"Kalau kau single, kenapa tengok aku pulak?" ujarku pada JJ. Dia terus melarikan pandangannya dari aku. Mira dan Ijan sudah sah bergelar couple. Mira yang confess, bukan Ijan! Aku masih tak boleh brain!
Anita, Normalas dan Liling masuk kelas sambil ketawa terbahak-bahak. Semua orang pandang diorang.
"Apa pandang-pandang?" tengking Anita.
"Sape pandang dia? Perasan," kata Akmal. Satu kelas ketawakan Anita. Anita menunjuk jari tengahnya kepada Akmal.
"Ouch, that hurts," ejek Akmal lagi.
Cikgu Aimi yang tegas tu masuk kelas untuk mengajar subjek Matematik. Kelas jadi senyap. Ijan memberi salam kepada cikgu Aimi di ikuti suara macam lalat ikut bulat-bulat apa yang Ijan cakap tadi.
"Waalaikumussalam. Duduk," arah cikgu Aimi. Dia menulis sesuatu di papan putih mengenai bab apa yang kitorang belajar harini iaitu kebarangkalian (senang nak mampos sebenarnya).
Cikgu Aimi terangkan segalanya sambil kitorang tulis kat buku sebagai nota. Lepastu cikgu bagi latihan gempur minda 7.2 muka surat 211. Aku mengurut kepala memikirkan jawapan sebenar soalan ni. Aku dah tak ingat soalan tu apa sebab lepas je jawab, aku terus lupakan benda tu sebab dah berlalu kan, buat apa simpan? (Don't try this at home). Tengah kitorang buat kerja math tu, si JJ pulak bawak bercerita.
"Korang buat apa esok? Kita kan ponteng," tanya JJ.
"Senyap sikit lah wey. Cikgu dengar nanti," bisik Intan. JJ senyum malu sambil garu kepala dia.
"Tengok ah. Tak sure lagi ni nak jalan ke tak," balas Dani. JJ mengangguk dan teruskan buat latihan math tu.Sejam lepas tu cikgu dah habis masa. Kitorang dah bincang soalan tadi. Surprisingly Normalas power bab ni (mungkin sebab kurang mengira kot). Cikgu subjek seterusnya masuk untuk ajar BI. Teacher Ruby duduk dan terus bukak buku teks BI dan macam biasa, suruh pelajar yang bacakan. Kali ni Qamarul pulak yang bacakan petikan tersebut. Lepas tu salin kat buku dan buat latihan kat bawah petikan tu (macam tak kena je).
"You guys finish?" tanya teacher Ruby.
"Yes," balas semua pelajar. (Alia paling kuat).
"Okay. Teacher tengah migraine ni, you guys can do your own work lah," kata teacher Ruby. Satu kelas bersorak kuat.
"Woy, teacher migraine tu!" jerit Adawiyah. Semua senyap balik.
"Power ah Adaw!" Puji JJ.
"Aish, biase!" kerek pulak si Adaw ni.
"Aku tarik tudung kau tu Adaw," kata Mira.
"Korang plan buat apa esok?" kata Intan.
"Takde apa. Mungkin duk rumah la," balas Mira.
"Haah wey. Tak taulah nak buat apa," kataku.
"Sekolah ajelah esok," cadang JJ.
"Yelah. Esok kan PJ," kata Dani. Hisyam dan Dani fist bump.
So tak jadilah kitorang plan nak cuti esok. Bunyi loceng sekolah menandakan waktu balik. Ijan ucap terima kasih dan pelajar semua keluar ikut satu satunya pintu keluar kat kelas ni."Wey, aku takde transport gila. Takkan nak jalan kaki panas camni?" kataku.
"Intan, kau turun lah. Mary naik ngan aku," ujar Dani.
"Habistu biarkan aku sorang-sorang?!" Melenting terus si Intan.
"Tadi kau gi sekolah ngan Faris kan?" tanya Intan. Aku mengangguk sahaja. Dani mencari kelibat Faris akhirnya jumpa.
"Faris!" laung Dani memanggil Faris. Faris mengangkat muka dan mendekat ke arah kitorang.
"Kau boleh tak hantarkan Mary?" tanya Dani. Faris kelihatan blur sambil menggaru kepala.
"Dah kenapa pulak?" tanya Faris kembali.
"Basikal aku rosak," kataku. Faris mengangguk lemah. Dia macam tak sudi.
"Aku ada hal lah. Takpe, aku rasa sempat kot. Meh la," ujar Faris sambil melihat jam tangannya. Hati aku terus gembira. Aku naik kat belakang scooter Faris dan dia terus memecut meninggalkan Dani dan Intan.Sampai sahaja di depan rumah, aku turun dari scooter dan ucap terima kasih. Dia melambai aku dan terus memecut lagi. Aku bukak pintu pagar rumah dan masuk ke dalam. Kereta papa ada kat sini, papa tak kerja ke? Cepat-cepat aku bukak kasut dan stoking lepastu masuk ke dalam rumah mencari kelibat orang tua aku.
"Mama, papa!" jeritku di ruang tamu.
"Ye, mama kat bilik!"
"Papa mana?"
"Tengah mandi!" balas mama.
Mama keluar dari bilik. Dia memandang aku dari atas.
"Kamu nak ikut mama ngan papa pegi Langkawi tak?" kata mama.
"Papa outstation ke? Ugh taknak lah," ujar aku.
"Best apa. Taknak teman mama?" tanya mama. Aku menggeleng laju.
