– A rohadt életbe, Anatolij, hogy lehettél ekkora idióta?!
– Anatolij, hiszen beszéltünk erről!
– Tudom, de egyszerűen csak megtörtént!
– Én megfojtalak, esküszöm neked!
– Elmagyaráztam neked, hogy mit hogyan csinálj, lehetett volna eszed!
– Lehetett volna, de most már mit tegyek?!
Kezem a számra szorítva figyeltem a kibontakozó jelenetet a nappali küszöbéről: Anatolijt Averkij és Vaszilij szorította sarokba, felváltva szapulták, miközben Viola előre-hátra hintázva zokogott a kanapén. Ha nem Viola lett volna az a szerencsétlen lány, akit Anatolij teherbe ejtett, valószínűleg elhúztam volna a fiúk közeléből, hogy egy kicsit megnyugodhasson.
– Édesapád tudja? – kérdezte Averkij.
– Dehogy tudja, és nem is tudhatja meg – jelentette ki Anatolij. – Kitekerné a nyakam.
– És milyen jól tenné! – fújtatott dühösen Averkij.
– Mivel jöttél egyáltalán ide? – ráncolta homlokát Vaszilij.
– Elhoztam Nyikita kocsiját – felelt Anatolij.
– És ő tud róla?
– Mostanra már lehet.
Averkij fáradtan dörzsölte meg arcát, Vaszilij lemondóan csóválta meg fejét.
– Nem vagy normális, Anatolka.
– Ne most legyél diplomatikus, Vaszja, mondd meg neki nyugodtan, hogy teljesen őrült! – acsargott Averkij. – Most azonnal felhívom apádat!
– Nem teheted ezt velem! – kapaszkodott karjába Anatolij. – Ki tudja, mit csinál velem a papa, ha megtudja! Azzal fenyegetett már a múltkor is, hogy elküld engem Krasznojarszkba anyámhoz! Én nem akarok Szibériába menni, megbolondulnék ott! Kérlek, Averjusa, segítened kell!
Averkij elbizonytalanodott, Vaszilijra nézett, aki Violát méregette.
– Ha nem szólunk a tábornoknak, akkor minket is megöl, nemcsak ezt a lányt – hezitált.
Viola rémülten kapta fel fejét, könnyein keresztül Vaszilijra meredt, aztán még hangosabban kezdett sírni.
– Ó, bassza meg, ért oroszul – vonta le a következtetést Vaszilij.
– A szaktársam – kotyogtam közbe.
– Nagyszerű! – ironizált Averkij. – Akkor rászólhatnál, hogy kussoljon már, mert a gondolataimat sem hallom a rinyálásától! – harsogta túl Violát. – Mindjárt fejbe lövöm, legalább megoldódik a probléma!
Viola ezt is megértette, mert két kezét a szájára szorítva tompította a zokogását.
– Nincs erre valami ismerősöd? – kérdezte Vaszilij Averkijtől.
– Mégis mi a bánatért lenne? – bosszankodott az őrnagy.
– Neked mindenhol vannak ismerőseid – mutatott rá Vaszilij, Anatolij bőszen bólogatott.
Averkij a halántékát masszírozta mutató- és középső ujjával.
– Talán találok valakit – morogta, és a szobájába ment. – Valaki hozzon nekem vodkát! – kiáltott ki.
– Majd én! – ajánlkoztam rögtön, hogy ne kelljen egy helyiségben maradnom Violával.
Amíg Averkij csapkodva kutakodott a szobájában, Viola csendesen sírdogált, Vaszilij pedig Anatolijt oktatta ki:
VOUS LISEZ
Az örök határsértő
Roman d'amourMagda a kisvárosi nyugalomból belecsöppen a budapesti, egyetemi életbe, ami tele van újdonságokkal, izgalmakkal - és veszélyekkel. Egykor a budapesti felvételiért küzdött, most a magyar fővárost hagyná el Leningrádért és szerelméért, Vaszilij Minovs...