijn leerkrachten we zijn grappige mannen met een baard en ik laadt graag harde stinkende winden.
"Aaaaaargh!" gilde Herbert, ondertussen een frisse knaap van zesentwintig. Hij verfrommelde het papier en wierp het in een mooie boog in de prullenmand.
"Gil niet zo! Het is maar een cv." Pifte staarde zijn broer verbaasd aan, terwijl hij een boterham met salami in zijn mond propte.
"Een cv? Noem jij dat een cv?" Herbert verslikte zich bijna in zijn Fristi. "Hoe verwacht jij aangenomen te worden als leerkracht, Pif? Je kan nog niet eens spellen!"
"En jij lijkt op een vrouw met die bloem in je haar", beet Pifte hem toe. Hij nam nog een boterham uit de broodmand en legde die op zijn bord.
"O", mompelde Herbert en hij wierp een blik op de klok die achter Pifte hing. "Ik ga naar school, tot straks." Hij stond op, nam zijn lederen boekentas die naast de keukentafel op de grond stond en propte er snel zijn knalgele brooddoos in.
"Oké, dan zal ik mijn cv eens naar een aantal scholen sturen."
"Nee!"
Pifte keek verbaasd om.
"Ik schrijf je cv wel", mompelde Herbert terwijl hij een map die op een stoel naast de keukentafel lag gehaast in zijn boekentas propte.
❃
"Ik zie je vanavond, Pif!" schreeuwde Herbert, die in de keuken stond, naar zijn broer die zijn haar kamde in de badkamer. Het was een koude novemberochtend, een aantal weken nadat Pifte zijn verschrikkelijke cv aan zijn broer had laten lezen.
"Nee, wacht op mij. Ik kom mee."
De jongeman trok snel de kam uit zijn halflange haren en smeet hem op de grond. Dan stormde hij het kleine, ouderwetse badkamertje uit.
"Wat bedoel je?"
"Had ik niet gezegd dat ik ben aangenomen op de school waar jij ook lesgeeft?" Pifte grijnsde triomfantelijk.
"Wat? Maar ik heb dat cv van jou helemaal nog niet geschreven!"
"Nee, dat weet ik wel, maar ik had het mijne al eens naar een paar scholen gestuurd om te kijken wat ze ervan zouden vinden."
"O", mompelde zijn broer. Hij haalde de autosleutels uit het borstzakje van zijn bloemenhemd. "Zullen we vertrekken? Je mag niet te laat komen op je eerste dag."
Pifte knikte en haalde zijn jas van de kapstok terwijl Herbert de deur opende die naar de trappenhal leidde. De twee broers daalden vier verdiepingen af, zodat ze op het gelijkvloers aankwamen. Herbert duwde de glazen deur open naar buiten en hij kreeg meteen een koude windvlaag in zijn gezicht. De temperatuur schommelde rond het vriespunt en de zon was net opgekomen en kleurde de ochtendlucht lichtroze, toevallig de lievelingskleur van Herbert. Ondanks die stomme wind, kon de lucht niet anders dan een goed teken zijn, vond hij.
JE LEEST
Post Mortem
Mystery / ThrillerPifte Post, een man die nog maar net slim genoeg is om zijn eigen voornaam te onthouden, wordt als leerkracht aangenomen op een basisschool. Al snel heeft hij een oogje op de knappe juf Cleo. Maar zij wordt plots ontslagen voor diefstallen die ze...