"Jangan cuba nak tipu saya. Saya ingat. Saya keluar dari rumah dan saya balik pun ke rumah. " aku bangun dari duduk aku diikuti dengan Mark."Tak. Saya tak tipu. Saya dan semua orang nampak awak terbaring." aku menggelengkan kepala.
"Saya nak balik. Hantar saya balik. "
"Apa benda yang kau tak faham ni?! Dia dah cakap yang kita orang jumpa kau. Maknanya kau memang tak balik rumah lah! Eee, susah betul lah cakap dengan perempuan ni! " jerit lelaki yang berambut merah itu. Haechan.
"Jangan lah jerit. Bising. "
Aku diam termenung. Haechan sudah melangkah keluar dari rumah kedai ni. Kemudian aku pula yang keluar dari rumah kedai tersebut.
"We. "
"Tak apa. Dia tak akan pergi jauh. " bahu Mark disentuh Yuta dan lelaki itu berlalu pergi untuk mengikuti Ryujin dari belakang.
"Ibu. Ryujin nak balik. "
Aku duduk memeluk lutut. Menangis. Kenapa lah benda ni boleh terjadi? Kalau aku tak selalu sangat main permain video ni mesti aku sekarang dengan Woojin dan ibu.
"Jangan lah menangis. "
Aku mengangkat kepala apabila suara Yuta masuk ke dalam gegendang telinga aku. Air mata yang mengalir aku kesat perlahan.
"Awak selamat lah dekat sini. "
"Apa yang Haechan cakap tadi tu. Saya harap awak tak ambil kisah. Awak pun tahu kan dia memang macam tu? " aku diam. Ya, tahu. Dia kasar sikit.
Dalam game pun kadang-kadang dia mencarut. Aku pun tak tahu lah kenapa karekter dia macam tu. Nak tergelak pun ada kalau dia mencarut dalam game tu.
"Awak yakin ke saya selamat? Saya nak balik. Tak akan tak ada cara? " tanya aku. Wajah Yuta yang sedikit kotor aku pandang. Kotor pun masih kacak karekter aku ni.
"Ya. Selagi awak ada dengan saya. Ada dengan kita orang. Awak selamat. Saya tahu awak nak balik dan kita orang masih lagi fikir cara nak hantar awak balik semula ke dunia awak. " aku diam. Menikmati angin sepoi-sepoi bahasa yang datang menampar pipi.
Tempat ni. Sama macam dalam game yang aku main. Tak silap aku tempat ni dekat bandar.
"Kenapa awak cakap selagi saya ada dengan awak. Saya selamat?" tanya aku lagi.
"Sebab awak selalu pilih saya dalam game ni. Jadi saya kena lindung awak. " aku termenung seketika. Kurang faham. Tak apa lah. Tak perlu pun nak faham.
"Mana yang lain? Saya cuma nampak awak, Haechan dengan Mark je. " Yuta ketawa kecil.
"Diorang ada dekat bawah. Masak."
"Johnny masak? "
"Tak lah. Dia teman je." aku mengangguk tanda faham.
"Jom lah turun. " ajak Yuta. Tangan aku ditarik dan aku turun ke bawah bersama dia.
"Hai, awak dah bangun? " tangan aku ditarik oleh seorang gadis yang mempunyai bangs pada rambut. Minnie.
"Hai Minnie. " ramah aku.
"Ouh, awak tahu nama saya? "
"Tahu. Saya tahu semua karekter dalam game ni. Jadi, tak perlu kenalkan diri. " beritahu aku dan mendapat decitan daripada Haechan.
"Tak apa. Abaikan je rambut strawberi tu. " tergelak aku jadinya apabila Minnie memanggil Haechan sebagai rambut strawberi. Syukur gelak aku tak kuat. Jadi tak ramai yang dengar.
"Duduk lah makan. "
Kerusi dihadapan aku tarik dan labuhkan punggung disebelah Minnie. Cukup enam karekter yang duduk dimeja ni. Kami mula menjamu selera.
"Sorry kalau makanan dekat sini kurang sedap. Kita orang kena jimat barang sebab dekat sini susah nak cari bahan dapur. " beritahu Minnie. Aku senyum dan mula masukkan nasi ke dalam mulut.
"Jangan lambat nanti. Lepas makan korang boleh siapkan apa yang patut. " beritahu Johnny.
Tiba-tiba aku teringat ibu. Ibu suka sangat dengan Johnny. Kalau aku bagitahu ibu yang aku jumpa Johnny. Mesti ibu marah sebab tak dapat ikut. Ibu, Ryujin rindu ibu....
Selesai makan aku duduk kembali duduk di atas katil yang aku baring tadi. Aku memandang pemandangan di luar. Sunyi. Senyap sangat.
Yang lain tengah bersiap. Malam nanti diorang dah kena berangkat untuk pergi berperang dengan zombie.
Aku bangun dan berlalu pergi untuk turun ke bawah semula. Dekat atas bosan. Dekat bawah ada Yeji dengan Minnie.
"Hai Minnie. Buat apa tu? " tanya aku seraya menghampiri dia.
"Tengah isi peluru dalam pistol. Yeji, tolong ambilkan beg aku dekat situ. " jawab Minnie yang diselitkan dengan ayat permintaan.
" Awak tak siap? "
"Siap? Pergi mana? "
"Bukan awak ikut ke? "
"Ha? Ikut? "
YOU ARE READING
[C] In Game
FantastikBila selalu sangat bermain video game sampai tak ingat dunia dan tidak mendengar kata orang tua. Akhirnya diri aku selamat masuk ke dalam game tersebut. Game yang aku harus menang semua level dengan cara menembak kesemua zombie yang ada di dalam le...