Även om halva husarrest tiden har gått känner jag att mamma fortfarande är irriterad för att jag missade skolan. Suck. Jag slår vad om att när hon var i min ålder så skippade hon också klasser med jämna mellanrum.
Jag vet jag borde kanske inte dra förhastade slutsatser, men, vem har inte skippat skolan någon gång då och då?
Mamma blir lite surare när vi pratar om Ryan och så men jag vet att hon egentligen gillar honom, det har hon i alla fall sagt innan. Jag tror att hon bara är på dåligt humör för att jag skippade skolan med en kille, hon skulle nog inte bli lika arg på mig om det hade varit med Evelina. Det är ganska jobbigt att hon inte litar på mig när det gäller killar och vilka jag väljer att umgås med.
I alla fall. Nu sitter jag vid frukosten och äter mitt rostade bröd med Mizzy i knät. Hon har blivit väldigt stor och hon är urgullig. Det bästa med att ha egen katt är att man har eget ansvar, man börjar liksom med något litet och ser om man kan ta hand om det ansvaret för då kan man gå vidare till större saker. Mamma tycker att det är lite jobbigt att Mizzy hela tiden vill sova i hennes säng och aldrig lämnar mycket plats åt henne. Jag skulle önska att hon sov inne hos mig men hon gillar tydligen inte min säng så mycket.
Så fort jag kommer till skolan hoppar både Evelina och Ryan på mig och jag blir så rädd att jag skriker så högt så att alla i korridoren vänder sig om och kollar på mig. Jag känner hur jag blir lite röd om kinderna. Snabbt vänder jag mig om mot de två personer som ska föreställa min bästis och pojkvän och kollar på dem med ett höjt ögonbryn. Genast börjar de prata i munnen på varandra.
" Vi måste gå på en fest som hålls nästa fredag:" " De säger att det kommer bli den bästa på hela året!"
De pratar så snabbt att jag bara stirrar mellan dem tills de tittar upp och märker att jag inte hänger med över huvud taget.
" Jag skulle gärna gå på den festen med er, men det är bara ett problem. Jag har husarrest! Jag kommer inte få gå på någon fest för mamma." svarar jag och tittar på Evelina.
"Jag har redan tänkt ut det Amanda! Vi säger att du och jag har en stor redovisning som ska vara klar tills nästa vecka och att vi måste jobba på den. Vi ska göra den hos mig, mina föräldrar kommer ändå inte vara hemma så vi har full tillgång till hela huset och mammas skogarderob!" Säger Evelina stolt. som om det kommer sluta bra, skulle inte tro att det gör det.
Efter att vi har diskuterat fram och tillbaka i ungefär fem minuter går jag med på det. På ett villkor, att hon inte ska försöka klä mig i en för kort klänning. Aldrig att jag skulle ta på mig en sån, de visar på tok för mycket ben för min smak.
Det är fredag och jag kan inte fatta att mamma gick med på det, även om det krävde en del övertalning. Just nu är jag på väg till Evelina med en stor bag packad med kläder och smink och allt annat man behöver för att förbereda mig inför en fest. Jag var tvungen att ta med mina skolsaker också eftersom det ska vara pålitligt.
"Hejdå gumman, hoppas ni får något gjort på den där redovisningen nu!" säger mamma när vi har parkerat utanför Evelinas hus.
" Jadå mamma, det kommer vi! tack för skjutsen! Hejdå, älskar dig natti!" svarar jag och kramar om henne innan jag hoppar ur bilen och joggar upp till dörren som jag vet är upplåst, de låser aldrig sin dörr när de är hemma.
Jag hör hur mamma kör iväg när jag stänger dörren efter mig. Snabbt sparkar jag av mig skorna och rusar upp till Evelinas rum. Hon sitter redan och lockar håret. Hon ser mig i spegeln och avslutar sin sista lock innan hon vänder sig om och ler mot mig.
Jag känner mig nervös och samtidigt spänd inför kvällen. Det är klart att jag varit på fester innan men jag kan inte hjälpa att vara lite småfnittrig medan jag plattar håret. Evelina står just nu framför sin garderob och letar efter de perfekta kläderna som hon ska ha på sig. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha på mig men jag har nästan tre timmar på mig att komma på det så jag känner mig inte så stressad.
"Vad tycker du om denna?" frågar Evelina och håller upp en mörkblå klänning som slutar precis nedanför rumpan.
"Den är väldigt snygg och den skulle passa perfekt med din mammas svarta klackar med nitar på!" svarar jag och ger henne tummen upp.
"Då tar jag dem då!"
Efter en timme har jag sminkat mig och plattat klart mitt hår. nu återstår kläderna. Jag rotar igenom mina kläder som jag har med mig och hittar en neonrosa magtröja som som slutar fen centimeter ovanför naveln. Problemet är att jag inte har någon underdel som passar till den. Jag börjar genast rota runt i Evelinas garderob och efter ett tag hittar jag en svart tight kjol som slutar en decimeter ovanför mina knän. Perfekt!
"Jag har de perfekta skorna till de kläderna!" piper Evelina när hon ser vad jag ska ha på mig. Hon försvinner i någon minut innan hon kommer tillbaka med ett par neonrosa klackar med svarta detaljer på. Jag ler mot henne och tackar henne medan jag tar emot skorna.
När alla kläder och skor är på tar vi våra mobiler och Evelina tar hemnyckeln och fäster den i bh:n med hjälp av en hårsnodd. Jag lägger min mobil i min jacka och sen går vi ut. Vi tar en taxi till var festen ska hållas. Man hör musiken dunka på flera meters avstånd och det är tur att det inte finns några grannar inom den närmsta kilometern.
Väl ute ur taxin möter vi Ryan vi tomtens gräns och tillsammans går vi mot dörren som är öppen. Man kan se hur många där är där inne och det måste var minst 100 personer. Jag känner hur nervositeten kommer tillbaka.
YOU ARE READING
Att Hitta Den Perfekta!
RomanceAmanda Eriksson är 16 snart 17 år och går första året på gymnasiet. En dag börjar en ny kille i hennes klass, Ryan Nielsen. De blir genast vänner och lite senare även ett par. Vad händer då när Ryan gör några stora misstag och hans exbästis kommer t...