(123) JANGAN MAU DITIPU WAHABI!

13 5 0
                                    

JANGAN MAU DITIPU WAHABI!

Mereka seolah mengajak kembali kepada Al Qur'an dan Sunnah tapi sebenarnya mereka mengajak kepada kelompoknya. Seolah mengajak kepada pemahaman salaf (terdahulu) 3 kurun pertama / manhaj salaf, tapi ternyata diajak kepada orang kholaf (akhir) tahun 1990an - 2000an M kemarin, dan sekarang tahun 2019 M.

🦋Jangan mau di bohongi..!

Selama berabad-abad yang mewakili nama Ahlussunnah wal Jamaah adalah aqidah Asy'ari atau Al Maturidi, bukan wahabi apalagi Syi'ah. Dan dalam bab fiqih mayoritas memilih bermazhab yang 4 dalam memahami Al Qur'an & Hadist, karena 4 Ulama ini lebih paham Qur'an dan Hadist daripada Ulama wahabi kholaf.

Jangan salah..!!!

🦋Di antara ciri ciri pendapat WAHABI.

1. Sering merujuk pendapat Ibnu Taimiyyah, al-Albani, Ibnu Qayyim, Abdul Aziz bin Baz dan Ibnu Ustaimin.

2. Mengatakan Allah ada di langit bersemayam di atas Arasy.

3. Membahagi tauhid kepada tiga iaitu tauhid Uluhiyyah, Rububiyyah dan Asma' wa sifat.

4. Menolak amalan menyebut lafaz niat solat (USOLLI).

5. Menolak amalan menyebut SAYYIDINA ketika berselawat.

6. Menolak amalan mengusap muka setelah selesai solat.

7. Menolak zikir, wirid dan doa beramai-ramai selepas solat di masjid.

8. Menolak amalan baca yaasiin beramai-ramai pada malam Jum'at di masjid.

9. Menolak amalan solat terawih 20 raka'at di masjid.

10. Menolak amalan baca yaasiin 3 kali pada malam nisfu Sya'ban.

11. Menolak amalan membaca doa akhir dan awal tahun.

12. Menolak bacaan talqin ketika pengembumian mayat.

13. Menolak tahlil dan kenduri arwah.

14. Menolak bacaan berzanji dan marhaban.

15. Menolak amalan selawat syifak, selawat fatih, selawat nariah, selawat tafrijiah.

16. Menolak sambutan maulidur rasul.

17. Menolak amalan ziarah makam nabi.

18. Menolak bacaan tarhim dan bacaan Al-Quran sebelum azan subuh menggunakan pembesar suara.

19. Mengatakan tiada solat qabliah Jum'at.

20. Menolak amalan membaca text ketika khutbah.

21. Menolak tasawuf dan tarikat.

22. Menolak MAZHAB.

23. Mengatakan bid'ah tiada yang hasanah, semua bid'ah adalah sesat.

24. Menolak beramal dengan hadis daif.

25. Menolak amalan tawassul dengan orang yang sudah meninggal dunia.

26. Menolak amalan tabarruk selain dari Nabi saw.

27. Menolak amalan isthtighathah.
28. Mengatakan talak tiga sekaligus cuma jatuh talak satu.

29. Menolak manhaj Asyairah dan Maturidiyah.

30. Menolak Sifat Dua Puluh.

🦋HAL AQIDAH

1. Membagi Tauhid menjadi 3 bagian yaitu:

(a). Tauhid Rububiyyah: Dengan tauhid ini, mereka mengatakan bahwa kaum musyrik Mekah dan orang-orang kafir juga mempunyai tauhid.

(b). Tauhid Uluhiyyah: Dengan tauhid ini, mereka menafikan tauhid umat Islam yang bertawassul, beristigathah dan bertabarruk sedangkan ketiga-tiga perkara tersebut diterima oleh jumhur ulama ‟Islam khasnya ulama” empat Imam madzhab.

Islamic bookTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang