"You don't need to do that."ucap Han.Han memulakan pembicaraan antara mereka berdua sebaik sahaja mereka masuk ke dalam kereta. Mereka pulang berasingan dengan Dato'Dani dan Datin Sofie.
"Hmm?"
"You scared of him,right?"
"Sikit."
"Really?"
Aku terdiam.
"Kenapa kau nak kurangkan hukuman lelaki tu? He really deserve all the punishment."
"Sebab semua orang pernah melakukan kesalahan dan semua orang boleh dapat peluang kedua,right?"jawab ku dengan nada yang lembut.
"You to kind to people."kesal Han.
Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata Han.
💮💮💮
Setelah selesai makan malam,mereka semua berkumpul di ruang tamu.
"Kalau bukan disebabkan Aisyah,dah lama papa hantar je Salim tu ke balai polis."ucap Dato'Dani.
"Kami sokong!"jawab Alanda,Safi,Alisya,Emir dan Adam serentak tanda setuju dengan kata-kata Dato'Dani.
"Dah dah,stop bincang pasal Salim, sekarang ni kita just focus tentang pertunangan Han dan Aisyah je.Mama dh tak sabar nak dapat menantu ni, lagi-lagi orang tu Aisyah. Dahlah cantik baik pulak tu.Memang perfect lah untuk Han."ucap Datin Sofie dengan bersemangat.
"So.. Aisyah dan Han dh bincang ke pasal tarikh pertunangan Korang?"tanya Dato'Dani.
"Han ikut je keputusan mama dan papa.Kalau mama dan papa nak suruh Han kahwin esok pon boleh."ucap Han.
"Amboii Han...tak sabar nampak."celah Adam
"HAHAHAHAHAHAHAH."
Mereka semua tergelak dengan kelakuan Han.
"Macam mana kalau 2 hari lagi? Semua orang setuju?"ucap Dato'Dani.
"SETUJU!!"jerit mereka.
Aku pula hanya termenung. Mama yang perasan akan kelakuan aku terus menanyakan keadaan ku.
"Aisyah..kamu okay tak ni? Aisyah belum sedia? Kalau belum sedia,kita tangguh dulu."tanya mama risau.
"Hah? Tak. Aisyah okay je dengan semua ni. Aisyah cuma risaukan keadaan paksu."jawab ku.
"Kenapa pulak kau nak kena risau pasal dia,dia sendiri tak risaukan kau hidup ke mati."kata Safi geram.
"Tapi....dia tetap Paksu Aisyah."jawab ku.
"Kenapalah wanita sebaik Aisyah diperlakukan dengan kejam. Kesian kesayangan mama ni."kata Datin Sofie sedih mengingatkan nasib gadis ini.
Aku pula hanya tersenyum.
"Han,mulai sekarang pastikan Aisyah tak tercedera sedikit pun. Kalau ada yang buli Aisyah,bagitahu mama. Biar mama kerjakan orang tu."pesan mama.
"Mama tak suruh pun Han akan jaga dia."jawab Han.
"Good."
💮💮💮
Safi termenung di halaman rumah membiarkan rambutnya ditiup oleh angin.
"Hai."tegur Adam.
Safi terkejut dengan kehadiran Adam.
"Err..hai."
"Buat apa dekat luar sorang-sorang dekat sini? Tak sejuk ke?"
"Just thinking."
Adam melepaskan jaketnya lalu memakaikannya pada Safi.
"About Aisyah?"
"Hmm. "
Adam tersenyum.
"Aisyah beruntung sangat dapat orang macam awak dalam hidup dia."ucap Adam.
Safi tersenyum sambil menggeleng kepala.
"Tak lah. Saya yang beruntung dapat Aisyah dalam hidup saya. Dia segalanya bagi kami. Aisyah orang yang baik,cantik,periang,suka senyum,peramah dan bijak."
"Really? Yang lain tu saya tahu but dia tak pernah cakap dengan kitorang dengan ramah or smiling."
"Hmm. Yang saya cerita tu Aisyah yang dulu,bukan sekarang. Yang awak kenal sekarang bukan diri dia yang dulu."
Air mata Safi mula mengalir membasahi pipi. Tanpa ada niat untuk mencelah,Adam hanya memandang kearah Safi. Dia dapat melihat kepedihan dalam mata Safi.
"Dulu,Aisyah selalu tersenyum pada semua orang. Kalau nak tahu,dulu Aisyah ramai sangat peminat. Setiap hari pasti ada yang bagi hadiah dekat Aisyah. Yang obses dengan dia pun ada. Sampai nak culik bagai."ucap Safi.
Tangannya naik mengusap air matanya.
"Seriously? Wow. You and her must be really famous. But kenapa kitorang tak pernah dengar pun pasal Aisyah selain rumor tu."
"No. Dulu Aisyah sekolah dekat Canada sebelum kematian ibu dan ayah dia. Mereka decide untuk pindahkan Aisyah dekat kolej ESI because there is a serious problem going on."
"Really bad problem?"
"Really really bad problem. Problem tu masih melekat dalam kepala Aisyah sampai sekarang."
•
•
•
•
•Tbc
YOU ARE READING
KEBAHAGIAAN BUAT GADIS MALANG
Spiritual"Aisyah....tak layak untuk bahagia ke?" - AISYAH HUMAIRAH "Kau adalah segala-galanya bagi aku." - ALHANDI IRFAN "Kebahagiaan Aisyah adalah kebahagiaan kami." - ALANDA,ALISYA,SAFI "Jom jalankan misi 'kebahagian buat gadis malang'!!"- DATIN SOFIE, DAT...