16.4 Hypersensitiviteit

150 14 1
                                    

Wolfs en Eva brengen de vrouw van hun slachtoffer op de hoogte over zijn moordenaar. Ze voelen aan alles dat de vrouw er meer mee te maken heeft. Ze pakken haar op voor het aanzetten tot moord. Tegen haar wil nemen ze de vrouw mee naar het bureau. Daar aangehouden worden ze tegengehouden door Zitman. 'Is dat de vrouw die we zoeken?' Wolfs knikt schouderophalend. 'De aanstichter, niet de dader. We moeten haar nog verder verhoren'. Zitman knikt richting de cellengang. 'Morgen' zegt ze standvastig. 'Binnen 15 minuten hebben we de opening van de avond'. Zonder al te veel reactie, brengen Wolfs en Eva de vrouw weg en begeven zich naar de teamruimte.

Boven in de kantoortuin nemen Wolfs en Eva een kop koffie en lopen op de bureaus van Marion en Romeo af. Ze zien hoe hun collega's nog net de laatste notities uittypen, voor ze hun computer uitschakelen. Het viertal wacht kletsend tot de start van de avond. Langzaam vult de ruimte zich met meer en meer collega's. Stipt 15 minuten nadat Zitman Wolfs en Eva aangesproken heeft in de gang, stapt ze de kantoortuin binnen en neemt het woord. 'Zoals jullie weten is er vanavond een quizavond georganiseerd. Jullie hebben je hiervoor teams aangemeld van ongeveer 4 personen. Elk team heeft aan mij doorgegeven op welke locatie zijn team aan de gang zal gaan vanavond. We starten hier dadelijk gezamenlijk met een drankje en een korte uitleg. Vervolgens gaan jullie allemaal naar je eigen quizlocatie en zal de avond starten. De avond bestaat uit verschillende quizvragen en een aantal doe-opdrachten'. Zitman praat nog even door over hoe de avond precies vormgegeven wordt. Het doel is om te eindigen als team met de hoogste score.

Wanneer alle collega's iets gedronken hebben, gaat de avond echt beginnen. Zitman vraagt alle teams één speler achter te laten voor de specifieke uitleg die gaat volgen, terwijl de rest van het team al vertrekt naar de eigen gekozen quizlocatie. Eva blijft achter voor de instructies. Voordat Wolfs met Marion en Romeo naar buiten loopt, wisselt hij nog een blik met Eva. 'Bel als je vertrekt met wat we al kunnen doen' zegt hij gedreven. Eva, die net zo competitief ingesteld is als Wolfs, knikt uitbundig, terwijl Marion en Romeo hoofdschuddend, lachend achter Wolfs aan het bureau verlaten.

Eva zit met nog 9 andere collega's in de ruimte, terwijl Zitman de laatste dingen uitlegt en verschillende materialen uitdeelt. Zitman hamert er extra op dat een goede samenwerking van het team nodig is om de avond goed af te sluiten, maar dat ook richting andere teams de sportiviteit in acht gehouden moet worden.

Wanneer Zitman eindelijk klaar is, stapt Eva in haar auto. Ze klikt direct haar telefoon in de houder en belt Wolfs. Nog voor hij haar fatsoenlijk kan begroeten, neemt Eva het woord. 'Zoek een flipover waar je een honderdvak met de getallen kunt schrijven' gebied ze hem. Ze hoort aan Wolfs reactie dat hij geen idee heeft waar hij dit vandaan moet halen. 'In het magazijn van het oude restaurant staat nog wel zo'n ding'. Ze hoort hoe Wolfs de trap oploopt. 'Nog meer?' vraagt hij haar. Eva denkt even na. 'Ik app je zo inloggegevens voor de online omgeving, dan kun je daar al in. We hebben alle vier een laptop nodig'. Een korte stilte valt. 'En misschien is het handig om de bar leeg te maken, zodat we daar spullen op kunnen verzamelen'.

