Kapitel 23:

91 0 0
                                    

Jag vaknade sent nästa morgon av att min mobil plingade något hysteriskt. Sakta vänder jag mig om och kollar vem det är som stör mig i mig sköna sömn. Förvånat tittar jag på mobilen och blinkar lite. När fick jag Jakes nummer? Jag är nästan säker på att jag inte gav mitt nummer till honom och hur kan det stå på min mobil att jag har 10 sms från honom?

Jag öppnar ett efter ett och läser dem flera gånger om.

"Hej Amanda! Jag förstår om du kanske inte vill prata med mig efter vad som hände igår... men jag skulle gärna vilja prata med dig!"

"Jag förstår att du kanske fortfarande sover, men hör av dig så fort du vaknar!"

"Amanda? Du borde vara vaken nu!? klockan är snart halv tolv!"

Och så är det på alla sms av honom. Jag vet inte om jag ska svara honom eller inte och vad jag i så fall skulle svara. Jag menar när någon har förlorat någon vill man ju inte direkt att alla ska kolla på en med medlidande ögon, samtidigt vad skulle man annars göra man kan ju inte bara ignorera det. Man måste prata om saker och ting även om det är jobbigt. 

Jag skickar ett snabbt sms om han kan möta mig i stan och ta en fika om en timme. Han svarar ja bara efter en halv minut.

Snabbt går jag in i badrummet och tar en snabb dusch och byter om. Jag tar lite maskara och läppglans innan jag springer in i mitt rum och tar mina nycklar mobil och pengar. Sedan tar jag trappan i fyra steg och springer ut till min cykel och låser upp den.

När jag kommit in till stan tar jag fram mobilen och ringer Jake. Han svarar nästan direkt och vi bestämmer oss för ett café som är i närheten av oss båda. Jag beger mig dit och sätter mig vid ett bord och väntar på honom. Han kommer efter en liten stund och hittar mig direkt. Med några snabba stora steg är han framme hos mig och sätter sig mitt emot mig och ler. Det är ett snabbt och ledsamt leende och jag förstår att han tänker på sin döda pappa.

"Var du nära honom?" Frågan är ute ur min mun innan jag hinner tänka efter. Jag ser hur hans ansikte faller lite och jag lägger snabbt till. "Förlåt det var lite okänsligt av mig, du måste inte..." han avbryter mig genom att lägga sin hand över min och trycka lite om den. Jag tittar upp i hans ögon och ser att han inte verkar arg eller för nedstämd. Jag öppnar munnen för att fortsätta men han hinner före.

"Amanda, det gör inget! och för att svara på din fråga, ja, jag stod honom nära. Vi var som bästa vänner nästan. Vi bråkade ibland med varandra men blev vänner på två sekunder igen när vi insåg hur löjliga vi var." Han ler åt minnena som kommer tillbaka. Jag ler också åt att han inte verkar bli irriterad för att jag var så på med det. Vi beställer varsin kopp med te och en kanelbulle var. Medan vi väntar på fikan berättar han mer om sin pappa och om saker de brukade göra tillsammans. De åkte till Grönalund varje sommar och stannade i Stockholm i en vecka och bara hade far och son tid. Jag blev lite avundsjuk, jag har aldrig gjort något sånt med min pappa eller mamma. Han skrattar lite då och då och jag blir helt varm i hela kroppen för att han kan bli så glad bara av att sänka på minnena.

Vi pratar i flera timmar och behöver beställa in flera kanelbullar bara för att inte bli utsparkade från caféet. Jag har det jättebra och trivs så bra i hans sällskap.

Jag berättar också om min familj och vi lär känna varandra bättre och bättre. När det börjar bli mörk utanför fönsterna bestämmer vi oss för att gå en promenad bara för att röra på oss lite.Tillslut måste jag cykla hem innan mamma blir för orolig. Hon har redan ringt mig flera gånger och klagat på att jag inte är hemma och kan se på film med henne.

Jake följer mig till var jag ställde min cykel och vi kramas hejdå innan jag ger mig iväg. Jag kollar bakom mig innan jag svänger och ser hur Jake fortfarande står på samma ställe och tittar efter mig. Jag ler åt mig själv och vänder mig framåt igen. Jag stannar vid ett trafikljus och tar fram mina hörlurar och mobil för att kunna lyssna på musik så att jag inte känner mig lika ensam längre.

När jag väl är hemma och har låst cykeln och kommit innanför dörren kommer mamma nerhoppande från trappan. Hon rusar fram till mig och tar tag i min hand och drar med mig in i vardagsrummet där hon har förberett med pizza och

massa filmer.

"Du får välja film idag!" Hon ler mot mig och håller fram de olika filmerna. Jag kollar igenom dem flera gånger innan jag bestämmer mig för Easy A. Mamma tar filmen ifrån mig och går fram till cd-spelaren och startar filmen. Vi gosar ner oss i soffan och äter vår pizza.

Efter filmen går jag med trötta steg in i badrummet och gör mig i ordning för att sova. Det har varit en rolig men fartfylld dag och jag är helt slut. Sakta tar jag mig upp för trappan och in på mitt rum och byter om till pyjamas innan jag drar mig till sängen och drar täcket över huvudet. Jag har precis somnat när jag får ett sms. Med en högljud suck trevar jag med handen över nattduksbordet i min jakt efter mobilen. Innan jag hinner ta upp den får jag ett till sms. Tillslut får jag tag i den och tar upp den framför mitt ansikte men viker snabbt ner händerna när det skarpa ljuset träffar mig. När mina ögon har vant sig kollar jag på mobilen och ser att jag har ett meddelande från Ryan och ett från Jake. Jag börjar med Jakes.

"Jag hade trevligt idag! hoppas vi kan göra om det någon mer gång snart? :-)" Jag ler och svarar: "Jag hade också trevligt idag och det är klart att vi ska göra om det igen snart! :-)"

När jag kommer till Ryans sms fryser jag och kollar med stora ögon på min mobil.

Han har inte skrivit någon text utan det är bara en bild. En bild på honom där han kysser Melanie och han ler också! Jag vet inte vad jag ska göra. Jag menar det är ju tydligt att någon annan har tagit bilden på Ryans mobil och skickat till mig. Men han kysser ju Melanie i alla fall. Tårarna kommer och jag torkar snabbt bort dem. När jag kan se tydligt nog går jag in på min och Jakes konversation och skriver.

"Hej! Tror du att vi kan ses i kväll igen? kan jag komma till dig nu? Jag måste verkligen prata med någon just nu!" Han svarar med en adress och jag antar att det är hans. Han bor bara några gator från mig och jag tar på mig mjukisbyxor och en kofta över mina shorts och mitt linne innan jag så tyst jag kan smyger ner och ut ur huset och börjar gå mot Jakes hus.

Att Hitta Den Perfekta!Where stories live. Discover now