Det har gått en vecka sedan Ryan visade större intresse för Melanie på lektionen. Vi har en liten rutin nu också efter skolan. Varannan dag är vi med varenda och myser eller gör läxorna lite halvt. De andra dagarna får vi vara själva och göra lite vad vi vill utan att behöva bjuda med den andre. Det känns bra att vi inte bara är med varandra hela tiden utan att vi kan va med våra kompisar och ha tid att göra andra saker på fritiden.
Jag vet inte vad han gör de andra dagarna och han vill inte berätta heller när jag frågar honom vad han gör. Ibland tror jag att han gömmer något från mig men jag är inte säker, det kan vara jag som bara är lite paranoid och tror det värsta om honom. Varje gång jag frågar om det så avfärdar han det och börjar prata om något annat. Jag kanske ska ta och följa efter honom någon dag? Kanske i morgon? Nej men herregud Amanda sluta nu, låt honom ha ett privatliv. Men tänk om jag har rätt då? Jag ska i alla fall inte göra något och jag har inga läxor så jag kan lika bra göra det! Vi gör det, bara för säkerhetsskull!
"Hmm" funderar jag högt. "vad behöver man för att spionera på någon?" Fortsätter jag med mitt högtänkande. Det var inte meningen att någon skulle höra det men såklart hör Evelina det och kollar på mig frågande.
"Vem ska du spionera på?" Frågar hon från där ho står i dörröppningen till mitt rum. Hon ser så nyfiken ut att jag inte kan hjälpa det, jag berättar för henne såklart.
"Jag ska spionera på min pojkvän!" Säger jag och hon lyser upp.
"Vet du gumman, det kan jag hjälpa dig med!" Säger hon och går in i mitt rum och sätter sig på min säng. Även om jag inte gillar att bli kallad gumman så kan jag inte hjälpa att fråga hur hon skulle kunna hjälpa mig. Man hör tydligt i min röst att jag är intresserad av vad hon har att säga och att jag kan tänka mig att gå med på det.
"Jag har allt man behöver för att spionera på någon, kikare, walkitalkis och massa sånt!" Säger hon stolt.
"Varför har du det? Jag vet att du hade en period när du ville bli spion men jag trodde att du hade slängt att det nu!" Säger jag och kollar på henne med frågande ögon.
"Jaja, jag behöll det, jag ville inte slänga eller ge bort det. Mamma är tokig för att det tar så mycket plats i förrådet. Men får jag vara med då?" Frågar hon entusiastiskt och jag kan inte låta bli att skratta. Hon ser ut som ett barn som har fått extra många julklappar.
"Klart att du får vara med, kom, vi måste komma på hur vi ska gå till väga och allt vi behöver ta med oss!" Säger jag och går fram till mitt skrivbord och letar reda på ett häfte och pennor. Så Säter vi fart och börjar planera allt. Listan blir ganska lång men vi kommer bara lägga allt i vars en ryggsäck så att vi får med oss allt. Vi fortsätter planera och bestämmer att Evelina ska följa efter Ryan i skolan en dag eftersom han inte brukar va med oss hela tiden, sen ska hon följa efter även efter skolan och det är då jag ska komma med och hjälpa till. Jag måste bete mig så normalt som möjligt för att han inte ska misstänka att vi har något för oss.
Vi sticker snabbt hem till Evelina och packar allt vi behöver och sen lägger vi det i bilen så att vi har det till efter skolan. Sedan sticker vi hem till mig igen. Vi fortsätter att planera fram tills vi ska äta och då kan vi inte låta bli att berätta vår plan för mamma. Hon reagerar inte som jag hade tänkt mig. Jag trodde att hon skulle säga att vi skulle sluta och att vi inte skulle göra det. Men istället kommer hon på fler saker vi behöver ha med oss, så vi packar dem också. Sedan tar vi fram svarta kläder att ha på oss efter skolan.
Dagen efter:
Vi sitter i bilen på väg till skolan där vi ska vänta på att Ryan ska komma. Eftersom varken jag eller Evelina så fick vi åka med hennes storebror som går sista året och som snart är nitton. När Ryan väl kommer till skolan så siktar vi in oss på honom och kollar på vad han gör. Än så länge så verkar han inte leta efter varken mig eller Melanie vid ingången. För mig är det ett bra tecken.
Han går in i skolan och jag och Evelina säger ett snabbt tack till hennes storebror innan vi också går in i skolan. Vi ser hur han försvinner in i ett klassrum och vi följer efter, eftersom vi har samma klass.
"Godmorgon alla elever! Hälsar Monica våran lärare.
"Godmorgon Monica! Svarar alla med trött röst. Jag antar att vi har sagt det några gånger för mycket under våra liv nu...
Eftersom vi var lite sena så har alla platser blivit upptagna och de ända som finns kvar är en som är bakom Ryan och en som är snett framför. Evelina sätter sig på den bakom honom och jag tar den andra platsen. Monica börjar lektionen och jag vänder mig snabbt för att se att Evelina sitter och antecknar. Jag vet att hon håller koll på Ryan samtidigt som hon skriver ner vad som står på tavlan.
Lektionerna segar sig fram och Evelina har skrivit ner ganska mycket om hur Ryan har burit sig åt. Jag är glad att han inte har upptäckt att vi håller på med något. Det hade varit ganska svårt att förklara för honom vad det är vi håller på med egentligen. Vår lektion har precis slutat och just nu är vi på väg in i matsalen. Vi har bestämt att vi ska gå igenom vad vi har fått reda på när vi har satt oss ner och börjat äta. Först tänkte vi sätta oss så nära Ryan som möjligt för att kolla på vad han gör och vad han snackar, men sen inser vi att han förmodligen kommer höra oss diskutera om vad vi har fått fram. Så vi sätter oss några bord ifrån men jag kan fortfarande se vad han gör.
Som vanligt sitter han med Melanie och hon hänger över honom som hon alltid brukar göra när hon är i närheten av honom. Han säger något och jag ser hur hela hennes ansikte lyser upp innan hon nickar och säger något tillbaka. Jag tycker inte om det här men förhoppningsvis så kommer vi snart få veta om Ryan är otrogen eller inte eller om det bara är Melanie som är på honom väldigt mycket. De fortsätter prata och jag vänder mig tillslut till Evelina och min mat.
"Okej, vad är det du har fått reda på än så länge då?" Frågar jag henne och kollar upp från min tallrik med fiskpinnar och mos.
"Han har tittat på henne fler gånger än mig och de flesta har varit längtansfulla och de har nästan bara varit riktade mot Melanie..." Evelina fortsätter berätta vad hon har märkt och jag fortsätter äta och lyssna. Lite då och då frågar jag henne något eller så lägger jag till lite på hennes lista.
När vi kommer till delen där vi har skrivit upp vem han mest umgås med så säger Evelina att han har umgåtts mest med Melanie och det gör mig ganska ledsen. Jag säger till Evelina att vi inte ska dra några förhastade slutsatser och att vi borde gå till nästa lektion. Vi reser oss upp och går och slänger vårt skräp innan vi ger oss av mot mattelektionen.
De sista tre lektionerna är sega och Ryan sitter mest och stirrar rakt fram med trötta ögon. Om jag ska vara ärlig så gör alla elever det, inklusive jag. När det äntligen ringer ut så är jag och Evelina två av de första som kommer ut ur klassrummet. Vi går snabbt till våra skåp och lämnar och hämtar allt vi behöver. Sedan går vi in på tjejtoaletten och byter om till de andra kläderna. Jag har på mig svarta tights och en grå lång långärmad tröja som når ner till mitten av låren. Evelina har på sig svarta jeans och en marinblå t-shirt. När vi har bytt om så springer vi ut och letar reda på Ryan och för att snabbt lägga sakerna i Evelinas brors bil. Sedan är leken igång.
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej! Så jag ville bara säga tack till alla som läser min bok och att det betyder väldigt mycket för mig! Glöm inte att: Gilla, Kommentera och Fortsätta läsa! Tack så mycket! :D
Bye bye! 😘
YOU ARE READING
Att Hitta Den Perfekta!
RomanceAmanda Eriksson är 16 snart 17 år och går första året på gymnasiet. En dag börjar en ny kille i hennes klass, Ryan Nielsen. De blir genast vänner och lite senare även ett par. Vad händer då när Ryan gör några stora misstag och hans exbästis kommer t...