12

233 6 0
                                    


Setelah seminggu Aisyah tidak sedarkan diri,akhirnya gadis itu bangun dari komanya. Aisyah menjerit histeria dan mengatakan bahawa ibu dan ayahnya telah pergi meninggalkannya sendiri.

Asri dan Sarah sekeluarga turut bersimpati melihat Aisyah. Seharusnya gadis itu menyimpan kenangan indah pada hari jadinya namun hari itu malah meninggalkan memori yang buruk kepadanya.

Dirinya menangis teresak esak mendengar bahawa mimpinya bukanlah sekadar mimpi buruk. Dia asyik menyalahkan dirinya dan mengatakan bahawa ibu dan ayahnya meninggal dunia kerananya.

Mereka cuba menenangkan Aisyah namun tidak berhasil sehingga doktor terpaksa memberikan ubat penenang. Doktor mengatakan Aisyah mengalami trauma berat dan mencadangkan mereka menghantar Aisyah berjumpa psikiatri agar gadis itu kembali pulih.

"Kesian Aisyah. Kenapa gadis sebaik Aisyah kena ujian macam ni. Apa kita nak buat sekarang,bang?"ucap Sarah.

"Jangan risau,abang akan cari doktor terbaik untuk rawat Aisyah. Aisyah akan pulih seperti dulu. Sekarang kita cuma perlu memberi semangat kepada Aisyah,okay?"jawab Asri.

Mereka berempat mengangguk. Namun,setelah beberapa minggu Aisyah dirawat di luar negara,Karim datang untuk membawa Aisyah pulang ke rumahnya dan berjanji bahawa dia akan merawat Aisyah dengan baik. Namun semua janjinya adalah kebohongan. Asri dan Sarah telah cuba mendapatkan hak jagaan Aisyah namun gagal kerana Karim merupakan keluarga kandung Aisyah.

End throwback

Sejak itu, Aisyah tidak pernah menjejakkan kaki ke hospital mahupun memandu kereta. Oleh kerana itu,Aisyah lebih sering menaiki bas untuk ke kolej atau ke tempat lain. Itulah permulaan kepada penderitaan Aisyah sebelum penderitaan yang lebih teruk.

"Aisyah tidur rumah tau malam ni."pujuk Alanda.

"Aisyah tak boleh kak. Kalau Paksu perasan Aisyah takde pasti dia mengamuk."

"Biarkan jelah dia."balas Alisya.

"Akak pun tahu kalau Paksu mengamuk macam mana."

Karim pernah mengamuk dan membuat laporan lalu mengatakan bahawa ketiga perempuan itu menculik dan membuli aku kerana mereka tidak membenarkan aku balik kerumahnya. Hal itu menyebabkan masalah besar berlaku.

"Yelah. Tapi kali ni akak nak Aisyah call kitorang kalau terjadi apa-apa. Okay?"

"Okay."

"Sorry sebab Aisyah tak dapat tunaikan janji nak masak dinner malam ni.

"It's okay. Kita dinner next time. Jangan risau."

💮💮💮

Han sampai di rumah dengan tergesa-gesa menuju ke dapur. Terlihat mamanya, Datin Sofie sedang memasak bersama mak Munah,pembantu mereka.

"Ma."panggilannya.

Tangan Datin Sofie dan mak Munah dicium. Mak Munah telah dianggap keluarga kerana dia telah bekerja disitu sejak Han masih kecil hingga besar.

"Ye?"

"Papa mana?"

"Kat atas. Kenapa tiba-tiba cari papa ni?"

"Ada lah. Nanti Han bagitahu. Thanks ma. Han naik dulu."

Dia berlari menaiki tangga menuju ke bilik kerja papanya,Dani.

*Tok tok

"Masuk."

"Papa busy tak? Han nak cakap benda ni."

"Apa dia? Cakaplah."

Han meletakkan sampul surat besar kepada Dato' Dani. Dato' Dani mengambil dan membuka sampul itu. Isi sampul itu dibaca dengan teliti.

"Cantik. Siapa? Girlfriend ehhh."ejek Dato' Dani.

"Can you help me buy her?"

"What? Han sihat tak ni? Mana boleh paksa cinta orang sampai nak beli bagai. Kalau betul-betul suka,usaha la."

Anak aku ni salah makan ke ape? Balik-balik je suruh aku beli orang. Batinnya.

Han menepuk kepalanya.

Kesitu pulak papa ni.

"It's not like that,pa. Look at this photos,pa. Her uncle owes you some money, right? So let's get your money back by take her to our house. Help her out from that terrible house. Please,pa."

"What if he don't want give her to us?"

"I will pay him as much as he wants."

Melihat ketulusan anaknya, Dato' Dani bersetuju untuk membantu gadis itu. Ini pertama kali anaknya mengambil berat tentang seorang perempuan keluarganya.

"Alright. But on one condition,You have to take good care of her and don't hurt her."

Han mula tersenyum.

"I'm promise,pa."

"So,when?"

"Tonight?"





Tbc

KEBAHAGIAAN BUAT GADIS MALANGWhere stories live. Discover now