"Orang taknak. Orang nak mama ngan papa balik dari Langkawi bawak baby je," kataku sambil naik tangga dengan selamba.
"Ey. Papa outstation lah, bukan honeymoon!" ujar mama sambil ketawa dan pukul aku kat bahu.
"Ah takde. Orang nak stay sini. Bila mama pegi?"
"On the way lah ni. Papa je lambat!"kata mama sambil turun bawak beg besar dan masukkan dalam kereta. Aku masuk bilik dan terus tukar baju. Harini malas pulak aku nak mandi. Aku laga pipi mama dan cium tangan papa sebelum jalan. Diorang mungkin paling lama 2 minggu kat Langkawi. Aku terus mencapai telefon rumah dan mendail nombor rumah Intan."Whadup Bitch!" kataku
"Ye? Ni sape?" tanya suara tu. Aku terus menggelabah.
"Auntie, ni Mary. Intan ada tak?"
"Oh, ada. Jap ye, makcik panggil," lepastu dengar suara mak Intan menjerit nama Intan.
"Hey sexy bitch!" jeritnya di telefon.
"Kau free tak?"
"Always,"
"Meh lah datang rumah aku. Kita party nak malam ni?"
"Parent kau mana gila?"
"Diorang gi Langkawi, DUA MINGGU!"
Kitorang menjerit kat telefon tu.
"Aku call yang lain jap. See you there, hunniebee!" ujar Intan.
"Bye slut!"Kitorang takde lah cakap camtu kalau berdepan. Tak tahulah kenapa kat telefon, mesti kitorang guna bahasa gedik tu.
Aku menghidupkan bluetooth speaker, buka apps Spotify dan tekan playlist 'PARTY :P'. Lagu Dooo It! nyanyian Miley Cyrus memenuhi ruang tamu aku. Jam baru menunjukkan pukul 1:29 PM. Agak awal untuk party tapi aku kesah apa! Sementara menunggu diorang sampai, aku adalah menyanyikan sedikit bait-bait lagu itu.Yeah, I smoke pot!
Yeah, I love peace!
But I don't give a fuck!
I ain't no hippy!Pintu rumah aku diketuk beramai-ramai. Aku terus berlari mendapatkan pintu. Intan dan kengkawan semua dah sampai. Aku kiss Dani kat pipi.
"Lagu apa sia? Bingit dol!" adu Mira. Aku perlahankan sedikit volume bluetooth speaker tu.
"Selama dua minggu ni aku free!" jeritku. Mereka semua bersorak sambil melompat-lompat macam tak ingat dunia.
"Wey, mak kau ada pesan kat mak aku suruh tengok-tengokkan kau. Mak aku suruh tidur sini," kata Intan. Aku terus gembira nak mampus sambil ikut melompat.
"Aku boleh ke?" tanya Dani.
"Tak kot," balas Intan.
"Wey, mari minum!" jerit Hisyam sambil bagi air dalam cup merah. Warna air tu macam air kencing. Adaw minum terus menjadi gila. Aku minum sikit, lah air Zapple ke? Melebih pulak minah tu. Kau ingat alkohol? Aku kuatkan lagu tadi.Peace Motherfuckers
Peace Motherfuckers
Hey Hey Hey Hey
Peace Motherfuckers
Peace Motherfuckers
Hey Hey Hey HeyYup, lagu tu agak explicit tapi at least dah habis lagu tu. Semua penat menari dan melompat sambil pegang cup merah berisi air Zapple. Tiba-tiba pintu rumah diketuk kuat. Aku perlahankan sedikit volume. Aku membuka pintu dan nampak JJ sedang berdiri di depan pintu.
"You guys buat apa?" tanya dia.
"Kitorang party. Nak join ke?" tanya aku.
"Nah, aku tak dijemput. Sokay, keep partying!" katanya sambil menjauh dari aku.
"Aku dah call kau lah. Kau yang tak angkat," kata Intan.
"Oh really?" JJ terus memalingkan badannya.
"Masuk lah babi!" jerit Mira dari dalam.
JJ terus berlari masuk dalam rumah. Rambut dia yang curl tu bergerak-gerak ditiup angin.
"What the hell?" aku yang kebingungan sekarang ni. Merajuk macam perempuan!JJ minum air Zapple dan sambil duduk di atas tangga. Aku melabuh punggung disebelahnya.
"Kau cepat merajuk jugak kan?" usik aku.
"Eh, manade!" nafi dia sambil meneguk air Zapple sampai setengah cawan.
"You're still single?" tanyaku.
"Kenapa tanya pulak ni?" JJ merenung ke dalan mata aku.
"Saje,"
"Yeah," ujarnya sambil mengangguk. Matanya merenenung ke depan memerhati seseorang.
"You have a crush!" kataku. Dia terkejut dan laju menggeleng.
"It's fine, you can tell me something!" aku meyakinkan JJ. Dia macam teragak-agak nak bagitahu. Dia membisikkan sesuatu di telinga aku. Aku terus tutup mulut terkejut dan peluk JJ dengan erat.
"I won't tell anyone,"
"Thanks," ucapnya. Selepas itu kitorang teruskan berparty sampai malam.
YOU ARE READING
STALKER
Mystery / ThrillerMARY gadis yang cantik dan juga terkenal di sekolahnya kerana mempunyai suara emas. Sifatnya yang peramah membuatkan ramai yang ingin berkawan dengannya malah tidak lupa juga dengan peminat - peminat di dalam sekolah mahupun luar sekolah. Satu hari...