"Penat?""Sikit."
Aku memandang cincin yang bersarung di jari manis aku. Aku seakan tidak percaya yang aku akan menjadi tunang seorang Alhandi Irfan.
"Kenapa? Tak suka cincin tu?"
"Taklah. Saya suka. Suka sangat. Tapi macam tak sesuai cincin cantik macam ni ada dekat jari orang macam saya."
"What are you talking about? Kau bakal isteri aku. Jadi jangan cakap macam tu. Aku tak suka. Faham?"
Aku hanya mengangguk.
"Can I ask you something?"
"Apa?"
"Kenapa kau setuju dengan lamaran aku? Kau setuju sebab duit RM10 000 tu ke?"
"RM10 000 tu hanya salah satu sebab. Masih ada sebab lain kenapa saya terima lamaran tu."
"What?"
Aku tersenyum lalu memandang tepat ke dalam mata Han.
"Masa saya tahu pasal Alhandi Irfan dekat kolej,saya decide takkan cari masalah dengan awak ataupun 3K. Tapi bila saya jumpa awak pada malam tu,saya yakin yang awak berbeza dengan apa yang orang cakap."
"Apa yang diorang cakap pasal aku?"
Aku tertawa kecil. Tawa Aisyah membuatkan Han terkedu. Buat pertama kali Aisyah Humairah ketawa dihadapannya. Dan gadis itu terlihat 2 kali ganda lebih cantik.
"Awak dingin,kejam dan tiada sopan santun. Tapi bila awak cakap dengan mama dengan papa lembut je."
"Buat apa cakap lembut lembut dengan orang yang tak rapat dengan aku."
"Saya?"
"Kau lain. Macam mana nak buat kau jatuh cinta dengan aku kalau aku cakap kasar dengan kau."
Lagi-lagi aku ketawa mendengar ucapan Han.
"Kenapa kau ketawa? Kau ketawakan aku?"
"Mana ada."
"Tipu."
"Betul. Mana ada tipu."
Han bangun mendekati aku. Kedua-dua pipi aku dicubitnya membuatkan aku menjerit.
"Aku nampak kau ketawa."
Aku menggeleng laju sambil tanganku cuba melepaskan cubitan Han di pipi aku.
Melihat tidak tanda-tanda Han akan melepaskan pipiku,aku mula menjerit kesakitan membuatkan Han melepaskan tangannya. Han menatap gadis itu dengan tatapan risau.
"Sorry. I don't mean to hurt you."
Aku mengambil kesempatan itu untuk lari dari Han.
"Hey!"jerit Han.
Gadis itu berlari dengan tongkatnya memasuki rumah dan menuju kearah Datin Sofie sambil ketawa.
"Aisyah Humairah,you better stop before I got you."
"Tak nak."
Aku memeluk mama dengan erat.
"Eh eh kenapa ni?"soal mama.
"Ma,jangan halang Han,ma."
"Ma,halang dia,ma. Han nak buli Aisyah."
"Siapa yang mula dulu? Kau kan. Baik kau datang sini sebelum aku tangkap kau."
"Tak nak. Wlerkkkk."
Mereka terkejut melihat sisi baru Aisyah Humairah manakala Alanda, Alisya dan Safi terkedu melihat diri Aisyah yang pernah mereka lihat tak lama dulu.
"Sini kau."
"Tak nakkkk."
"Aku cakap sini."
"Han,dah la tu. Kaki Aisyah sakit lagi tu."
Han mula berhenti mengejar aku.
"Harini kau selamat."
Aku mestilah senyum kemenangan.
"Kenapa korang tengok Aisyah macam tu?"tanya ku.
"Dah lama tak tengok Aisyah ketawa macam tu."ucap Alanda.
"Kitorang pun first time nampak Aisyah ketawa. Selama ni senyum pun tak."ucap Adam.
"Betul tu. Aisyah nampak makin cantik bila senyum."tambah Emir.
"Ehemm. Sorry,but she's mine."
Han menjeling kearah Emir.
"Woow woow. Relax relax. Aku cakap fakta je."
Mereka ketawa melihat kecemburuan Han.
"Malam ni korang tidur sini,ye."ucap mama.
"Boleh ke?"soal Safi.
"Mestilah boleh."
"Yeay!-opps sorry, terlebih excited pulak hehe."
"Comel."
Ayat itu tiba-tiba keluar dari mulut Adam.
"Wooooooo. Ada orang dah jatuh cintaaaaaa."ejek Emir.
Mereka berdua menunduk malu mendengar ejekan ejekan Emir dan yang lain.
"Nampaknya,Emir sorang jelah yang single dekat sini."ejek Dato'Dani.
"Jangan risau Emir,Alanda masih single."usik Alisya.
"Ouhh yeke. Amacam kak? Boyfriend muda,okay tak?"ucap Emir.
"Mas kahwin 10 juta. Boleh tak?"
"Untuk akak 100 juta pun boleh."
Ruang tamu pada malam itu dipenuhi dengan gelak tawa dan gurau senda mereka
•
•
•
•
•Tbc
YOU ARE READING
KEBAHAGIAAN BUAT GADIS MALANG
Spiritual"Aisyah....tak layak untuk bahagia ke?" - AISYAH HUMAIRAH "Kau adalah segala-galanya bagi aku." - ALHANDI IRFAN "Kebahagiaan Aisyah adalah kebahagiaan kami." - ALANDA,ALISYA,SAFI "Jom jalankan misi 'kebahagian buat gadis malang'!!"- DATIN SOFIE, DAT...