"Saya ingin prof Salim naik keatas pentas untuk beri penjelasan tentang perkara yang berlaku sehingga biasiswa Aisyah Humairah terpaksa dibuang."Salim naik keatas pentas dengan muka tak bersalah. Matanya melirik kearah aku sambil tersenyum sinis.
"Ehem. Apa berlaku pada masa tu membuat saya rasa kecewa dengan diri saya kerana tidak mengajar pelajar-pelajar dengan lebih baik sehingga mereka terjerumus dengan perkara-perkara negatif. Bila saya dengar gosip tentang Aisyah Humairah jual badan pada malam hari,saya mengambil keputusan untuk panggil Aisyah Humairah untuk bincang pasal hal ni dalam pejabat saya. Tapi saya tak sangka Aisyah Humairah akan goda saya dan ajak saya untuk menemaninya pada malam hari. Saya cuba menolak namun dia tetap memaksa. Saya sangat berterima kasih kepada madam Rina yang datang tepat pada masa dan selamatkan saya."ucap Salim.
Dia memasang muka kecewa dan sedih untuk meyakinkan Dato'Dani tanpa mengetahui apa yang akan berlaku kepadanya setelah ini.
Han semakin erat memegang tangan aku begitu juga Safi sambil cuba menenangkan sahabatnya.
"Did anyone see what happened that day?"soal Dato'Dani.
"No one see it. Hanya saya dan Aisyah Humairah dalam pejabat saya."
"Dalam pejabat tu takde CCTV?"
"Takde, Dato'."
"Are you sure?"
"What do you mean,Dato'? You don't believe me?"
"I would believe it if there was no evidence."
Dato' Dani memberi arahan kepada pembantunya untuk memasang video yang daripada CCTV yang berada dalam pejabat Salim yang dulu adalah pejabat miliknya.
Seluruh kolej terkejut apabila melihat apa yang berlaku pada hari itu. Kejadian yang membuatkan nama Aisyah Humairah terpaksa dibuang dari daftar biasiswa serta maruahnya yang tercalar.
Salim terdiam. Wajahnya mula terlihat panik.
Semua pelajar melihat ke arah Prof Salim dengan pandangan tidak percaya dengan apa yang dilihat oleh mereka beberapa saat yang lalu.
"D.. Dato'Dani,I can explain everything."gagap Salim.
"No!! I don't want to here a word from you!!."cakap Dato'Dani tegas.
"Listen to me every one, Aisyah Humairah will be my daughter in law. So stop cakap yang bukan-bukan tentang bakal isteri anak saya."ucap Dato'Dani dengan sengaja menekankan perkataan 'bakal isteri anak saya'.
Sekali lagi pelajar pelajar ESI terkejut dengan berita yang diumumkan oleh Dato'Dani.
Seluruh dewan mula bising. The Queen's yang berada berdekatan Aisyah dan 3K mula memandang sinis kearah Aisyah seperti kekasih mereka telah dirampas oleh perempuan lain.
"Tak guna punya perempuan. Berani kau rampas Han daripada aku."marah Emilia.
Hatinya semakin membara apabila melihat tangan Aisyah dipegang oleh Han.
"That's all. Mr. Salim I'm really disappointed in you. Sila tulis surat letak jawatan and send it to me on 24 hour. Semua pelajar boleh bersurai."ucap Dato'Dani.
Pelajar-pelajar mula bersurai.
💮💮💮
"Papa."panggil ku semasa mereka tiba di dalam office.
"Ye?"
"Papa betul-betul nak pecat prof Salim ke?"
"Of course. Why?"
"Aisyah rasa hukuman tu terlalu berat."
"What you talking about? He deserves all of this."celah Han.
"Papa setuju dengan Han."
"Aisyah tahu dia salah tapi prof Salim banyak menyumbang pada college ni. Papa boleh pertimbangkan lagi?"
"I'll think about it."
Salim yang mendengar ucapan gadis yang dia perkosa itu mula berasa bersalah pada gadis itu. Bagaimana gadis itu masih boleh memohon agar dia tidak kehilangan kerja setelah apa yang dia lakukan.
Salim berjalan perlahan-lahan mendekati aku membuatkan aku tersentak lalu menyorok dibelakang Han. Walaupun aku meminta papa untuk mengurangkan hukuman Salim,aku tetap takut pada lelaki itu. Memori ketika kejadiannya bersama Salim membuatnya trauma dengan lelaki. Tiba-tiba Salim melutut dihadapan aku.
"I'm sorry."ucap Salim.
"I'm sorry Aisyah. Saya sangat berterima kasih sebab masih mempertimbangkan hukuman saya setelah apa yang saya lakukan."tambahnya.
Aku tau apa yang dia buat salah. Tapi aku dapat melihat prof Salim betul-betul menyesal dengan apa yang telah dia lakukan.
"Since you said sorry to Aisyah and she want to consider your punishment so I will not fire you. But kamu akan diturunkan pangkat."ucap Dato'Dani.
"Terima kasih Dato'. Terima kasih Aisyah. I'll remember all your kindness."
•
•
•
•
•Tbc
YOU ARE READING
KEBAHAGIAAN BUAT GADIS MALANG
Spiritual"Aisyah....tak layak untuk bahagia ke?" - AISYAH HUMAIRAH "Kau adalah segala-galanya bagi aku." - ALHANDI IRFAN "Kebahagiaan Aisyah adalah kebahagiaan kami." - ALANDA,ALISYA,SAFI "Jom jalankan misi 'kebahagian buat gadis malang'!!"- DATIN SOFIE, DAT...