Via een oude vriend heeft Wolfs geheime informatie gekregen over het bezoek van de Amerikaanse president. Hij is er nu zeker van dat de Grieken een afleidingsmanoeuvre zijn. Wolfs wil zijn baas en Bill Stark hiervan er van overtuigen. Hij loopt het kantoor van Mechels in, waar zijn baas in gesprek is met Bill. Er ontstaat een heftige discussie tussen Bill en Wolfs, waarbij Bill absoluut niets wil geloven van wat Wolfs zegt. Wolfs richt zich daardoor iets meer tot Mechels in zijn betoog. Mechels kijkt naar haar rechercheur, die zich inmiddels hopeloos begint te voelen. 'En jij hebt harde informatie dat die man die zich voor Collins uitgeeft inderdaad iets van plan is?' vraagt ze Wolfs streng. Hij kijkt zijn baas aan. 'Als je hier komt, op de identiteit van een dode. Dan kom je hier niet om vakantie te vieren' zegt Wolfs stellig. 'Ik denk dat het een dure huurmoordenaar is'. Mechels schrikt even op van deze woorden, maar Bill mengt zich weer in het gesprek. Hij geeft aan dat het hun plan is om iedereen aan het praten te krijgen, zodat de Grieken hun gang kunnen gaan. Hij wijst op het televisiescherm. m'Guess what. Time is up people'. Op het scherm zien ze het vliegtuig van de president aankomen op de luchthaven. Bill snelt het kantoor uit, Mechels met haar rechercheurs achterlatend.
Mechels kijkt Wolfs aan. 'Wat hebben jullie ontdekt?' Wolfs kijkt haar aan. 'Ik denk dat niet iedereen die betrokken is bij deze actie, is wie hij zegt te zijn' zegt Wolfs vaag. Mechels begrijpt hem niet helemaal. Eva haakt in. 'Er moet meer zijn, anders konden we nog wel contact hebben met Marion en Romeo'. Mechels kijkt haar verbaast aan. 'Hoe bedoel je Marion en Romeo?' Eva kijkt even naar haar baas. 'Ze waren die Grieken aan het observeren' probeert ze uit te leggen. Mechels kijkt haar aan 'Hoezo die Grieken observeren? Ze gingen Frits toch zoeken?' Eva knikt. 'Klopt, maar Marion denkt dat die Grieken erbij betrokken zijn. Ze weet dat Bill contact heeft gehad met haar zoon. Ze hebben bij dat kraakpand geobserveerd en zijn de Grieken gevolgd'. Eva stopt even met haar uitleg. Ze kijkt haar baas aan, maar kan haar niet helemaal peilen. 'Toen ik haar daarstraks belde, gaf ze aan dat ze bij die Grieken waren, maar toen werd de verbinding verbroken'. Mechels kijkt haar diep in haar ogen. 'En toen?' vraagt ze haar rechercheur. Eva haalt haar schouders op. 'Daarna heb ik haar niet meer kunnen bereiken. En Romeo ook niet'. Mechels schudt haar hoofd. 'Dat klinkt niet goed. Blijf het proberen!' draagt ze Eva op. Eva knikt en pakt opnieuw haar telefoon. Ze drukt op de sneltoets om Marion te bellen, maar de telefoon wordt niet opgenomen. Wolfs praat Mechels verder bij. 'We moeten in de gaten houden wat er allemaal gebeurd in Maastricht. We moeten ons focussen op andere dreigingen, niet op de Grieken'. Mechels kijkt hem twijfelend aan. Ze heeft op dit moment niet meteen een plan. 'De Amerikanen houden zich bezig met de Grieken' zegt ze langzaam. Wolfs knikt geïrriteerd. 'Dat betekent dat wij ons met anderen bezig kunnen houden' gaat Mechels verder. Ze kijkt Wolfs aan. 'Wat weet je over die Bran Collins?' Wolfs haalt zijn schouders op 'niet veel' zegt hij enkel. Eva draait zich naar haar baas. 'Behalve dat het de vriend van Marion is' zegt ze direct. Mechels kijkt haar aan. 'Wat zeg je?' Eva twijfelt even, maar besluit toch het verhaal te vertellen. 'Bran speelt in de band van Frits. Hij speelt viool. Marion heeft hem leren kennen tijdens een optreden van de band. Het klikte tussen hen. Sindsdien zien ze elkaar vaak' legt Eva uit. Mechels kijkt Eva verbijstert aan. 'En die Bran is niet betrokken bij de Grieken?' vraagt ze haar. 'Niet dat wij weten' zegt Wolfs. 'Hij lijkt hier al veel langer mee bezig te zijn. Lang voordat de Grieken überhaupt wisten van dit bezoek'. Mechels knikt 'dus hij heeft Marion gebruikt?' stelt ze een retorische vraag. Eva knikt 'daar lijkt het op ja'. Mechels probeert in haar hoofd alles op een rijtje te zetten. 'Maar weten we zeker dat Frits met die Grieken bezig was? Of zou hij ook met die Bran bezig kunnen zijn geweest?' Eva haalt haar schouders op. 'Laten we hopen van niet' zegt ze zacht. Ze draait zich weer om en probeert nogmaals haar vriendin aan de telefoon te krijgen.
Het vliegtuig van de president is inmiddels geland en via het televisiescherm probeert Mechels de situatie in te schatten. Wolfs kijkt over de schouder van Mechels mee naar een scherm. 'Is dit de enige demonstratie?' vraagt hij zijn baas. Mechels antwoord bevestigend. 'De route van de presidentiële stoet is geheim gehouden'. Eva hangt de telefoon op die ze aan haar oor heeft. Ze draait zich richting haar partner en haar baas. 'Die telefoons van Marion en Romeo, die staan gewoon uit' zegt ze enigszins geïrriteerd tegen haar partner. Er wordt op de deur van het kantoor geklopt. 'Mister Stark' begroet Mechels de man die binnen komt lopen. 'Wij hebben een foto van een man die Barns een jaar geleden in Maastricht heeft gesproken'. Ze overhandigd de foto aan Bill. Hij staart even naar de afbeelding. 'Is mij onbekend' zegt Bill, wanneer hij de foto teruggeeft. Eva krijgt een kleine grimas rondom haar mond. 'Tsja, maar je hebt wel de faciliteiten om snel te achterhalen wie het is toch? Op je laptop'. Bill schudt zijn hoofd. 'Nee sorry, daar is de resolutie te slecht voor'. Zegt hij schouderophalend. 'Look guys, no worries. Everything is under control oké?'. Gaat hij verder. Wolfs wisselt even een blik met Eva. 'De Grieken' knikt hij naar Bill. 'De Grieken ja' bevestigt Bill. Wolfs kijkt hem strak aan. 'Twee collega's van ons waren ook bezig met het observeren van de Grieken. Ze nemen allebei hun telefoon niet meer op'.
JE LEEST
Tussen de regels
FanfictionElke Flikken Maastricht aflevering eindigt. En dan? Wat gebeurt er tussen de afleveringen door? Lees hier wat Eva en Wolfs beleven dat niet te zien is op beeld.