Terwijl Wolfs, Marion en Romeo de Ponti gereed maken, trapt Eva steeds iets harder op het gaspedaal. Ze weet dat het gewoon een leuke avond moet worden, maar ze wil graag winnen van de andere collega's en als ze al een voorsprong kan nemen door eerder bij de Ponti te zijn, heeft ze daar veel voor over.

Aangekomen bij de Ponti, legt Eva in het kort uit wat de bedoeling van de avond is. Ze heeft een stapel met 100 vragen uit verschillende categorieën. Bij elke vraag staat hoeveel punten je ermee kunt behalen. Gedurende de avond moeten zoveel mogelijk vragen beantwoord worden. Dit zijn voornamelijk kennis- en opzoekvragen. Daarnaast zal Zitman via de online omgeving af en toe doe-opdrachten doorgeven. Hiervoor wordt steeds een tijd aangegeven waarbinnen de opdracht voltooid moet zijn. 'Ik heb al nagedacht hoe we de vragen het best aan kunnen pakken' zegt Eva gedreven. Ze opent de grote envelop die ze van Zitman meegekregen heeft. De categorie-bladen haalt ze eruit en legt deze op de bar. 'We krijgen dadelijk ieder 25 willekeurige vragen die je doorneemt. Als je een vraag kunt beantwoorden, doe je dit direct en vinkt de vraag af op het honderdveld' zegt ze wijzend naar de flipover die haar collega's al klaargezet hebben. 'Heb je een vraag waar je meer tijd voor nodig hebt, leg je hem even naast je neer. Je beantwoord éérst de vragen die je snel weet'. Eva klinkt inmiddels als een strenge schooljuf, maar haar collega's weten gelukkig dat dit pure gedrevenheid is. 'Weet je een vraag niet, of denk je dat een ander deze sneller kan beantwoorden, dan leg je hem op de bar bij de juiste categorie. Wie door zijn eigen stapel heen is, neemt de vragen op de bar door volgens hetzelfde stappenplan'. Eva kijkt de tafel rond 'nog vragen?' Haar collega's schudden het hoofd, waarna Eva de vragen uitdeelt.

Het viertal begint enthousiast aan de vragen. Ze merken dat er best een aantal vragen bijzitten die ze direct kunnen beantwoorden. Wolfs ziet in zijn ooghoek hoe Marion een vraag apart legt en doorgaat met de volgende, waar ze direct een antwoord op formuleert. Zelf loopt hij ook vast. Hij loopt naar de bar en legt zijn vraag bij de categorie sport. Eva of Romeo zal deze vraag straks vast snel kunnen beantwoorden. Hij pakt een nieuwe vraag: Wie presenteerden het afgelopen jaar het Eurovisie Songfestival? Wolfs grinnikt zachtjes dat hij deze vraag dan wel weer kan beantwoorden. Snel schrijft hij zijn vier landgenoten op en gaat weer door.

Na ruim 20 minuten klinkt er een geluid uit de laptop. Alle vier draaien ze direct hun scherm naar het beeld, waarop ze hun baas zien verschijnen. 'De eerste doe-opdracht wordt uitgevoerd door de jongste deelnemer van je team' klinkt de stem van Zitman. Romeo gaat wat verder rechtzitten en luistert geconcentreerd naar zijn baas. 'Ik zie alle deelnemers van deze opdracht over exact 20 minuten bij Jo de Beer'. Het scherm wordt weer zwart. De vier collega's kijken even aan. 'Dus..' zegt Romeo twijfelend. 'Ik moet naar de berenkuil'. Eva haalt haar schouders op. 'Daar lijkt het op'. Romeo knikt. 'Oké', hij staat op en loopt richting de trap. 'Moet ik iets meenemen?' vraagt hij nog twijfelend. 'Daar is niets van gezegd' reageert Marion enkel. 'Maar je telefoon is wel handig' grinnikt ze vervolgens, waarna ze het toestel naar hem ophoudt. Romeo pakt snel zijn telefoon van Marion over en vertrekt. Het overgebleven drietal gaat verder met de vragen. Wanneer Eva door haar eigen stapel én de stapel met overige vragen heen is, kijkt ze om zich heen. Wolfs en Marion zijn beide nog druk aan het beantwoorden. Hun algemene kennis is net wat beter ontwikkeld dan die van haarzelf. Eva neemt plaats achter de laptop en begint met het invullen van de reeds beantwoorde vragen.

