27

228 8 0
                                    


Sebaik sahaja Han kembali ke ruang tamu,dia terus diserang dengan pelbagai soalan.

"Aisyah macamana Han?."tanya Alanda risau.

"Dia dah tidur ke?"tanya Emir.

"Aisyah masih menangis ke?"tanya Safi.

"Aisyah okay tak Han? Mama risau lah."tanya Datin Sofie yang risau akan keadaan bakal menantunya itu.

"One by one please."jawab Han.

"Hehehehehhe, sorry sorry, kitorang just risaukan Aisyah je."jawab Emir.

"Aisyah okay. Sekarang dia tengah tidur."

"Syukurlah."ucap mereka.

"Now let's discuss about this seriously."ucap Dato' Dani.

Mereka mula berbincang dengan serius tentang masalah Chris Adrian. Dato'Dani dan Datin Sofie berkeras menyuruh mereka sentiasa bersama Aisyah dan memastikan Aisyah tidak bersendirian di luar rumah.

Mereka lakukan itu untuk memastikan keselamatan Aisyah terjamin dan selamat dari Chris Adrian setelah mendengar betapa berbahayanya lelaki berdarah Canada itu.

Mereka juga bersetuju untuk mempercepatkan majlis perkahwinan Aisyah dan Han sebulan dari sekarang memandangkan Han akan tamat belajar sebulan sahaja lagi.

Rancak mereka berbincang sehingga tidak perasan bahawa gadis yang dirisaukan oleh mereka sedang berjalan kearah mereka bersama tongkatnya disisi.

"Aisyah. Kenapa kau turun?"ucap Safi.

Semua orang memandang kearah gadis yang disebut oleh Safi. Gadis itu terlihat sangat letih dan lesu. Dengan pantas Han bangun untuk menyambutnya.

"Kenapa? Tak boleh tidur?"ucap Han lembut.

Aku hanya mengangguk pelan. Han menarik pelan tangan aku untuk membawa aku duduk diatas sofa bersama yang lain.

"Aisyah okay tak ni?"

Aku mengangguk lagi. Aku tahu mereka menatap sedih kearah ku.

"Since Aisyah dah ada dekat sini,papa nak cakap sesuatu."ucap papa.

"Aisyah setuju tak kalau Aisyah dengan Han  tak payah tunang and kahwin je terus?"tambahnya.

Lagi sekali aku mengangguk kali ini bersama senyuman tipis terukir dibibir.

"Okay. Aisyah dah setuju, so get ready guys,we have special events to do. Aisyah dan Han just rest. We'll handle this."ucap mama.

Han dan aku mengangguk tanda faham.

Mereka kembali berbincang tentang perkara-perkara yang perlu disiapkan untuk majlis perkahwinan Aisyah dan Han.

Sedangkan Han dan Aisyah pula sedang berbual atau lebih tepatnya Han yang cuba menceriakan Aisyah kembali.

"Kau okay tak ni?"ucap Han.

"Saya okay."

"Sini."

Han menunjukkan pahanya yang dilapik bantal untuk aku berbaring.

Tanpa menolak,gadis itu baringkan kepalanya diatas paha Han. Dirinya sangat letih saat ini. Kepala gadis itu diusap lembut.

"Ehem ehem. Belum kahwin dah macam ni,lepas kahwin terus dapat cucu la mama ngan papa."ejek Emir.

"Ish kau ni, Emir. Kacaulah. Aku baru nak tengok Alhandi Irfan dalam mood sweet."komen Adam.

"Ntah Emir ni. Permandangan jarang dilihat ni."tambah Safi diikuti sokongan yang lain.

Yang dikomen hanya senyum tak bersalah.

"Sorry. Haa korang sambung la ape yang korang buat tadi. Aku tak kacau dah."

Han hanya menggeleng kepala dengan tangannya masih mengusap lembut rambut ku yang entah sejak bila telah terlena dalam mimpi.

"She must me tired."ucap Datin Sofie.

"Of course she was. Dah banyak perkara dia lalui."ucap Dato'Dani pula.

🍀🍀🍀

Safi terbangun dari tidurnya dan turun ke dapur mencari air untuk melegakan dahaga.

Peti sejuk dibuka dan botol air dicapai bersama gelas ditangan. Perlahan-lahan air yang sejuk menyusuri tekaknya.

"Hai."

*PUFFFTT

Air tersembur mengenai muka seseorang.

Adam?!

"Eh?! Adam?!."

Dengan laju dia mencapai tisu untuk mengelap wajah lelaki itu.

"Sorry sorry. Saya tak sengaja."ucap Safi.

"Takpe takpe. Saya turun ni memang nak kena sembur air pun."ejek Adam.

"Eh,ape main sindir sindir ni? Awak yang salah. Sape suruh awak main muncul je?"

"Hmm yelah. Memang saya yang salah. Betullah ape orang cakap, perempuan selalu betul."

"Tau pun."

Safi menghulurkan gelas berisi air kepada Adam. Tanpa berlengah,Adam meneguk air tanpa meninggalkan setitis pun.

"Air bakal isteri bagi memang terbaik."ucap Adam.

Ucapan Adam membuatkan Safi tertunduk malu.

"K...kalau macam tu saya naik dulu."gagap Safi.

"Cepatnya. Tak nak sembang dengan bakal suami dulu?"usik Adam lagi.

Safi ape lagi,terus pecut naik atas dengan muka merah kerana malu.

🍀🍀🍀

Safi membaringkan tubuhnya diatas tilam yang lembut dengan tangannya menutupi mukanya yang merah.

"Ish dia ni. Buat aku sakit jantung je."

Dia memejamkan matanya untuk kembali tidur namun gagal kerana fikirannya masih memikirkan godaan Adam beberapa minit yang lalu.

"No,stop it. Tolonglah tidurrr."

Matanya kembali terpejam namun tidak dengan fikirannya.

"Ibu...ayah...."

Suara lirih kedengaran ditelinga Safi membuatkannya kembali membuka matanya.

Kelihatan Aisyah tidur dengan gelisah dan berpeluh dengan banyak.

"Shhh. Tidurlah. Tu cuma mimpi."bisik Safi.

Itulah ayat yang selalu diucapkan oleh Safi apabila Aisyah mimpi buruk. Itu adalah kebiasaan Aisyah apabila tidur. Jika tiada yang memenangkannya,Aisyah akan tersedar dan terjaga sehingga pagi.

"No... please..."

"Aisyah?"

Safi mula panik. Biasanya mimpi buruk Aisyah akan berhenti bila dia mengucapkan ayat itu. Tapi bukan kali ini.

"No!! Please let me go!!"jerit aku.

Aku terbangun dari tidur dengan wajah ketakutan dan air mati mengalir laju di pipi.

Dengan pantas Safi membawa gadis itu dalam pelukannya.

Jeritan aku turut membangun Alanda dan Alisya. Dengan panik mereka bangun menghampiri ku.

"Kenapa? Kenapa?"





Tbc

KEBAHAGIAAN BUAT GADIS MALANGWhere stories live. Discover now