#جنة_وهدان
الحلقة العاشرة
...................
🌺بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌺
مَا كُلُّ مَا يَتَمَنَّى الْمَرْءُ يُدْركُهُ * تَجْري الرّيَاحٌ بمَا لَا تَشْتَهي السَّفَنُ
وردة بحزن ...أنا معتكلمش على نچية ربنا يهديها وتتوب چبل الممات .
أنا عكلم عن نفسي آني ، يا وهدان .
آني منفعكش يا ابن الناس عشان ، عشان ...ثم اجهشت بالبكاء ....؟؟
تملك القلقوالتوتر من وهدان وقال بنفاذ صبر ...هو فيه إيه أنا مش فاهم حاچة واصل .طمتچولي وچعتي چلبي .
بس مهما عتچولي بردك أنا لا يمكن أستغنى عنك واصل
يا وردة .
هو فيه حد بردك يچدر يعيش من غير ما يتنفس ،وأنتِ النفس اللي عتنفسه يا چلب وهدان .تنهدت وردة بغصة مريرة قائلة ....أرجوك متصعبش عليه الموضوع أكتر من إكده .
ثم صمتت للحظة وحاولت بعدها إخراج كلماتها بصعوبة...أناااااا صراحة روحت للدكتورة وأنت مش موچود ، عشان إحنا بچالنا ٣ شهور متچوزين ولسه محصلش حمل .
فضحك وهدان مردفا ...٣ شهور وهتكشفى من ورايا ، ده لو حتى ٣سنين مفهاش زعل واصل .
شوفي أنا مهعرفش ربنا چدك ، بس خابر زين أن موضوع الخلفة ده رزچ وبيچي في وچته وإحنا ملناش فيه .
لما ربنا يأذن بيه ومين چالك أصلا أني مستعچل .
لا يا وردتي أنا زعلان منك !كيف تخرچي من ورايا .وردة بغصة مريرة ...معلش أنا غلطانة ، بس الست عندنا
في الصعيد هتچوز من إهنه ومفيش سبوعين اتنين وتچول أني حامل أو بعد كتير شهر .
فانا چلچت على نفسي وچولت لما أروح أكشف .ثم صمتت وانهالت دموعها ثم جاهدت للتحدث مرة أخرى ....بس الدكتورة چالتلي أني عندي مشاكل كتير چوي ويستحيل أخلف دلوك .
وعشان إكده يا ابن الناس طلچني واتچوز وحدة غيري تخلف ، عشان أني كيف مبيچولوا أرض بور مش هتزرع واصل .
ثم رددت بقهر...طلچني ، طلچني ، طلچني
فدمعت عيني وهدان ، فما أصعب تلك الكلمة على نفسه وكأنها خنجر تقتله به .
ليقترب منها ويضمها إليه بقوة حتى تلاحما قلبيهما وكأنهما على قلب رجل واحد .ليهمس في أذنيها ...وردة ، أنا معيزش من الدنيا دي غيرك بس يا وردة ولا يهمني عيل ولا تيه .
أنتِ عندي بالدنيا كلاتها ، ويستحيل أفرط فيكِ واصل
أنتِ عندي أمي وحبيبتى وبنتي .
فمش عايز أسمع منك الكلمة دي تاني ، الكلمة دي في حد ذاتها ممكن تموتني يرضيكِ إكده ؟وردة بألم ...لاااااااا ، بعد الشر عليك يا حبيبي .
وهدان ...هو ده اللي أنا عايزه ، مش تچولي عيال
أنا عايز حبك ده ، عشان هو ده اللي محسسني أني إنسان .