Nog voor Romeo terug is, klinkt opnieuw de stem van Zitman uit de laptop. Dit keer geeft zij aan dat er twee flexibele teamgenoten naar een sporthal moeten komen. Wolfs kijkt naar de dames aan de tafel. 'Ik trek me terug' zegt hij snel. De dames grinniken, staan op en vertrekken. Wolfs gaat intussen verder met het invullen van de beantwoorde vragen. Het duurt niet lang of Romeo komt de kelder ingelopen. Bij binnenkomst ziet hij enkel Wolfs zitten. 'Waar zijn Eva en Marion?' vraagt hij verbaast. Wolfs kijkt om naar zijn collega. 'Die zijn op pad voor een opdracht'. Romeo gaat knikkend zitten. 'Wat moest jij doen?' vraagt Wolfs vervolgens nieuwsgierig. Romeo haalt een stapel bladen uit zijn zak. 'Door het park lagen verschillende letters verspreid. Deze letters moeten samen een zin vormen. Ik moet hem nog in elkaar puzzelen'.

Wanneer Eva en Marion terug de Ponti in lopen, zien ze Wolfs en Romeo op de grond zitten met allerlei letters om hen heen verspreid. Eva kijkt hen met opgetrokken wenkbrauwen aan. Wolfs ziet haar blik en verklaart waar ze mee bezig zijn. 'We moeten een zin maken. Wat hebben jullie gedaan?' Meteen komt er een glimlach op het gezicht van Eva. We moesten door een wirwar van laserstralen naar de overkant. De snelste groep kreeg de meeste punten' zegt ze trots. 'En?' vraagt Romeo nog quasi onwetend. Eva kijkt hem verbaast aan. 'Wat denk je zelf?' Marion begint te grinniken, waarna ze de mannen op de grond gaat helpen. 'Hoe ver zijn we met de vragen?' vraagt Eva terwijl ze naar de keukentafel loop. 'Alles wat we al weten is ingevoerd' geeft Wolfs aan. 'De vragen die er nog liggen zullen we op moeten zoeken'. Eva knikt en gaat direct aan de gang achter haar laptop.

Nadat alle vragen opgezocht en ingevoerd zijn, de zin in elkaar gepuzzeld is, Wolfs en Romeo een fietstocht door Maastricht hebben afgelegd en Wolfs Eva geblinddoekt door een parcours heeft geleid, krijgen de collega's een signaal dat de tijd op is. Met vieren drinken ze nog wat en spreken de avond nog na. Op dit moment weten ze nog niet hoeveel punten ze verdiend hebben, dat zal morgenochtend bekend gemaakt worden.

De volgende ochtend loopt het bureau al vroeg vol. Zitman heeft alle collega's gevraagd een halfuurtje voor de dienst aanwezig te zijn, om de uitslag van de teamquiz te delen. De kantoortuin staat vol collega's die nog druk napraten over hoe hun team het beleefd heeft. Zitman maant iedereen tot stilte en wil net de uitslag bekend maken, wanneer de telefoon van Eva afgaat. Ze loopt even de kamer uit, maar komt al snel terug om Wolfs te halen. 'Er is een dode gevallen bij een huisbrand' geeft ze fluisterend door. Wolfs en Eva vertrekken nog voor Zitman klaar is.


Tussen de regelsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu