Idag fyller jag år. Som vanlig vaknar jag av att mamma kommer in i mitt rum med min favoritmuffins med ett ljus i. Samtidigt som hon kommer gående sjunger hon 'ja må hon leva'. Vi ändrade från 'vi gratulerar' till denna när mamma och pappa skilde sig. Jag sätter mig upp och tar emot brickan och blåser ut ljuset innan jag sätter ner brickan i mitt knä.
Sist jag fyllde år blåste jag inte ut ljuset innan jag satte ner brickan och det slutade med att mitt täcke började brinna och mamma sprayade ner hela min säng med brandsläckarens skum. Det var inte så lyckat om man säger så...
När jag har tryckt i mig min muffins tar jag tag i paketet som har legat på sidan av brickan. Snabbt tar jag av snöret och pappret. Inne i fanns en söt liten ask som innehöll ett fint guldhalsband med en stjärna. Jag hängde den direkt tunt min hals och tackade mamma med en stor kram. Sedan skickar jag ut henne för att göra mig i ordning för skolan, jag byter om till ett par mörkblåa jeans och en svart blus för att sedan sminka mig lite extra noga och fint.
Jag hoppar ner för trappan och in i köket och tar en liten macka bara för att bli ordentligt mätt innan jag borstar tänderna och lämnar huset för att gå till skolan.
Jag kommer till skolan en liten stund senare och ser direkt att Ryan och Evelina står vid ingången med vars ett packet i handen. När jag kommer fram till dem mig vars en kram och räcker fram sina paket som jag med ett leende tar emot och börjar öppna. I Evelinas paket finns en mascara från Maybelline och ett sött armband. Av Ryan får jag ett snyggt lila nagellack och ett par örhängen som både matchar armbandet och halsbandet som jag redan har fått. Jag tackar dem och vi går tillsammans in i skolan.
När jag kommer hem från skolan ser jag att mamma har fixat i ordning i huset och städat. Hon sitter i vardagsrummet och kollar på reprisavsnitt av Biggest Loser. Jag går med tysta steg in i rummet och när hon ser att jag kommer stänger hon av tvn och vänder sig mpt mig så att jag har hela hennes uppmärksamhet.
"Hur har dagen varit idag då?" Frågar hon och ler mot mig.
"Den har varit bra, jag fick presenter av Emilia och Ryan när jag kom!" Svarar jag och visar presenterna för henne.
Hon beundrar dem ett tag innan hon kollar upp på mig och frågar:
"Var vill du äta idag då?"
"Jag tror att jag vill åka till Basilika!" Svarar jag och ler mot henne för jag vet att hon gillar att äta där. Hon nickar och vi går för att ta på oss våra ytterkläder.
Basilika är en restaurang som ligger i Landskrona och det är den godaste asiatiska restaurangen jag vet.
När vi kommer fram går vi in och beställer. Vi tar två stycken trerätters och vars en Cola. Vi betalar och går och sätter oss vid ett bord som vi blir hänvisade till. Efter ett litet tag får vi maten och vi börjar direkt äta. När vi har ätit i ungefär en timme bestämmer vi oss för att åka till Hemmakväll och fixa filmer och godis och dricka.
Vi åker hem och tar fram skålar och glas. Jag fixar filmen medan mamma häller upp allt och bär ut det till soffbordet. Sedan tänder vi ljus och tar vars en film och gosar ner oss i soffan.
Efter vi har sett två av våra tre filmer har vi ätit upp allt snacks bestämmer vi oss för att det är dags att gå och lägga oss. Vi tar in alla skålar och sånt i köket och sedan går jag för att borsta tänderna. Jag vet inte riktigt var mamma tog vägen men hon sa att hon skulle fixa något innan hon skulle lägga sig tror jag i alla fall.
Jag går in i mitt rum och förstår genast vad det var hon skulle fixa innan. På min säng står det en flätad korg fylld med mina favorittuggummi och uppe på dem satt en orangevit katt med en stor röd rosett löst knuten runt halsen som ett halsband. Vid kattens tassar finns där ett kort också. Jag tar genast upp det och läser mumlande för mig själv. På kortet står det:
"Grattis på din 17 årsdag! Hoppas du har haft en bra dag och att du gillar henne! Kram mamma och pappa."
Mamma som har suttit längst ner på min säng kollar på mig med ett stort leende. Jag springer fram till henne och kramar om henne länge medan jag gång på gång tackar henne. Sedan springer jag ner till telefonen och ringer pappa. Han svarar efter bara tre signaler.
"Hej pappa! Tack för katten! Hon är suppersöt! Tack så mycket!"
"Hej! Vad bra att du tycker om henne! Har du någon idé på vad hon ska heta?" frågar han och jag börjar genast tänka. Efter ett litet tag har jag kommit på två namn jag ska välja på.
"Kitty eller Mizzy, tror jag, eller jag vet inte... Vad tycker du?"
"Jag skulle nog valt Mizzy, det passar nog henne!" Svarar han och skrattar lite lätt. Jag svarar med ett 'ja' och pratar snabbt färdigt med honom för att sedan gå upp och tar undan påsarna med tuggummina och tar av rosetten från Mixxy. Jag lägger en filt i hennes korg så att hon kan sova lite bekvämare. Sedan säger jag ett sista godnatt till mamma och kryper ner under täcket. Innan jag somnar hör jag hur Mizzy tassar runt lite i mitt rum innan hon kryper ner i korgen och lägger sig till rätta för att kunna somna.
"Godnatt Mizzy!"
------------------------
Så! Ett till kapitel redigerat! Detta är ungefär 950 ord långt och är näsan 250 ord längre än originalet.
Jag hoppas ni gillade det och glöm inte att: Gilla, Kommentera och Fortsätta läsa! Det skulle göra mig så glad! :-)
Bye bye! 😘
YOU ARE READING
Att Hitta Den Perfekta!
RomanceAmanda Eriksson är 16 snart 17 år och går första året på gymnasiet. En dag börjar en ny kille i hennes klass, Ryan Nielsen. De blir genast vänner och lite senare även ett par. Vad händer då när Ryan gör några stora misstag och hans exbästis kommer t...